پنج‌شنبه 19 مهر 1403

رسانه باید آسیبها را به مساله اجتماعی تبدیل کند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
رسانه باید آسیبها را به مساله اجتماعی تبدیل کند

مشهد - ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: رسانه ترمیمی باید با به رسمیت شناختن آسیبها آنها را از حالت تابو و خط قرمز خارج و به مساله اجتماعی تبدیل کند.

دکتر محمد علی فرجی‌ها روز سه‌شنبه در نشست علمی رسانه ترمیمی افزود: با انکار ایدئولوژیک واقعیت های مجرمانه به جایی نمی رسیم، مسوولان در حوزه های مختلف باید وجود آسیب های اجتماعی را بپذیرند تا آنها به مسئله تبدیل شود و در این صورت می‌توان به پیدا کردن راه حل نیز امیدوار بود.

وی ادامه داد: تحولات جهانی چند دهه اخیر در زمینه کنترل جرم و ارزیابی بسیاری از مداخله‌های کیفری نشان از آن دارد که این مداخلات به خوبی نتوانسته است به اهداف خود برسد.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: یکی از کارکردهای عدالت ترمیمی، استفاده از ظرفیت‌های موجود در جامعه است که بعد از شکل گیری دولت‌های مدرن به حاشیه رانده شد.

فرجی ها گفت: از ویژگی های شهر ترمیمی این است که شهروندان برای امور جاری زندگی خود نیازمند نقض قوانین و مقررات نیستند، پس به تبع آن، مقررات هم براساس نیازهای واقعی مردم است، نه منبع درآمد عده ای از طریق امضاهای طلایی یا رانت و رشوه.

او افزود: امروزه با تورم قوانین در کشور مواجه هستیم، درحالیکه بسیاری از آنها مخل کسب و کار و زندگی مردم است.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس مجرم گردانی در شهرها را کاری غیر علمی دانست و تاکید کرد که این برخورد، مجرم را از همه پیوندهای عاطفی و شغلی و خانوادگی خود جدا می‌کند تا وی در دور باطل و باتلاق گونه اعمالش فرو برود، در حالی که می‌توان به اصلاح وی تحت شرایط خاص و محدودیت های لازم امید داشت.

فرجی ها گفت: این در حالی است که اسلام، فرهنگ عدالت ترمیمی را ترویج می دهد و مردم را حتی در هنگام قصاص کردن به گذشت آرامش بخش تشویق می‌کند.

وی تاکید کرد: رسانه ها باید این منابع ارزشمند را که پر از صلح و سازش است از دل تاریخ و فرهنگ بیرون کشیده و در جامعه تبیین کنند.

در ادامه این نشست مدیر خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان رضوی گفت: مسوولیت اجتماعی رسانه ها مبتنی بر حق بینی و عدالت نگاری مشفقانه با ارتقای امید در جامعه است.

مجتبی محمودی افزود: مشهد به خاطر همجواری با امام رضا (ع) که الگوی مناظره و گفتگوی بین ادیان هستند باید محور گفتگو و تعامل باشد و نشر این فرهنگ مستلزم ورود رسانه ها به این عرصه خواهد بود.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: امروزه عنصر اعتماد در رسانه ها مهمتر از افزایش مخاطب به نظر می‌رسد و بنابراین باید با ارتقای آستانه تحمل مردم و تقویت خودباوری فردی و اجتماعی، سرمایه اجتماعی جامعه را تعالی بخشید.

محسن نصرپور افزود: امروزه مهم ترین هدف جنگ نرم دشمنان، گرفتن روح امید و اعتماد به نفس مردم ایران است.

وی ادامه داد: رسانه‌ها باید با مهندسی اخبار و اطلاعات، درنظر گرفتن تناسب بین اخبار مثبت و منفی، اجتناب از انتقال احساس ترس و ناامنی و پرهیز از تکرار اخبار منفی به اعتماد سازی و دمیدن روح امید در جامعه بپردازند.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی گفت: در فرهنگ دینی ما فلسلفه انتظار بر اساس اصلاح‌گری و امید پایه‌گذاری شده است و رسانه ها با تاسی از این فرهنگ باید اصلاح و امید را در جامعه ترویج کنند.

*س_برچسب‌ها_س*