چهارشنبه 4 مهر 1403

رشد 54 درصدی وصول مالیات طی امسال

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
رشد 54 درصدی وصول مالیات طی امسال

منظور گفت: مجموع وصولی های مالیات در 11 ماهه امسال 530 هزار میلیارد تومان بوده که رشد 54 درصدی نسبت به سال قبل داشته است.

منظور رئیس سازمان امور مالیاتی در برنامه صف اول به سوالات زیر پاسخ داد.

درآمد مالیاتی امسال چقدر بوده است؟

منظور در 11 ماهه امسال، 430 هزار میلیارد تومان مالیات از مردم گرفته شده و حدود 100 هزار میلیارد تومان هم عوارض مالیات بر ارزش افزوده بوده که در مجموع وصولی ها 530 هزار میلیارد تومان بوده است.

فرار مالیاتی چقدر است؟

منظور: رقم دقیقی در این خصوص نداریم اما برآورد ما این است که حدود یک سوم از مجموع درآمدهای مالیاتی که ما باید داشته باشیم را از دست می دهیم و این فرار مالیاتی است. این عدد هم کم نیست و حدود 160 هزار میلیارد تومان می شود.

سهم مالیات از تولید ناخالص ملی چقدر است؟

منظور: سهم مالیات در کشور ما حدود 13 درصد از تولید ناخالص داخلی است.

وزیر اقتصاد وعده رشد یک درصدی این نسبت را داده بود، این امر محقق شد؟

منظور: رشد مالیات امسال خوب بوده به طوری که 54 درصد رشد وصول مالیات داریم اما تورم بیش از انتظار بوده و این امر باعث شد در نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی، مخرج کسر بزرگتر شده و این وعده محقق نشود.

امیدواریم سال آینده با کنترل تورم، این وعده رشد یک درصدی نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی محقق شود.

معافیت های مالیاتی به چه صورتی بوده است؟

منظور: امسال بر اساس اظهارنامه های مالیاتی، 1380 هزار میلیارد تومان درآمد مشمول معافیت بوده که یعنی یک چهارم این مبلغ معادل 340 هزار میلیارد تومان مالیات از دست رفته یا معافیت مالیاتی داشته ایم.

معافیت های مالیاتی چقدر منطقی است؟

منظور: تمام معافیت های سال های قبل با یک منطقی وضع شده و هدف این بوده که بخشی از اقتصاد را حمایت کند، به طور مثال 50 هزار میلیارد تومان معافیت صادراتی برای تشویق به صادرات و تامین ارز است اما معافیت به شرطی که کالای خام صادر نشود.

همچنین سرمایه گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته هم مشمول معافیت هستند که در این خصوص110 هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی داشتیم. نمونه دیگر 15 هزار میلیارد تومان درآمد شرکت های دانش بنیان مشمول حدود 3 هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی شده است.

لایحه ای در دولت داریم که قرار است برای تصویب به مجلس ارسال شود و در این لایحه مقرر شده معافیت های مالیاتی را بازنگری کنیم تا هدفمند شده و تبدیل به ابزاری برای فرار مالیاتی نشود.

از 340 هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی چقدر به اهداف اصابت کرده است؟

منظور: این معافیت های مالیاتی تا حد زیادی به اهداف اصابت کرده اما باید سقف داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی