یک‌شنبه 10 تیر 1403

راهنمای جامع برای طراحی کاتالوگ حرفه ای

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
راهنمای جامع برای طراحی کاتالوگ حرفه ای

طراحی و چاپ کاتالوگ بدون استفاده از فونت‌های جذاب و متناسب، عکس‌های خلاقانه، درج اطلاعات مناسب و قالب زیبا، قطعا کاری بیهوده است. به‌همین‌دلیل، کمک از یک شرکت تبلیغاتی خلاق و باتجربه بیش از پیش مهم به‌نظر می‌آید.

رپرتاژ آگهی: برای معرفی کلی یک مجموعه و همچنین خدمات و کالاهای قابل ارائه شرکت‌ها، چاپ کاتالوگ به‌طورکلی یک ایده جذاب به‌شمار می‌آید. به عقیده خیلی از کارشناس‌های این حوزه، به هر اندازه هم که فضاهای مجازی و ساختارهای دیجیتال پیشرفت کنند، باز هم افراد زیادی هستند که دوست داشته باشند کاتالوگ‌ها و بروشورها رو ورق بزنن و از خدمات مجموعه‌های کاری مختلف مطلع بشن؛ اما حالا این سوال به‌وجود می‌آد که آیا چاپ کاتالوگ برای همه مجموعه‌ها و کالاها یک اقدام مناسب محسوب می‌شه؟

برای پاسخ به این سوال، بایستی بدونید که بروشورها همیشه یک ابزار بازاریابی جذاب و موثر هستند. چنانچه در طراحی انواع بروشورها از تکنیک خلاصه‌نویسی، معرفی دقیق مشخصات فنی محصول، درج عکس‌های جذاب کالا و البته گرافیک خلاقانه استفاده کنید، درصد تاثیرگذاری به‌مراتب زیادتر می‌شه؛ البته به هیچ عنوان نباید از انتخاب مناسب سبک طراحی، سایز و جنس کاتالوگ نیز غافل بشید.

چاپ کاتالوگ براساس سبک طراحی مناسب

چاپ کاتالوگ قطعا یک روش ویژه برای توسعه کسب‌وکارهای مختلف و ارائه صحیح خدمات و کالاهاست؛ اما قبل از چاپ نهایی، حتما باید اطلاعات کاملی رو از انواع سبک طراحی بروشورها به‌دست بیارید. غالبا طراحی کاتالوگ به یکی از دو شیوه زیر صورت می‌گیرد:

سبک طراحی صفحه‌آرایی

قالب کلی جانمایی عکس‌ها، عناوین و متن در چاپ کاتالوگ به‌سبک صفحه‌آرایی کاملا یکسان است. بایستی بدونید که بسته به نوع کالا، فقط متن‌ها و عکس‌ها در هر صفحه تغییر می‌کنند و با همسان بودن قالب کلی، شاهد تقارن صفحات کنار همدیگر هستیم. اصولا این روش طراحی می‌تونه یک گزینه ایده‌آل برای معرفی تاریخچه و خدمات متنوع شرکت‌ها باشه.

طراحی ژورنالی کاتالوگ ها

اگر قصد استفاده از طراحی ژورنالی کاتالوگ‌ها برای چاپ ژورنال رو دارید، ابتدا باید بدونین که دقیقا دنبال چه چیزی هستید تا بیشترین نتیجه ممکن رو دریافت کنید. چنان‌چه محصولات متنوعی رو در قالب یک کاتالوگ در معرض مشاهده مخاطبان قرار بدید، بدون‌شک طراحی ژورنالی کاتالوگ‌ها بهترین انتخاب ممکن است.

شیوه استفاده از این نوع ژورنال‌ها هم می‌تونه متفاوت باشه. به‌عنوان مثال، برخی از مجموعه‌ها (مثل فروشگاه‌های زنجیره‌ای)، کالاهای گسترده‌ای رو در کاتالوگ‌های خودشون قرار می‌دن و بعد از چاپ ژورنال در تیراژ زیاد، این بروشورها رو بین مردم پخش می‌کنند. برخی از کسب‌وکارها هم با بهره‌گیری از این سبک طراحی خاص، کاتالوگ‌هایی رو برای مغازه‌هاشون تهیه می‌کنند تا مشتری‌ها قادر به بررسی و انتخاب انواع کالاها باشن. یادتون باشه که استفاده از عکس‌های باکیفیت محصولات به‌همراه یک گرافیک زمینه‌ای جذاب، ستون اصلی طراحی ژورنالی به‌شمار می‌آد.

تمامی گام‌های طراحی و چاپ کاتالوگ

کار طراحی و چاپ کاتالوگ توسط مجموعه‌های تبلیغاتی حرفه‌ای غالبا براساس سلسله مراتب مشخصی پیش می‌ره. این مراحل حساس که نیاز به تجربه و خلاقیت بالایی دارند عبارت‌اند از:

خلق کانسپت و ایده‌پردازی

بر مبنای نیازهای کارفرما، ایده پردازهای شرکت‌های تبلیغاتی سعی می‌کنن تا گرافیک و سبک کاری خلاقانه و مثمرثمری رو به مجموعه موردنظر ارائه بدن. البته برای کسب بهترین نتیجه کاری و انتخاب ایده‌های جذاب، کارآمد و مرتبط با موضوع، شرکت‌های تبلیغاتی بایستی به پارامترهایی مثل نوع و تعداد محصولات، رخدادهای جذاب، نیازهای عمومی جامعه و... توجه داشته باشند.

تهیه عکس‌های حرفه‌ای

در این زمینه، فرقی نداره که بخواید یک محصول یا یک سازمان رو به شیوه‌ای جذاب معرفی کنین؛ چراکه در هر صورت، شما نیاز به عکاسی‌های حرفه‌ای و خلاقانه‌ای دارین.این نکته رو توی ذهن‌تون حک کنین که امروزه معرفی محصول بدون درج عکس‌های زیبا و کامل، یه اشتباه وحشتناکه!

طراحی گرافیکی

حالا نوبت این هست که با استفاده از یه طراحی خاص و جالب، چیدمان عکس‌ها و متن‌های محصول رو به سرانجام برسونین. بهره‌گیری از یه طراحی خاص برای چاپ کاتالوگ، قطعاَ می‌تونه مخاطب رو ترغیب کنه که کل بروشور رو مورد مطالعه قرار بده و برندتون رو برای همیشه به ذهن بسپره.

نظارت روی طراحی و چاپ کاتالوگ

مجموعه‌های تبلیغاتی حرفه‌ای، چه هنگام طراحی کاتالوگ و چه هنگام چاپ ژورنال، بایستی نظارت‌های مستمری رو روی فرآیندها داشته باشن. نظارت روی طراحی، به‌منظور اطمینان از استفاده از بهترین ایده‌ها و تطابق کامل طرح نهایی با خواسته‌های کارفرما، انجام می‌شه. چک کردن پروسه انتشار هم بسیار حساسه و این اطمینان رو به‌وجود میاره که بروشور تهیه‌شده، بالاترین جذابیت و کیفیت ممکن رو داشته باشه. نهایتاَ هم جالبه بدونین که کار آماده‌سازی بروشورها با «برش»، «روکش‌گذاری» و «صحافی» اصولی به پایان می‌رسه.

نکات خاص و کاربردی طراحی کاتالوگ

جدا از بحث به‌کارگیری ایده‌های ویژه، هنگام طراحی و چاپ کاتالوگ باید به ساختار و اندازه بروشورها هم توجه داشته باشید. کارفرماهایی که قبلا سابقه طراحی و انتشار بروشورها رو داشتند، معمولا توجه ویژه‌ای به پارامترهای مهم زیر دارند:

  • فرم و تعداد صفحه‌های بروشور

  • تعداد رنگ‌های مورداستفاده

  • اندازه کاتالوگ و تناسب سایز فونت با آن

  • پوشش نهایی روی بروشور

در ادامه به بررسی برخی از پارامترهای گفته‌شده می‌پردازیم.

فرم و تعداد صفحات بروشور

بسیاری از کارفرماها برای جذابیت هرچه بیشتر کاتالوگ‌های مجموعه کاری‌شون، از انوع فرم‌های دایره‌ای، لوزی، مربعی و... استفاده می‌کنند؛ البته تعداد صفحات بروشور تبلیغاتی شما می‌تونه همه این معادلات ذهنی رو برهم بزنه. به‌عنوان مثال، اگر تعداد صفحه‌ها زیاد باشه، غالبا باید از فرم‌های خالصی مثل مربع یا مستطیل استفاده کنید و صفحات رو با بهره‌گیری از تکنیک صحافی به‌هم بچسبونید. اگر هم قصد دست‌یابی به بروشورهای خاص تاشو رو دارید، شیوه طراحی کاتالو گ لت‌دار بهترین انتخاب محسوب می‌شه.

نکته مهم دیگه‌ای که بایستی بهش توجه داشته باشید، سایز بروشور است؛ چون امکان انتخاب سایزهای مختلفی مثل A3، A4، A5، A6، قطع رقعی، قطع خشتی، قطع جیبی، قطع رحلی و... را دارید. کارفرماهای باتجربه معمولا برای برش‌کاری کمتر و حداکثر استفاده از ظرفیت ابعادی کاغذها، از استانداردهای اصلی استفاده می‌کنند؛ البته اگر دنبال یک اقدام متفاوت هستید، این نقل‌قول از سایت مهرسام چاپ، قطعا می‌تونه براتون جالب باشه: «بعضی از پروژه ها و محصولات که لازم است خیلی متفاوت نشان داده شوند، یکی از روش‌های ایجاد تفاوتشان، انتخاب سایز‌های کمتر دیده شده است. این سایز‌ها دور ریز کاغذ دارند و با قطع‌های استاندارد چاپ متفاوتند. اما در عوض معمولا بسیار نفیس از کار درمی‌آیند».

تعداد رنگ‌های مورد استفاده

بسیاری از کسب‌وکارها باتوجه‌به ایده‌های نمادی و البته کم‌کردن هزینه‌های چاپ، از یک یا نهایتا دو رنگ برای چاپ کاتالوگ استفاده می‌کنند؛ البته در حالت عادی، برای طراحی و انتشار بروشورها، مجموعه‌های تبلیغاتی از چهار رنگ اصلی بهره می‌گیرند. جالبه بدونین که با دست‌کاری کدهای چهار رنگ اصلی، می‌شه به تمامی طیف‌های رنگی مدنظر دست پیدا کرد.

پوشش نهایی چاپ ژورنال

بسته به مواردی مثل براق کردن رویه کاتالوگ، افزایش ماندگاری رنگ متون و عکس‌ها، دست‌یابی به ساختار مستحکم‌تر و... کارفرماها علاقه‌مند به استفاده از پوشش‌های متنوعی روی بروشورها هستند. به‌عنوان مثال، اون دسته از افرادی که دنبال زیباسازی رویه کاتالوگ‌اند، بیشتر سراغ رویه‌های UV می‌رن. با استفاده از پوشش‌های سلفون UV، علاوه‌بر چشم‌نوازتر کردن بروشور، می‌تونید شاهد ایجاد بافت خاصی روی چاپ ژورنال کاتالوگ ژورنالی خودتون باشید؛ البته اگر دنبال یک روش کم‌هزینه‌تر برای حفظ رنگ بروشور هستین، استفاده از رویه‌های ورنی رو بهتون پیشنهاد می‌کنیم.

اهمیت انتخاب بهترین مجموعه چاپ کاتالوگ

طراحی و چاپ کاتالوگ بدون استفاده از فونت‌های جذاب و متناسب، عکس‌های خلاقانه، درج اطلاعات مناسب و قالب زیبا، قطعا کاری بیهوده است. به‌همین‌دلیل، کمک از یک شرکت تبلیغاتی خلاق و باتجربه بیش از پیش مهم به‌نظر می‌آید. نیروهای زبده گروه‌های تبلیغاتی حرفه‌ای علاوه‌بر ارائه دنیایی از ایده‌های خاص و راهبردی، بهتون کمک می‌کنند تا هدف‌تون از طراحی و مخاطب‌های پراهمیت‌تون رو شناسایی کنید؛ ضمن این‌که بودجه موردنظرتون رو هم به‌خوبی مورد استفاده قرار می‌دن تا بیشترین بهره ممکن رو از تبلیغات ببرید.

خبر خوب این‌جاست که مجموعه حرفه‌ای «مهرسام چاپ» شما رو به بهترین شکل در تمامی مراحل طراحی و انتشار بروشورها همراهی می‌کنند. اگر به خدمات تبلیغاتی حرفه‌ای دیگه‌ای هم نیاز دارید، لازم نیست هیچ دلهره‌ای به خودتون راه بدید؛ چون‌که مجموعه مهرسام چاپ انواع خدمات جذابی مثل طراحی جعبه بسته‌بندی، طراحی ساک دستی‌های تبلیغاتی، عکاسی حرفه‌ای، صحافی بروشورها، پرینت آفست، چاپ نشریه و... رو هم در بالاترین سطح کیفیت به کارفرماهای عزیز ارائه می‌دهد. جهت آگاهی از شرایط هزینه و مراحل انجام کار، پیشنهاد می‌کنیم قبل از ثبت هرگونه سفارش برای طراحی کاتالوگ، مشاوره‌های تکمیلی رو از کارشناس‌های مجموعه مهرسام چاپ دریافت کنید.

آدرس وبسایت مهرسام چاپ https://mstprint.com/ جهت سفارش و مشاهده نمونه کارهای بیشتر.

شماره‌های تماس: 02151795000 09120059317

نشانی: تهران، میدان آرژانتین، خیابان احمد قصیر (بخارست)، خیابان هشتم، پلاک 3، طبقه 5

-->

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
راهنمای جامع برای طراحی کاتالوگ حرفه ای 2
راهنمای جامع برای طراحی کاتالوگ حرفه ای 3