سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403

راه اندازی رشته «روانشناسی بالینی کودک و نوجوان» در مقطع دکتری

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
راه اندازی رشته «روانشناسی بالینی کودک و نوجوان» در مقطع دکتری

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: برای اولین بار رشته «روانشناسی بالینی کودک و نوجوان» در مقطع دکتری تخصصی در این دانشگاه راه‌اندازی می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: برای اولین بار رشته «روانشناسی بالینی کودک و نوجوان» در مقطع دکتری تخصصی در این دانشگاه راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دکتر سید علی حسینی در نشست با اعضای گروه آموزشی روانشناسی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: با توجه به رسالت و ماموریت سلامت روان که بر عهده دانشگاه است، در این ماموریت دلگرم به شما عزیزان هستیم. گروه روانشناسی یکی از نقاط قوت دانشگاه است.

حسینی با گرامیداشت یاد و خاطره دکتر شاملو و دیگر اساتید بازنشسته گروه روانشناسی دانشگاه علوم توانبخشی افزود: دغدغه‌ها و پیشنهادهای شما را پیگیری می‌کنیم. بنا داریم به صورت دوره‌ای و مرتب، این نشست‌ها را با تمام گروه های آموزشی و معاونت‌ها برگزار کنیم. پیش از این با تمامی گروه‌های آموزشی جلسه داشته و به بررسی شرایط و دغدغه‌های اساتید پرداخته‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید، گفت: برای جذب اعضای هیئت علمی و تقویت گروه، پیگیری لازم را انجام می دهم و پیگیر راه اندازی دکتری روانشناسی کودک و نوجوان هستیم، مصوبات لازم از شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی اخذ شده و این رشته برای اولین بار در کشور و در دانشگاه ما ایجاد می‌شود.

اعضای هیئت علمی گروه روانشناسی، بالاترین ارزشیابی را بین اساتید دانشگاه کسب کرده‌اند

دکتر حمیدرضا خرم خورشید معاون آموزشی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در این جلسه گفت: گروه روانشناسی دانشگاه 214 دانشجو در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دارد. 102 نفر دانشجوی کارشناسی، 73 نفر دانشجوی کارشناسی ارشد و 39 نفر دانشجوی دوره دکترای روانشناسی در این گروه در حال تحصیل هستند.

وی افزود: در حال حاضر گروه روانشناسی، 9 عضو هیئت علمی دارد، یعنی به ازای هر 24 دانشجو یک استاد داریم و میزان استاد به نسبت دانشجویان 4.2 درصد است. این آمارها نشان می‌دهد در زمینه تعداد اعضای هیئت علمی وضعیت نامطلوبی داریم و لازم است تعداد اعضای هیئت علمی این گروه افزایش یابد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به اینکه گروه آموزشی روانشناسی دانشگاه 10 ردیف خالی هیات علمی دارد، گفت: اعضای هیات علمی گروه روانشناسی، بالاترین ارزشیابی را بین اساتید دانشگاه کسب کرده‌اند.

دکتر بابک فرزین‌نیا معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در این جلسه با تبریک آغاز سال تحصیلی و ارائه گزارشی از آماده سازی خوابگاه‌ها و شرایط برای آغاز سال تحصیلی گفت: قدم‌های اولیه برای تدریس «مهارت‌های زندگی» برداشته شده، این درس با هدف تقویت مهارت‌ها و شایستگی‌های فردی و گروهی دانشجویان ارائه می‌شود.

معاون دانشجویی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تصریح کرد: برای همکاری بیشتر و تقویت ارتباط بین مرکز مشاوره دانشجویی و گروه روانشناسی آمادگی لازم را داریم. اساتید این گروه با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و روانی دانشجویان، با ما همراه هستند.

دکتر عباس پورشهباز مدیر گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی به بررسی شرایط و برنامه‌های گروه پرداخت و افزود: در سال 1400، برنامه راهبری گروه را با همت اساتید آماده کردیم. در این برنامه راهبردی، اهداف و برنامه‌های گروه روانشناسی بالینی را از لحاظ کمی و کیفی مشخص کرده‌ایم.

مدیر گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: یکی از اهداف مرجع کردن دانشگاه در برخی دوره‌هاست. در حال حاضر در رشته روانشناسی بالینی، یکی از دو دانشگاه برتر کشور هستیم.

پورشهباز ادامه داد: در کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، رتبه اول را در کشور داریم و در این رشته تنها دانشگاه کشور هستیم، تا به حال شش دوره روانشاسی بالینی کود ک و توجوان در مقطع کارشناسی ارشد برگزار شده است.

عضو هیئت علمی گروه روانشناسی بالینی با اعلام تصویب راه اندازی دکتری روانشناسی بالینی کودک و نوجوان در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: پیش نویس و کوریکولوم این رشته آماده شده و برای اولین بار در کشورمان راه اندازی می‌شود.

مدیر گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اعلام ایجاد رشته روانشناسی سلامت در دانشگاه گفت: برای راه اندازی این رشته، اعضای هیئت علمی جذب شده و کارشناسان ارزیاب وزارت بهداشت نیز تاییدیه لازم را ارائه کرده‌اند، اما برخی موانع و تنگ‌نظری‌ها مانع شده است که لازم است با مسئولان وزارت بهداشت تعاملاتی داشته باشیم.

پورشهباز با تاکید بر غنی‌سازی دوره‌های آموزشی، افزود: غنی‌سازی دوره‌های کارشناسی، ارشد و دکتری در دستور کارمان است، یکی از این برنامه‌ها، ارائه واحد کارورزی برای دانشجویان کارشناسی ارشد است. که نقطه قوتی برای دانشجویان این مقطع در دانشگاه است.

وی ادامه داد: برای اولین بار و از این ترم، دو واحد کارورزی روانشناسی و دو احد کارورزی توانبخشی به صورت اختیاری به دانشجویان مقطع کارشناسی ارائه می‌شود.

مدیر گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به آمارهای ارائه شده توسط معاون آموزشی دانشگاه، خواستار جذب و تکمیل اعضای هیئت علمی این گروه شد و افزود: افزایش اعضای هیئت علمی گروه یک نیاز است و لازم است توجه جدی به این موضوع شود.

دکتر بهروز دولتشاهی عضو هیات علمی گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی خواستار حمایت از جایگاه و موقعیت این گروه در میان سایر دانشگاه‌های کشور شد و تصریح کرد: گروه روانشناسی بالینی برند خوبی را در کشور دارد و رتبه یک میان گروه های آموزشی روانشناسی بالینی است، باید از این جایگاه مراقبت کنیم.

در این نشست، سایر اعضای گروه روانشناسی بالینی به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.