جمعه 10 فروردین 1403

روش جدید شناسایی دانشمندان برجسته جهان اسلام در جایزه مصطفی (ص) تبیین شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
روش جدید شناسایی دانشمندان برجسته جهان اسلام در جایزه مصطفی (ص) تبیین شد

تهران - ایرنا - روش رصد دانشمندان برجسته جهان اسلام در جایزه مصطفی (ص) با توجه به وجود پایگاه‌های علمی - استنادی در حوزه‌های مختلف علم و فناوری، شناسایی محققان و موضوعات تحقیقاتی مورد اهمیت دنیا، همزمان با انتشار فراخوان پنجمین دوره جایزه مصطفی (ص) معرفی شد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، در این روش جدید با بهره گیری از دانش سنجش علم و فناوری مبتنی بر داده های موجود، می توان شناسایی و ارزیابی نسبتا دقیقی از فعالیت های علمی و فناوری یک محقق به دست آورد. در واقع علم سنجی، دانش تجزیه و تحلیل اطلاعات علمی و فناوری و عوامل موثر بر آن است. خروجی این نوع نگاه و تحلیل داده به صورت کمی قابل ارائه است.

بر همین اساس جهت توسعه مدل کشف و رصد دانشمندان برجسته جهان اسلام و شناسایی دقیق‌تر محققان و جایگاه علمی آنها از این دانش برای دوره های آتی جایزه مصطفی (ص) بهره گرفته می شود.

علم سنجی به عنوان یکی از روش‌های ارزیابی فعالیت‌های علمی و مدیریت پژوهش‌ها به حساب می‌آید. با توجه به دامنه گسترده این حوزه دانشی، باید به این موضوع هم اشاره شود که علاوه بر بررسی وضعیت موجود محققان و حوزه‌های علمی و تحقیقاتی، می‌تواند به سیاست‌گذاری علم و فناوری، آگاهی بخشی و آینده نگری علمی و پژوهشی در تمامی ابعاد فردی، سازمانی و بین‌المللی کمک شایانی کند.

از همین رو در راستای کمک به آینده علمی و فناوری جهان اسلام با بررسی شاخص‌های رشد و توسعه دانش و مطالعه ارتباطات علمی و تحلیل‌های هم - استنادی و هم - نویسندگی می‌توان روابط و الگوهای میان شبکه‌ای موجود بین دانشمندان و حوزه‌های پژوهشی آنها را کشف و تجزیه و تحلیل کرد.

همچنین با بهره‌برداری مناسب از تحلیل‌ها، امکانات و توانمندی‌های موجود می‌توان به ارائه راهکارهایی برای توسعه علمی و نیز فناوری حاصل از آن پرداخت.

طبق اعلام ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی جایزه مصطفی (ص)، مهلت معرفی آثار پنجمین دوره جایزه مصطفی (ص) تا 9 شهریور سال 1401 است و زمان برگزاری آیین اعطای این جایزه در مهرماه 1402 تعیین شده است.

جایزه مصطفی (ص) در چهار حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات، علم و فناوری زیستی و پزشکی، علم و فناوری نانو، علوم پایه و مهندسی، به دانشمندان مسلمان سراسر دنیا اعطا می‌شود.

برچسب‌ها