سه‌شنبه 17 مهر 1403

دوام ازدواج 16.2 درصد زوجین کردستانی کمتر از یکسال است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
دوام ازدواج 16.2 درصد زوجین کردستانی کمتر از یکسال است

سنندج - ایرنا - مدیرکل ثبت احوال استان کردستان با اشاره به اینکه 2 هزار و 943 واقعه طلاق امسال در استان ثبت شده است، گفت: دوام زندگی مشترک 16.2 درصد زوجین در این استان کمتر از یکسال بوده است.

حسن صومی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه میزان طلاق ثبت شده در 9 ماه منتهی به آذر امسال در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته، 9 درصد کاهش داشته است، اظهار داشت: نرخ خام حاصل از ثبت طلاق در استان 2.4 در یک هزار است.

وی با بیان اینکه در این مدت شهرستان مریوان با سه در یک هزار بیشترین و سروآباد با 1.1 در یک هزار کمترین نرخ ثبت طلاق را داشتند، افزود: میانگین سن طلاق بار نخست مردان حدود 35 سال و میانگین سن طلاق بار اول زنان در استان حدود 31 سال بوده است.

صومی به میزان دوام زندگی زوجین در استان اشاره کرد و یادآور شد: 16.2 درصد زوجین طول مدت ازدواج آنها (دوام زندگی) کمتر از یکسال بوده و در مجموع هم 50 درصد از طلاق‌ها مربوط به پنج سال نخست زندگی مشترک است.

وی نرخ خام حاصل از ثبت ازدواج طی 9 ماه منتهی به آذر امسال در استان را 8.2 در یک هزار اعلام و اضافه کرد: شهرستان قروه با 11.2 در یک هزار بیشترین و بانه با 6.6 در یک هزار کمترین نرخ ازدواج ثبت شده را داشته‌اند.

مدیرکل ثبت احوال کردستان با اشاره به ثبت 10 هزار و 46 واقعه ازدواج در استان گفت: در این مدت میانگین سن ازدواج ثبت شده بار اول مردان حدود 28 سال و میانگین سن ازدواج بار نخست زنان هم 24 سال بوده است.

اولین دفتر ثبت احوال در استان کردستان سال 1305 در سنندج تأسیس شد و هم اکنون 41 دفتر پیشخوان فعال و 5 دفتر پستی در سطح استان خدمات در زمینه‌های مختلف ثبت وقایع حیاتی به مردم ارائه می‌دهند.

استان کردستان براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت دارد که در 10 شهرستان زندگی می‌کنند.

*س_برچسب‌ها_س*