شنبه 7 مهر 1403

دولت آذربایجان از ضدیت با دین، ایران هراسی و اتکا به بیگانگان دست بردارد

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
دولت آذربایجان از ضدیت با دین، ایران هراسی و اتکا به بیگانگان دست بردارد

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، محمد قربانی گلشن‌آباد عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در نشست علمی بررسی تحولات منطقه قفقاز، بیان کرد: اگرچه منطقه قفقاز از جمله کشور آذربایجان در جریان جنگ‌های ظالمانه از ایران جدا شد، اما بخشی از تمدن ایران و به تعبیری جزو «ایران فرهنگی» است.

وی تاکید کرد: جمهوری آذربایجان بعد از جمهوری اسلامی ایران، بیشترین درصد شیعیان به کل جمعیت را دارا بوده و از این زوایه، بسیار مهم است. جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بود که استقلال جمهوری آذربایجان را پس از فروپاشی شوروی به رسمیت شناخت و اولین سفرهای دیپلماتیک با این کشور توسط ایران بود و آقای علی اکبر ولایتی وزیر خارجه وقت ایران به این کشور سفر کرد و اولین سفر خارجی آقای ایاز مطلب اف (اولین رئیس جمهور آذربایجان) به ایران بود.

این کارشناس ارشد مسائل سیاسی، افزود: حیدر علی اف رئیس جمهور فقید و دیگر مقامات و شخصیت‌های ملی و مذهبی آذربایجان بارها از کمک‌های مادی، معنوی، سیاسی، دیپلماتیک و نظامی دولت و ملت ایران تشکر کرده‌اند. ایران با تاکید بر حفظ تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان در جنگ اول قره باغ، سخاوتمندانه میزبان بیش از نیم میلیون آواره و جنگ زده در داخل ایران به عنوان میهمانان عزیز و محترم بود.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در تمام سال‌های اشغال منطقه قره باغ کوهستانی، شهرها و مناطق اطراف بر اهمیت پایان دادن به این اشغال با یک سیاست مشخص تاکید کرده است.

رئیس مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی بسیج اساتید در ادامه سخنان خود مطرح کرد: این سیاست در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال گذشته و همچنین در بیانیه مشترک چهار امام جمعه استان‌های شمال غرب ایران بار دیگر مورد تاکید قرار گرفت. متأسفانه برخی از مسئولان دولت فعلی آذربایجان اصول حسن همجواری با کشور بزرگ و قدرتمند ایران را رعایت نکرده و با لحنی نامناسب از این ادبیات استفاده می‌کنند، امیدواریم این ادبیات نامناسب تکرار نگردد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: آزار و اذیت و بازداشت نامشروع و غیرقانونی شخصیت‌های ملی و مذهبی آذربایجان توسط دولت آذربایجان به شدت محکوم می‌شود. مردم بزرگ و عزیز آذربایجان این ظلم ها و جنایات را تحمل نخواهند کرد چراکه به فرموده مولا و مقتدایشان حضرت امام حسین (ع)، معتقدند خون بر شمشیر پیروز است.

قربانی یادآور شد: اگر دولتمردان کنونی آذربایجان که معلوم نیست تا چه زمانی، در قدرت خواهند بود از تاریخ دیکتاتوری و اختناق دوره کمونیست‌ها، استفاده کنند، راضی به آزار و اذیت مردان و زنان مذهبی، ملی و معنوی آذربایجان، نخواهند بود چرا که سرنوشت خفت بار کمونیست‌ها، آینده حتمی آنها نیز خواهد شد.

وی گفت: به دولت آذربایجان و شخص آقای الهام علی اف، به عنوان یک استاد دانشگاه و برادری اهل آذربایجان پرافتخار ایران بزرگ، برادرانه و خیرخواهانه عرض می‌کنم از ضدیت با دین، ایران هراسی، رشوه خواری، فساد، دیکتاتوری و اتکا به بیگانگان، دست بردارد. بیگانگان اگر می توانستند امنیت خودشان را تضمین می کردند. صهیونیست‌های اشغالگر و طرفداران آنها، رفتنی هستند.

قربانی در پایان خطاب به علی اف گفت: تاریخ، گواه محکمی بر این مدعاست. آقای علی اف، شما تاریخ خوانده اید، تاریخ به روشنی به این موضوع پاسخ داده است.

انتهای پیام /

*س_ شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید _س* این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید آذربایجان دین تحولات منطقه ایران هراسی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است