یک‌شنبه 8 مهر 1403

روزهایی کرونایی مربیان قرآن بندرعباس چگونه می‌گذرد؟

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
روزهایی کرونایی مربیان قرآن بندرعباس چگونه می‌گذرد؟

بندرعباس - ایرنا - کرونا که این روزها در هرمزگان سروصدایی زیادی به پا کرده، باعث شده مربیان و مدرسان موسسه‌های قرآنی بندرعباس برای حفظ سلامت قرآن‌آموزان خود فعالیت‌هایشان را در فضای مجازی دنبال کنند.

بحران کرونا و تعطیلی موسسه‌های قرآنی به دلیل منع تجمع و جلوگیری از انتقال ویروس کرونا، فرصتی برای رونق آموزش مجازی مربیان موسسه‌های قرآنی بندرعباس را فراهم کرده است.

از سویی در ایام ماه مبارک رمضان امسال برای جلوگیری از شیوع این بیماری فعالیت‌های قرآنی از جمله دورهمی قرآنی و گفت‌وگوهای اینترنتی شبانه و رمضانیه در بستر فضای مجازی رونق پیدا کرد و هم‌چنان این فعالیت‌ها ادامه دارد.

حافظ و مربی قرآن موسسه قرآنی شهید عبدالکریمی پایگاه هوایی بندرعباس در این روزهای کرونایی فعالیت‌های خود را به صورت مجازی دنبال می‌کند و معتقد است: هرکدام از ما برای نابودی این بیماری خطرناک سهمی داریم که با تکیه بر آموزه‌های قرآن در بستر فضای مجازی می‌توانیم سهم خود را به درستی ایفا کنیم.

"فاطمه سلیمان‌پور" در گفت‌وگو با ایرنا بیان داشت: از شروع این بیماری و به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان به همراه دو دخترم که هردو حافظ پنج جز از قرآن کریم هستند، سحرها پرسش و پاسخ قرآن داشتیم و شب‌ها نیز ساعت 10 فعالیت‌های قرآنی‌مان را به صورت مجازی دنبال می‌کردیم.

وی ادامه داد: از برنامه هفتگی که مد نظر دارم عکس براشون ارسال می‌کنم و از طریق تماس‌های تلفنی جزءهای ارائه شده را تحویل می‌گیرم و خودم نیز با شرکت در گروه‌های قرآنی و جزء‌خوانی سعی می‌کنم برنامه مرورهایم را دنبال کنم و گاهی فرزندانم یا دوستان از بنده پرسش می‌کنند.

وی که خود دانش‌آموخته ادبیات فارسی است، در خصوص آشنایی با موسسه شهید عبدالکریمی بیان داشت: بهمن ماه سال 89 همزمان با میلاد پیامبر اکرم بود با کلاس‌های حفظ قرآن پایگاه هوایی آشنا شدم و با شرکت در این کلاس‌ها تونستم حفظ را ادامه دهم.

سلیمان‌پور که زیر نظر استاد همسر شهید عبدالکریمی فعالیت دارد، گفت: حدودا 16 جزء را در کلاس‌ها و 14 جزء را به صورت شخصی حفظ کردم و این برنامه بین سه سال و نیم تا چهار سال ادامه داشت و حدود هفت سال است که خودم نیز تدریس دارم.

وی گفت: کار تدریس قرآن را از تدریس به خردسالان آغاز کردم و الان در کنار تدریس به نوجوانان با بزرگسالان هم کلاس دارم و سالانه در کلاسم بین چهار تا پنج جزء را حفظ می‌کنیم.

این مربی جامعه‌القرآن بندرعباس افزود: نخستین گروه خانم‌های کلاسم امسال حافظ کل کلام وحی می‌شوند با توجه به این نکته که ما سالانه حدود چهار ماه برای تعطیلات نوروز و تابستان تعطیلی داریم.

به گفته سلیمان‌پور، شیوع ویروس کرونا یک آزمون اجتماعی از طرف خدا برای همگان بوده و قطعا برای هر فردی نتیجه متفاوتی دارد اما گاهی حوادث تلخ برای بیداری فطرت یا آزمودن انسان است که در آیه 107 سوره یونس به خوبی به این گزاره اشاره شده است.

وی بیان داشت: هرکدام از ما برای نابودی این بیماری خطرناک سهمی داریم و راه ارتباط انفرادی ما با خدا و خواندن مناجات در منزل بسته نیست و به‌راحتی می‌توان در بستر فضای مجازی از فرصت‌های پیش‌رو مانند ماه‌های رجب و رمضان در راستای علم‌آموزی، حفظ قرآن و بهره‌گیری از تفاسیر سوره‌ها استفاده کرد.

این مدرس قرآن یادآور شد: در این روزهای قرنطینه و به ویژه در این روزهایی که بیماری کرونا اوج گرفته برای ایجاد روحیه نشاط در بین قرآن آموزان با برگزاری مسابقه‌هایی در فضای مجازی و انتخاب آیات امیدبخش تلاش می‌کنیم تا فضای امید را بین آن‌ها تقویت کنیم.

سلیمان‌پور خاطرنشان کرد: آیات قرآن کریم سرشار از پند و عبرت‌هایی است که می‌توان با استفاده از معانی و تفسیرهای آن در این روزهای سخت هم در خانه زمینه نشاط خود و خانواده را فراهم کرد و هم با تکیه بر توصیه‌های قرآنی سهم خود در حفظ سلامت کادردرمانی به درستی ایفا کرد چراکه براساس خود آیات قرآن وند ا ضایع نمی‌کند.

"خاطره لکزائیان" نیز حافظ کل قرآن است که به دلیل ویروس کرونا فعالیت‌های قرآنی و سهم خود را در مقابله با ویروس کرونا را از طریق فضای مجازی دنبال می‌کند.

وی در سال 91وارد عرصه حفظ قرآن کریم شده و هشت سال حافظ قرآن است و پنج سال نیز به عنوان مربی قرآن فعالیت‌های قرآنی خود را در این روزهای سخت کرونا در کنار خانواده دنبال می‌کند.

مربی موسسه قرآنی حاملان آیات نورانی بندرعباس در گفت‌وگو با ایرنا گفت: پدر و مادرم به دلیل اهمیت زیاد در یادگیری قرآن و علاقه خودم به حفظ قرآن در یک مدرسه حفظ که به صورت شبانه‌روزی بود، ثبت‌نام کردم ومشغول حفظ قرآن شدم.

وی که در کنار حفظ قرآن به تحصیل علوم دینی مشغول است، بیان داشت: حافظان قرآن برنامه‌هایی که از طرف مربیان آن‌ها اعلام می‌شود را می‌خوانند و طبق آن برنامه اعلان می‌کنند و بعد در یک ساعت مشخص حفظ خود را ازطریق تماس تلفنی تحویل می‌دهند.

این حافظ قرآن کریم افزود: در این روزهای کرونا که باید حواسمان به سلامت خود و دیگر حافظان قرآنی باشد، برای حفظ روحیه نشاط معنوی و حفظ سلامت جسمانی خانواده براساس آموزه‌های دینی با خواهرهای کوچک‌تر از خودم که حافظ کل قرآن هستند با همدیگر مباحثه می‌کنیم.

"فاطمه زارع‌نژاد" از دیگر فعالان و حافظان قرآن در شهرک ولیعصر (عج) است که علاوه بر حفظ قرآن در حوزه نهج‌البلاغه نیز فعالیت دارد.

وی در گفت‌وگو با ایرنا بیان داشت: فوق لیسانس فیزیک دارم و از طریق همسرم که در محل کار مسابقات قرآنی برگزار می‌کنند به حفظ قرآن علاقه‌مند شدم.

این حافظ قرآن گفت: ابتدا هفته‌ای دو صفحه حفظ می‌کردم و درحال حاضر حافظ 13 جزء قرآن هستم.

وی که صاحب 2 فرزند است، گفت: در این روزهای کرونایی بیشترین فعالیتم هم‌خوانی قرآن با دو فرزند 6و 8 ساله‌ام که هردو حافظ دونیم جز از قرآن هستم، دارم.

زارع‌نژاد اضافه کرد: در حوزه نهج‌البلاغه نیز فعالیت دارم و پیش از این بیماری به صورت حضوری در جمع مادران در مراسم‌های شهرک ولیعصر (عج) باهم مباحثه و گفت‌وگو می‌کردیم.

این حافظ قرآن در پاسخ به این پرسش که برای در امان ماندن از آسیب کرونا چه باید کنیم و سهم فعالان حوزه قرآنی در مبارزه با این بیماری خطرناک چست؟ به آیه‌های 33 سوره احزاب و 82 سوره حجر که؛ خداوند در قرآن فرموده است: " و قرن فی بیوتکن. بمانید م " و "بیوتا آمنین (‌ی امن و)" اشاره کرد.

زارع‌نژاد افزود: براساس دستورات قرآن در شرایط امروز بیرون آمدن بی مورد از منزل جایز نیست و خداوند در آیه 195 در این باره به صراحت اشاره کرده است که؛ «ولا تلقوا بأیدیکم الی التهلک " با دستان خود » از این رو می‌توان نتیجه گرفت قرآن در تمامی امور زندگی ما دستورهایی دارد که اگر به درستی به آن‌ها توجه کنیم می‌توانیم خود و دیگران را از بلاها و مصیبت‌های جسمانی نیز نجات دهیم و زندگی شادی داشته باشیم.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*