جمعه 8 تیر 1403

دستکاری در نظرسنجی‌های انتخاباتی

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
دستکاری در نظرسنجی‌های انتخاباتی

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ از شناسایی و احضار چهار نفر درخصوص انتشار نظرسنجی‌های آنلاین دروغین و جعلی خبر داد و گفت: «این افراد با سوءاستفاده از قابلیت‌های ربات‌های مجازی نتیجه نظرسنجی‌ها را تغییر می‌دادند.»

سرهنگ داود معظمی گودرزی در تشریح این خبر گفت: قانونگذار در موضوع انتخابات وظایفی را برعهده دستگاه‌های انتظامی از جمله پلیس فتا قرار داده که این موارد عمدتا حول محور تامین امنیت انتخابات، برخورد با تخلفات و... است در همین راستا نیز تیم‌های رصد پلیس فتا از مدت‌ها قبل اقدامات خود در فضای مجازی را آغاز کرده و با تخلفاتی که در این حوزه مشاهده کنند برخورد خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: به عنوان مثال در مواردی مانند انتشار اطلاعات نادرست یا هرگونه توهین، تحقیر و تخریب شخصیتی، نظرسنجی‌های جعلی، دعوت به تحریم انتخابات و... اگر تیم‌های رصد با موردی مواجه شوند، اقدام به برخورد با افراد متخلف خواهند کرد.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با بیان اینکه یکی از مصادیق بداخلاقی‌ها و تخلفات انتخاباتی که در این دوره شاهد افزایش آن هم هستیم، انتشار نظرسنجی‌های جعلی یا دستکاری نظرسنجی‌هاست، گفت: بازنشر و انتشار نظرسنجی‌ها و یا نظرسازی کاذب که از مجاری غیررسمی انعکاس پیدا می‌کند و مبدا آن مشخص نیست، در خصوص انتخابات یا نامزدهای انتخاباتی یا انتشار مطالب علیه نامزدها جرم است و همانطور که ریاست محترم پلیس فتا فراجا نیز به آن اشاره کردند، پلیس با این موارد برخورد خواهد کرد.

معظمی گودرزی گفت: در روزهای اخیر همکارانم در پلیس فتا تهران بزرگ با فعالیت‌های مشکوکی در این زمینه مواجه شدند که برخی از این کانال ها با هدف حمایت از نامزد مدنظر خود اقدام به ایجاد نظرسنجی جعلی و انتشار نتایج این نظرسنجی‌های جعلی در فضای مجازی کرده بودند.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه این افراد با انتشار نظرسنجی‌های جعلی به نقل از «یک موسسه معتبر»، «یک نهاد رسمی» و... که برخلاف روش های علمی نظرسنجی انجام شده بود خاطرنشان کرد: نه تنها این نظرسنجی ها هیچ منبع و جامعه آماری مشخصی نداشتند بلکه آرای نامزدها را نیز به نفع نامزد موردنظر خود جابه‌جا کرده بودند.

وی ادامه داد: برخی نیز با سوءاستفاده از قابلیتهای رباتهای تلگرامی و... ربات را روی نام نامزد مورد حمایت خود تنظیم کرده و از این طریق آرای این فرد را افزایش داده بودند تا پس از آن نتایج این نظرسنجی را به عنوان نظر مردم در فضای مجازی منتشر کنند.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ اقدام دیگر دلالان سایبری در حوزه انتخابات را نیز مربوط به ایجاد نظرسنجی‌های جهت‌دار و توهین آمیز دانست و خاطرنشان کرد: تعدادی از این افراد نیز به دلیل انتشار نظرسنجی‌های موهن شناسایی شدند که در گزینه‌های نظرسنجی از عناوین نامناسب برای برخی از نامزدها استفاده کرده بودند و یا گزینه‌های نظرسنجی را به گونه‌ای طراحی کرده بودند که مردم را به سمت عدم مشارکت در انتخابات سوق داده و به عبارتی موجب دلسرد شدن مردم از نتایج شود.

معظمی گودرزی با تاکید بر اینکه انتشار و بازنشر هرگونه محتوای توهین آمیز و یا محتوای به منظور تشویق، تحریک و یا ترغیت در خصوص کاهش و تحریم مشارکت دارای معاذیر قانونی است گفت: پلیس فتا به عنوان متولی برقراری امنیت و آرامش مجازی مردم اجازه نخواهد داد که افراد سودجو و فرصت طلب با بهانه‌ها و اهداف واهی اقدام به ایجاد ناامنی در این فضا کنند.

از میان اخبار

دستور فروش فوری اموال کوروش کمپانی؛ چه خبر از پرونده چای دبش؟

(ویدیو) سکانس جنجالی سریال «در انتهای شب» درباره صیغه