جمعه 7 اردیبهشت 1403

روسیه: به پیمان امنیتی خود در قبال ارمنستان پایبندیم

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
روسیه: به پیمان امنیتی خود در قبال ارمنستان پایبندیم

مسکو - ایرنا - وزارت امورخارجه روسیه در رابطه با درخواست مشاوره نیکولای پاشینیان نخست وزیر جمهوری ارمنستان از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه در ارتباط با مناقشه قره باغ امروز شنبه در بیانیه ای نوشت: ما به تعهدات خود در قبال ایروان در صورت انتقال درگیری ها به خاک ارمنستان پایبندیم.

به گزارش ایرنا وزارت امور خارجه روسیه در رابطه با درخواست نخست وزیر جمهوری ارمنستان از رئیس جمهور فدراسیون روسیه مبنی شروع مشاوره برای تعیین نوع و میزان کمک هایی که مسکو می تواند به ایروان برای اطمینان از امنیت خود ارائه دهد در بیانیه ای نوشت:، ما تعهد روسیه را تأیید می کنیم و مطابق پیمان بین دو طرف، در صورت انتقال مستقیم درگیری ها به خاک ارمنستان، روسیه کمک های لازم را به ایروان ارائه خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: فدراسیون به تعهدات خود براساس پیمان 29 اگوست 1997میلادی به جمهوری ارمنستان، در صورت حمله مسلحانه یا اقدام تجاوزکارانه به قلمرو یکدیگر پایبند است. وزارت خارجه روسیه در این بیانیه بار دیگر طرفین درگیری قره باغ را به آتش بس فوری، تنش زدایی و بازگشت به مذاکرات اساسی جهت دستیابی به یک توافق صلح آمیز بر اساس توافق وزیران خارجه فدراسیون روسیه، جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در 10 اکتبر سال جاری دعوت کرد.

دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه پیشتر اعلام کرده بود که تعهدات روسیه در سازمان پیمان امنیت جمعی شامل منطقه قره باغ نمی شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا از مسکو، پسکوف در جمع خبرنگاران گفت: تعهدات روسیه در سازمان پیمان امنیت جمعی درحالی که شامل امنیت ارمنستان می شود، منطقه قره باغ را دربرنمی گیرد.

ولادیمیر پوتین پیش تر با یادآوری اینکه ارمنستان عضو پیمان امنیت جمعی است، خاطرنشان کرده بود که روسیه در برابر این کشور تعهدات مشخصی دارد.

به دنبال تشدید مناقشه قره باغ و شدت گرفتن جنگ در این منطقه، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در نامه ای از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه درخواست رایزنی برای کمک امنیتی به ارمنستان کرد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه ارمنستان، پاشینیان روز شنبه در نامه خود از پوتین خواسته است که رایزنی ها برای کمک روسیه برای تامین امنیت ارمنستان را بلافاصله آغاز کند.

در بیانیه گفته شده است: نخست وزیر ارمنستان، در نامه خود اوضاع کنونی بر اثر جنگ جمهوری آذربایجان و ترکیه علیه قره باغ و چالش های بوجود آمده بر اثر آن را تشریح کرد.

پاشینیان در این نامه، به مساله انتقال تروریست ها از منطقه خاورمیانه به قره باغ و شرکت آنها در جنگ در قره باغ اشاره کرده است. نخست وزیر ارمنستان در نامه خود به رئیس جمهوری روسیه نوشته است: باتوجه به نزدیک شدن اقدامات جنگی به مرز ارمنستان و موارد تجاوز به خاک این کشور خواسته است تا رایزنی ها را به منظور تعیین نوع و میزان کمک مسکو به ایروان باتوجه به ماده دوم قرارداد دوستی همکاری و کمک متقابل ارمنستان و روسیه مورخه 29 اوت سال 1997 آغاز کند.

ارمنستان عضو پیمان امنیت جمعی است و روسیه متعهد شده است که در صورت بروز تهدید امنیتی برای این کشور همپیمان خود، برای کمک به آن کشور اقدام می کند.

درگیری‌های نظامی میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان از 6 مهر ماه گذشته آغاز شده است و برغم این که با دخالت میانجیگران بین‌المللی سه بار توافق آتش بس میان طرفین حاصل شده، این درگیری‌ها بیش از یک ماه است همچنان با شدت ادامه دارد.

جمهوری آذربایجان در این مناقشه با تکیه بر اصل حفظ تمامیت ارضی خواستار پایان اشغالگری ارمنستان شده و از سوی دیگر طرف ارمنی با استناد به اصل «حق تعیین سرنوشت» خواستار به رسمیت شناخته شدن حقوق ارامنه در منطقه قره باغ شده است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*