پنج‌شنبه 19 مهر 1403

روابط ما با روسیه باید راهبردی باشد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
روابط ما با روسیه باید راهبردی باشد

مدبر گفت: روابط ما با روسیه باید راهبردی باشد و اخلال روابط ما با آن‌ها باعث می‌شود در آفریقا و اوراسیا و شانگ‌های هم نتوانیم موفق عمل کنیم.

روح الله مدبر کارشناس مسائل بین‌الملل در ارتباط با جریانی که در کشور وجود دارد و به دنبال تغییر رابطه با شرق و روسیه هستند اظهار کرد:‌ما باید مسیر همگرایی خود را با روسیه شفاف و محکم تقویت کنیم و نباید اجازه دهیم جریانات غربگرا بین ما روسیه اخلال ایجاد کنند. متاسفانه تعدادی غربگرا در میان مدیران و مسئولان کشور هستند و بین ما و روسیه اخلال ایجاد می‌کنند و این موضوع بسیار خطرناک است و دستگاه دیپلماسی نباید به سمتی حرکت کند که دقیقا همان سمت را غربگرا‌های داخلی برای اخلال در روابط دو کشور ایجاد کرده اند. این هشدار جدی است.

وی ادامه داد:‌در داخل کشور جریانی هستند که به شدت به روسیه کینه دارند و هر از چند گاهی می‌بینیم که دائم دروغ‌های را علیه روسی مطرح می‌کنند. دستگاه دیپلماسی نباید تحت تاثیر این‌ها قرار گیرد. ایران اگر می‌خواهد در آفریقا قدرتمند و محکم عمل کند می‌تواند با همگرایی و همراهی روسیه مسیر خود را پیش ببرد. به خاطر آن که این مسیر را روس‌ها پیموده اند.

وی افزود: از 51 کشور آفریقایی 49 رهبر آفریقایی با وجود تمام فشار‌های غربی‌ها در اجلاس روسیه شرکت کردند و این نشان می‌دهد که آفریقا روسیه را انتخاب کرده و ما هم وقتی با روسیه کارمی کنیم می‌توانیم از آن ظرفیت استفاده کنیم به شرطی که رفتارمان به این سمت نباشد که غربگرا‌های داخلی مسیرمان را تغییر دهد.

مدبر افزود: دستگاه دیپلماسی باید مسیر شفاف تعمیق روابط با روسیه را پیش برد و طبق سیاستی که مقام معظم ربری تنظیم کرده اند باید عمل کنند.

وی در انتها تاکید کرد: رهبر انقلاب عنوان کردند که روابط ما با روسیه باید راهبردی باشد این را دولت باید گوش کند و هیچ اخلالی نباید داشته باشد. اخلال روابط ما با روسیه باعث می‌شود در آفریقا و اوراسیا و شانگهای هم نتوانیم موفق عمل کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی