پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

رشد 100 درصدی درآمدزایی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
رشد 100 درصدی درآمدزایی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی

مشهد - ایرنا - رییس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی از رشد 100 درصدی درآمد اختصاصی این موسسه در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن خبر داد.

روابط عمومی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی روز دوشنبه به نقل از دکتر قدیر رجب زاده گزارش داد: این موسسه در سال گذشته با عقد 21 قرارداد همکاری با واحدهای صنعتی و همچنین 25 قرارداد ارائه خدمات آزمایشگاهی، با رشد 100 درصدی درآمد اختصاصی مواجه بوده است. وی افزود: این مؤسسه امسال 95 قرارداد همکاری در زمینه های پژوهشی، تحقیق و توسعه، مشاوره خدمات فنی و مهندسی در حال اجرا دارد.

رییس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی با بیان اینکه آزمایشگاه مرکزی این مؤسسه به عنوان آزمایشگاه همکار اداره استاندارد و آزمایشگاه معتمد سازمان حفاظت محیط زیست به ارائه خدمات آزمایشگاهی می‌پردازد، ادامه داد: مدت اعتبار قراردادهای ارائه خدمات آزمایشگاهی سه سال است که با انعقاد 25 قرارداد ارائه خدمات آزمایشگاهی در سال گذشته، هم اکنون 78 قرارداد در این موسسه در حال اجراست.

وی گفت: همکاری این موسسه با صنعت از طریق عقد قراردادهای تحقیق و توسعه کارخانجات صنعتی، خدمات فنی و مهندسی، طرح‌های پژوهشی و خدمات آزمایشگاهی انجام می‌شود.

رجب زاده افزود: قراردادهای خدمات فنی و مهندسی شامل ارائه مشاوره و خدمات فنی برای ارتقای راندمان تولید از جنبه کیفیت محصول، اصلاح فرآیند تولید یا طراحی یک محصول جدید می‌باشد. وی همچنین در مورد قرارداد طرح‌های پژوهشی ادامه داد: این قراردادها از پیشنهاد ایده شروع شده و تا تحویل نمونه اولیه به سفارش دهنده ادامه دارد.

رییس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: انعقاد قراردادهای تحقیق و توسعه کارخانجات صنایع غذایی از دیگر خدمات موسسه به بخش خصوصی محسوب می‌شود که بر اساس آن نماینده تحقیق و توسعه (R&D) واحدهای صنعتی به منظور بهره‌برداری از تجهیزات آزمایشگاهی و مشاوره‌های تخصصی در موسسه مستقر می‌شود. وی افزود: انعقاد قرارداد طرح های پژوهشی با استقبال بیشتری از سوی صنایع غذایی مواجه شده است چراکه در قالب این قراردادها علاوه بر تولید محصول نوآورانه، ریسک کمتری نسبت به خرید دانش فنی متوجه بخش خصوصی خواهد شد.

مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی به عنوان یکی از مراکز مهم پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی کشور از سال 1385 به عنوان "پژوهشکده مستقل ملی" و دارای مصوبه قطعی از شورای گسترش آموزش عالی فصل نوینی از فعالیت‌های خود را آغاز کرد. سابقه فعالیت این پژوهشکده به سال 1360 باز می گردد که در ابتدا با نام سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران مرکز خراسان فعالیت خود را آغاز کرد و در سالهای 1381 تا 1385 با تبدیل مراکز استانی سازمان به پارک‌های علم و فناوری با نام پژوهشکده تحقیقات توسعه فناوری فعالیت خود را ادامه داده است.

*س_برچسب‌ها_س*