شنبه 9 تیر 1403

رئیس جمهور شهید به درجه اجتهاد رسیده بود

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
رئیس جمهور شهید به درجه اجتهاد رسیده بود

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در این برنامه درباره تحصیلات رئیس جمهور اظهار کرد: تحصیلات حوزوی و دانشگاهی داشتند. در حوزه به درجه اجتهاد رسیدند. در سال‌هایی که مشهد و تولیت آستان قدس بودند تدریس خارج فقه داشتند. در مدرسه عالی و دانشگاه شهید مطهری مکاتب تدریس می‌کردند. در زمان رئیس جمهوری نیز جلساتی درباره موضوعات جدید داشتند. وی ادامه داد: آیت‌الله...

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در این برنامه درباره تحصیلات رئیس جمهور اظهار کرد: تحصیلات حوزوی و دانشگاهی داشتند. در حوزه به درجه اجتهاد رسیدند. در سال‌هایی که مشهد و تولیت آستان قدس بودند تدریس خارج فقه داشتند. در مدرسه عالی و دانشگاه شهید مطهری مکاتب تدریس می‌کردند. در زمان رئیس جمهوری نیز جلساتی درباره موضوعات جدید داشتند.

وی ادامه داد: آیت‌الله رئیسی در دانشگاه شهید مطهری دوره ارشد و دکتری در فقه و حقوق را گذراندند. دو کتاب از ایشان منتشر شده که هر دو درس‌های خارج بود. قواعد فقهی که به عبادات، معادلات و حقوق پرداخته است. کتاب دیگری هم در وقف نوشته است. معمولاً اساتید مبرز حوزه قبل از تدوین نوشتن اول آن مبحث را تدریس می‌کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آیت‌الله رئیسی به درجه فقاهت رسیده بود و فقیهی که توانمند باشد به قواعد فقهی توجه دارد، چراکه درباره مسائل جدید آیات و روایات وجود ندارد و باید بر مبنای قواعد فقهی عمل شود.

استاد خسروپناه اضافه کرد: کتاب دیگر شهید رئیسی کتاب وقف است، یکی از بحث‌های جدی در جهان وقف است در ادیان مختلف موضوع وقف مطرح است چراکه فروعات فقهی در ادیان مختلف دارد، اما آیت الله رئیسی در کتاب وقف به فروعات به صورت اجتهادی پرداخته است.

وی بیان کرد: شهید رئیسی شخصیت علمی و فکور بود. حتی برای سخنرانی مطالعه و از عقلانیت جمعی استفاده می‌کرد و بعد به نتیجه‌گیری می‌رسید.

استاد خسروپناه اعلام کرد: در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که ایشان در محضر رضوی حضور داشتند، با حضور همه اعضا برگزار شد و هر یک که به جلسه وارد می‌شدند با اشک بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شهید رئیسی مردم‌دار، صبور و دارای اخلاق حَسن داشتند. اگر در جلسه‌ای کمی با تندی برخورد می‌کرد، حتماً تماس می‌گرفت و عذرخواهی می‌کرد. انسان‌های عاقبت به خیر می‌شوند که خوش‌خلق هستند.

وی بیان کرد: اخلاق نبوی در آیت‌الله رئیسی وجود داشت. ملت ایران محبت عظیمی به ایشان نشان دادند، یکی از مسئولان عراق می‌گفت تا حالا نشده چنین مراسمی برای کسی در عراق برگزار شود، تشییع و مجالسی که در ایران و کشور‌های دیگر برگزار شده، بی‌نظیر بوده است.