شنبه 29 اردیبهشت 1403

رهبر انقلاب در دیدار با بانوان به کدام کتاب اشاره کردند؟

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
رهبر انقلاب در دیدار با بانوان به کدام کتاب اشاره کردند؟

کتاب «زن و خانواده» دفتر سی‌و‌چهارم از مجموعه 40 جلدی رهنامه است که رهبر انقلاب در دیدار با بانوان به آن اشاره کردند.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کتاب «زن و خانواده» دفتر سی‌و‌چهارم از مجموعه 40 جلدی رهنامه است که رهبر انقلاب در دیدار با بانوان به آن اشاره کردند.

این کتاب مشتمل بر 10 فصل بوده که شامل بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مد ظله‌العالی) در موضوع زن و خانواده است و دیباچه کتاب در دو بخش، حاوی آیات و روایات و بیانات حضرت امام خمینی (ره) در همان موضوع است.

معظم‌له در بخشی از این دیدار فرمودند: «دیروز یک کتابی برای من آوردند که صحبت‌هایی بود که خود بنده کرده بودم، چاپ شده بود، ندیده بودم؛ نگاه کردم دیدم خیلی از حرف‌هایی که آماده کرده بودم و می‌خواستم امروز اینجا بگویم، در آن کتاب هست و قبلاً بارها گفته شده؛ در این زمینه‌ها زیاد صحبت کرده‌ایم.»

«رهنامه» مجموعه‌ای است شامل چهل دفتر است، که مبانی، ارزش‌ها و اصول اسلام ناب محمدی (صلی‌الله علیه وآله وسلم) را با توجه به نیازها، پرسش‌ها و چالش‌های دوران معاصر تبیین می‌کند و از خلال دیدگاه‌های اندیشمندانه و ژرف‌نگر حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به ترسیم اندیشه و سلوک یک جوان مؤمن انقلابی می‌پردازد.

.

سرلوحه این دفاتر، حکمت‌های جاودانه قرآن کریم و احادیث اهل بیت (علیهم‌السلام) است که دو امانت پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) در میان امت اسلامی است و آغاز هر دفتر، سرمشق‌های حکیمانه بنیانگذار انقلاب اسلامی است که بی‌نام او این انقلاب در هیچ جای دنیا شناخته‌شده نیست و بدون نقشه راه او استمرار و تکامل انقلاب تحقق نخواهد یافت.

رهنامه عرصه گسترده‌ای از موضوعات گوناگون را در بر می‌گیرد که در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی جوانان مورد نیاز است و می‌تواند شاکله فکری و رفتاری آنان را ترسیم کند. این موضوعات از درنگ در موقعیت و ظرفیت‌های یک جوان مومن و اندیشه‌ورز آغاز می‌شود و در سیری منطقی به ساحت‌های اعتقادی، اجتماعی، سبک زندگی، مباحث تربیتی و اخلاقی، سیاسی و انقلابی در لایه‌ها و سطوح مورد نیاز می‌پردازد و در نهایت به نقطه اوج و آرمان همه مجاهدت‌ها می‌رسد و بر آن است که در ترسیم طرح‌واره‌ای کلی از اندیشه نظری و علمی انقلاب، فرایند تعالی و صیرورت علمی و عینی مخاطب خود را تسهیل و تسریع سازد.

رهنامه تنها برای خواندن و حداکثر یادداشت‌برداری و حفظ کردن مطلب نیست، بلکه بسته‌ای است برای تفکر و درنگ در اساسی‌ترین مفاهیم مورد نیاز و ناظر به تکالیف عملی جامعه مخاطب و زمینه‌ساز دستیابی به بصیرت عمیق و پایبندی درونی به مبانی و ارزشهای انقلاب اسلامی، به مثابه یک کلیت و گفتمان و گامی مهم و اساسی برای شناخت و تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی شکوهمند مردم ایران.

بیانیه «گام دوم انقلاب» تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و بویژه جوانان که به مثابه منشوری برای «دومین مرحله خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» خواهد بود. این گام دوم، انقلاب را به «آرمانهای بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه) هست»، نزدیک خواهد کرد. رهنامه در چهل دفتر، جوان مؤمن، دانا و انقلابی را برای طی مسیر بلند و شکوهمند از خودسازی و جامعه‌پردازی به تمدن‌سازی و آمادگی برای ظهور همراهی می‌کند.

قاعده حاکم بر تألیف و تدوین رهنامه، پایبندی متن به نص گفتار یا نوشتار رهبر حکیم انقلاب اسلامی بوده تا حتی‌المقدور از هرگونه تحلیل یا برداشت نادرست پیشگیری شده و با اقتباس از خلال دیدگاه‌های معظم‌له، برجسته‌ترین محورها و نکات مورد تأکید ایشان ارائه شود.

این کتاب در 156 صفحه به قیمت 7 هزار و 500 تومان منتشر شده است.