جمعه 7 اردیبهشت 1403

دوازدهمین نسل آهو در سایت چشمه گل شهرستان تربت‌جام متولد شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
دوازدهمین نسل آهو در سایت چشمه گل شهرستان تربت‌جام متولد شد

مشهد - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست تربت‌جام در شرق خراسان رضوی از تولد نسل دوازدهم آهوان در سایت تحقیق، تکثیر و پرورش آهوی چشمه گل این شهرستان خبر داد.

جواد دامن پاک روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر پنج راس آهو در این سایت باردار هستند که از روز گذشته تاکنون 2 راس بره آهو متولد شده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر تعدادی از این گونه جانوری در این سایت در حال پرورش هستند و زاد و ولد آنها تا اواخر خرداد ماه ادامه دارد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست تربت‌جام ادامه داد: سایت تکثیر و پرورش چشمه گل با هدف احیای گونه آهو و با انتقال 11 راس آهو از پناهگاه حیات وحش شیراحمد سبزوار، از سال 89 تاکنون کار تکثیر و پرورش آهو را در تربت‌جام برعهده داشته است. وی گفت: با توجه به تعداد گونه‌های متولد شده که به بیش از 60 راس رسیده بود طی دو نوبت در سال 92 تعداد 27 راس از آهوهای متولد شده در سایت در عرصه‌های طبیعی شهرستان رها شدند. دامن پاک افزود: نتایج بررسیهای صورت گرفته تاکنون حاکی از موفقیت آمیز بودن و انطباق کامل آهوان با شرایط محیطی این زیستگاه دارد. وی ادامه داد: همچنین طی سالهای 92 تا 94 تعداد 58 راس آهو در دشت چشمه گل رها شدند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست تربت‌جام گفت: این سایت موفق‌ترین سایت تکثیر گونه آهو در خراسان رضوی و پروژه برتر عمرانی محیط زیست استان در سال 1388 معرفی شده و هر سال میزبان صدها گردشگر، دانش آموز و دانشجو است. سایت 14هکتاری تحقیق، تکثیر و پرورش آهوی چشمه گل تربت‌جام در 15 کیلومتری شمال این شهر قرار دارد.

مرکز شهرستان 240 هزار نفری تربت‌جام در 167 کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع است.

تربت‌جام از شمال شرق هم مرز با کشور ترکمنستان و از مشرق هم مرز با افغانستان است.

*س_برچسب‌ها_س*