چهارشنبه 18 مهر 1403

رشد 41 درصدی حضور بانوان استان در اهدای خون / ارسال 5 محموله گلبول قرمز به استان های نیازمند

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
رشد 41 درصدی حضور بانوان استان در اهدای خون / ارسال 5 محموله گلبول قرمز به استان های نیازمند

حسین زارع گفت: طی دو ماه و نیم گذشته که بیماری کرونا شیوع یافته، دو هزار و 444 نفر از هم استانی ها در مراکز خون گیری این پایگاه، خون اهدا کردند که حضور بانوان برای خون دهی رشد 41 درصدی داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین زارع، مدیر کل انتقال خون خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: هم استانی ها از مراجعه به مراکز انتقال خون به منظور اهدای خون نگران نباشند زیرا مراکز خون گیری این پایگاه به طور همیشگی تمامی پروتکل های بهداشتی را برای حفظ سلامت اهداکنندگان خون همچنین تهیه خون سالم رعایت می کند.

زارع عنوان کرد: با شیوع بیماری کرونا در سطح کشور و استان مراجعات اهداکنندگان خون به مراکز خون گیری انتقال خون استان طی هفته های نخست اسفند ماه 98 به علت نگرانی از ابتلا به این بیماری کاهش یافت که با همکاری رسانه ها، اطلاع رسانی در این باره که مراکز خون گیری پایگاه های انتقال خون در راستای رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی، پاکیزه هستند، دغدغه های مردمی رفع و مراجعات بیشتر شد.

وی به ماه مبارک رمضان نیز اشاره کرد و گفت: پایگاه انتقال خون استان برای رفاه حال اهداکنندگان خون در استان زمان فعالیت دو مرکز خون گیری شهرهای بجنورد و شیروان را طی روزهای شنبه تا چهار شنبه به پس از افطار افزایش داده است و این مراکز طی ساعت 21 تا 23 شب میزبان حضور اهداکنندگان خون هستند.

زارع در بخش دیگری از سخن خود درباره مراجعات مردمی به دو مرکز خون گیری ثابت شهرهای بجنورد و شیروان طی دو ماه و نیم گذشته نیز اظهار کرد: با شیوع بیماری کرونا در استان، از ابتدای اسفند ماه 98 تا به کنون چهار هزار و 175 اهداکننده خون به این دو مرکز مراجعه کرده اند که دو هزار و 444 نفر از آنان موفق به اهدای خون شدند.

وی افزود: از این تعداد اهداکننده خون، 259 نفر آنان بانوان بوده اند که مراجعات آنان به این دو مرکز طی دو ماه و نیم گذشته در مقایسه با شرایط عادی 41 درصد رشد داشته است.

وی یادآور شد: طی این مدت اشاره شده، پنج محموله گلبول قرمز خون فشرده شده به سایر استان هایی که به این محصول نیاز داشتند، ارسال شدند.

مدیر کل انتقال خون خراسان شمالی در ادامه به سال 98 نیز اشاره کرد و گفت: طی سال 98، 25 هزار و 270 نفر برای اهدای خون به این دو مرکز مراجعه کردند که 19 هزار و 200 نفر از آنان موفق به اهدای خون شدند.

وی افزود: از این تعداد اهداکننده خون، هزار و 200 نفر از آنان بانوان بوده اند که مراجعات آنان در سال 98، 12 درصد رشد داشته است.

وی خاطر نشان کرد: طی سال گذشته بیش از شش هزار واحد پلاسما از استان خراسان شمالی به سایر استان هایی که به این فرآورده نیاز داشتند، ارسال شد.

مدیر کل انتقال خون خراسان شمالی درباره نیاز خونی استان در شرایط کنونی نیز عنوان کرد: در حال حاضر ذخایر خونی موجود در استان پاسخگوی نیاز خونی پنج تا هفت روز هفته است و در حال حاضر در برخورداری از ذخایر خونی مشکلی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: با این وجود، نیاز به دریافت خون از سوی اهداکنندگان خون همیشگی است زیرا عمر پلاکت هایی که از خون استحصال می شود سه تا پنج روزه است.

مدیر کل انتقال خون خراسان شمالی در خاتمه درباره راه اندازی مراکز خون گیری ثابت در سایر شهرستان های خراسان شمالی عنوان کرد: برای شهر اسفراین مجوز راه اندازی مرکز انتقال خون ثابت، اخذ و زمین آن نیز واگذار شده است، با این وجود، ساخت این مرکز معطل تامین اعتبار است.

انتهای پیام /