پنج‌شنبه 19 مهر 1403

روش مشاهده سریع سوابق بیمه + کد استعلام / نحوه احیای سوابق بیمه‌ای ناموجود

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
روش مشاهده سریع سوابق بیمه + کد استعلام / نحوه احیای سوابق بیمه‌ای ناموجود

هموطنان می‌توانند با شماره گیری کد دستوری #1666*، از وضعیت پوشش بیمه‌ای خود آگاه شوند. چگونه سوابق بیمه خود را ببینیم؟ برای مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی خود این گزارش را بخوانید. در سامانه مشاهده سوابق بیمه شدگان امکان نمایش و چاپ مجموع سوابق به تفکیک سال، ماه و روز برای بیمه شدگان تامین اجتماعی فراهم شده است و برای مشاهده آن صرفا به کد ملی خود نیاز دارید. بدین منظور تنها باید در...

چگونه سوابق بیمه خود را ببینیم؟ برای مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی خود این گزارش را بخوانید.

در سامانه مشاهده سوابق بیمه شدگان امکان نمایش و چاپ مجموع سوابق به تفکیک سال، ماه و روز برای بیمه شدگان تامین اجتماعی فراهم شده است و برای مشاهده آن صرفا به کد ملی خود نیاز دارید. بدین منظور تنها باید در سایت تامین اجتماعی کدملی خود (بیمه شده) را درج و سپس اپراتور را انتخاب کرده و شماره تلفن همراه خود (بیمه شده) را وارد کنید. البته توجه کنید شماره تلفن همراه وارد شده صرفا باید متعلق به شخص بیمه شده باشد، در غیر این صورت جهت فعال سازی کاربری مراجعه به شعبه تأمین اجتماعی الزامی است.

براساس قوانین سازمان تامین اجتماعی، کارفرما موظف است برای هر فرد شاغل در کارگاه‌های مشمول قوانین کار و تأمین‌اجتماعی، صورت مزد، حقوق و حق بیمه مربوطه را در مهلت قانونی و براساس قواعد موجود به صورت ماهانه پرداخت کند.

طبق ماده 39 قانون تأمین‌اجتماعی، مهلت قانونی برای تحویل لیست و پرداخت حق بیمه هر ماه، حداکثر تا آخرین روز ماه بعد است و کارفرمایان مکلف هستند حق بیمه کارگران و شاغلان را در مهلت قانونی به سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت کنند.

با پرداخت حق بیمه ماهانه، برای هر فرد بیمه‌شده، سابقه بیمه‌پردازی ایجاد می‌شود که این سوابق در بانک‌های اطلاعاتی این سازمان نگهداری می‌شود. سابقه بیمه به منزله ماه‌ها و سال‌های پرداخت حق بیمه است که ملاک ارائه تعهدات کوتاه مدت و بلندمدت به بیمه‌شدگان قرار می‌گیرد.

مدیرکل نامنویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین‌اجتماعی توضیحاتی درباره چگونگی احیاء و جمع‌آوری سوابق بیمه‌ای ارائه کرده که در ادامه به صورت فهرست‌وار بیان می‌شود:

- لازم است همه بیمه‌شدگان ثبت‌نام در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir سوابق بیمه‌ای خود را به صورت مرتب کنترل و بررسی کنند. غالب کارفرمایان، خوش‌حساب و متعهد هستند و حق بیمه کارگران را در موعد مقرر پرداخت می‌کنند؛ ولی بعضاً مشاهده می‌شود که برخی کارفرمایان در پرداخت حق بیمه کارگران کوتاهی کرده‌اند و یک یا چند ماه حق بیمه برای بیمه‌شدگان پرداخت نشده و در میان سوابق بیمه‌ای بیمه‌شدگان، خلاءهایی ایجاد شده است.

- این گروه از بیمه‌شدگان می‌توانند برای بازیابی سوابق آن ماه یا ماه‌هایی که حق بیمه آن پرداخت نشده، به صورت قانونی اقدام کنند.

- روال کار اینگونه است که این کارگران باید به شعب تأمین‌اجتماعی مراجعه کنند و مدارک و مستنداتی که حاکی از اشتغال و دریافت مزد یا حقوق یا حق‌الزحمه در آن مقاطع باشد را به شعبه ارائه دهند و فرم ادعای سابقه را تکمیل کنند.

- در حال حاضر در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان نیز بخش اعتراض به سوابق، فعال شده است تا بیمه‌شدگان بدون مراجعه به شعبه، درخواست خود را در این زمینه ارائه دهند.

- مستندات مذکور در کمیته رسیدگی به ادعای سوابق بررسی و در صورت تأیید ادعای بیمه‌شده، میزان حق بیمه با رعایت مقررات جاری محاسبه و به کارفرما ابلاغ و پس از طی مراحل قانونی، مدت مورد تأیید کمیته، جزو سابقه بیمه شده منظور می‌شود.

- امکان تکمیل سوابق برای ماه‌های بدون کارکرد برای آن دسته از افراد که در ماه‌هایی کارکرد نداشته‌اند و به تبع آن، حق بیمه آنان نیز در آن ایام پرداخت نشده و مابین سوابق بیمه‌ای آنها فاصله ایجاد شده است، وجود ندارد.

- این امکان صرفاً برای کسانی وجود دارد که در آن مقطع که برای آنها سابقه ایجاد نشده است، کار می‌کرده‌اند و کارفرما به هر دلیل، حق بیمه آنها را در مهلت مقرر قانونی پرداخت نکرده است و مدارکی دال بر اشتغال نظیر فیش حقوقی، حکم کارگزینی یا هر مدرکی که اثبات می‌کند برای کارفرمای مدنظر کار کرده‌اند را در اختیار داشته باشند.

- لازم است کارگر این مدارک را به همراه مشخصات کارفرما و کارگاه به ضمیمه فرم ادعای سابقه، به شعب تأمین‌اجتماعی ارائه یا در سامانه خدمات غیرحضوری تأمین‌اجتماعی ثبت کند.

- البته یک استثناء هم وجود دارد و آن هم مربوط به افرادی است که بالای 60 سال سن و دارای سابقه بیمه کمتر از 10 سال هستند و می خواهند با استفاده از قانون خاص تصویب شده برای این افراد، از مستمری بازنشستگی بهره‌مند شوند. این گروه از افراد می‌توانند در صورت تمایل شخصی خود، سوابق بیمه‌پردازی خود را تا سقف 10 سال با پرداخت یک جای حق بیمه ایام باقی مانده تا 10 سال، تکمیل کنند تا مطابق مقررات مستحق دریافت مستمری بازنشستگی از سازمان تأمین‌اجتماعی شوند.

- هریک از بیمه‌شدگان با شماره‌گیری #1420*4* و ارسال شماره 2 و نهایتاً با ارسال شماره ملی، آخرین سابقه ماه قبلی خود را با مقدار کارکرد روزانه و همچنین دستمزد ماهیانه، دریافت کنند.

- با عنایت به صدور بخشنامه در شهریورماه سال 99 از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی برای بیمه‌شدگانی که به دلیل ماهیت شغلی خود به‌صورت کسری از ماه در کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی اشتغال به کار دارند مانند منشی مطب پزشکان، معلمان و... امکان تکمیل سوابق بیمه‌پردازی در ایام جاری اشتغال پس از عقد قرارداد، به طور اختیاری فراهم شده است که این گروه از بیمه‌شدگان می‌توانند برای اطلاع از ضوابط و مقررات مربوط به تکمیل سوابق کسری از ماه - که البته فقط در مورد ماه‌های پس از انعقاد قرارداد امکان‌پذیر خواهد بود - بخشنامه مرتبط با این موضوع را از سایت سازمان دریافت و مطالعه و با عقد قرارداد، نسبت به تداوم بیمه‌پردازی خود به صورت کامل اقدام کنند.

دیگر برای استعلام سوابق بیمه تامین اجتماعی خود به سازمان تامین اجتماعی مراجعه نکنید! در حال حاضر امکان مشاهده سوابق بیمه با موبایل و کد ملی به راحتی امکان پذیر است. همان طور که می‌دانید استعلام سوابق بیمه یک امر مهم تلقی می‌شود، چرا که این سوابق بیمه هستند که در هنگام پیگیری وصول مطالبات از بیمه تامین اجتماعی در مواردی مانند بازنشستگی، بیمه بیکاری و... اهمیت دارند. با‌توجه به اینکه مشاهده سوابق بیمه نیز مانند خرید بیمه آنلاین، با گوشی موبایل به راحتی و در یک دقیقه امکان پذیر است، توصیه می‌کنیم در صورتی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستید، هر ماه سوابق بیمه خود را چک کنید. در ادامه سریع‌ترین و بهترین روش برای مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی با کد ملی را به صورت تصویری آموزش داده‌ایم.

روش های مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی با کد ملی و به وسیله موبایل

1_ با استفاده از کد دستوری (#1420*4*)

مشاهده سوابق بدون جزئیات

2_ با استفاده از اپلیکیشن تامین من (tamin.ir/page/app)

3_ با استفاده از سایت تامین اجتماعی (tamin.ir)

استعلام و مشاهده سوابق بیمه با موبایل (در سه سوت!)

مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی با کد ملی به وسیله موبایل

سریع‌ترین و بهترین روش برای استعلام و مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی با کد ملی، شماره گیری کد دستوری #1420*4* (برای همه اپراتور‌ها) با گوشی موبایل می باشد. با انتخاب گزینه > و سپس > و وارد کردن کدملی می‌توانید به راحتی سابقه بیمه تامین اجتماعی خود را مشاهده کنید.

برای مشاهده آموزش گام‌به‌گام و تصویری این روش و 2 روش دیگر، ادامه مقاله را مطالعه کنید. توجه داشته باشید که استفاده از کد دستوری جزئیات سابقه شما را نمایش نخواهد داد و چنانچه نیاز به جزئیات بیشتری دارید، می بایست از دو روش دیگر (از طریق اپلیکیشن تامین من و سایت تامین اجتماعی) که در ادامه مقاله بیان شده است، استفاده کنید.

کد‌ها عبارتند از:

کد دستوری سوابق بیمه همراه اول 142#* کد دستوری سوابق بیمه ایرانسل 1420#*4* کد دستوری سوابق بیمه رایتل 1420#*4*

کد دستوری سوابق بیمه همراه اول142#*کد دستوری سوابق بیمه ایرانسل1420#*4*کد دستوری سوابق بیمه رایتل1420#*4*

برای مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی با کد ملی به ترتیب زیر عمل کنید:

1_ در مرحله اول باید این کد‌های دستوری را با توجه به خط تلفن همراه خود شماره گیری کنید.

2_ بعد پس از شماره گیری کد دستوری اعلام شده، عدد دو را که مرتبط به استعلام بیمه‌نامه است انتخاب کنید.

3_ با انتخاب گزینه استعلام بیمه‌نامه، گزینه‌های آخرین سابقه، رابطه بیمه‌ای، بعدی و بازگشت مشاهده می‌شود. در این بین گزینه اول (آخرین سابقه) را انتخاب کنید.

4_ در این مرحله باید کد ملی خود را وارد کرده و روی ارسال کنید.

5_ در آخر می‌توانید بخش سابقه بیمه با محاسبه میزان دستمزد خود را مشاهده کنید.

تمام! به همین راحتی شما می توانید برای مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی با کد ملی به وسیله موبایل اقدام کنید! توجه داشته باشید که در این روش امکان مشاهده جزئیات سوابق بیمه وجود ندارد و اگر نیاز به مشاهده جزئیات سوابق بیمه با کدملی دارید، می‌توانید از دو روش دیگر که در ادامه مقاله آموزش داده شده است، استفاده کنید.

سایر خدماتی که می‌توان با کد USSD دریافت کرد

بعد از مشاهده سوابق بیمه با موبایل می‌توانید برای امور دیگری هم از کد USSD استفاده کنید تا در زمان و انرژی خود صرفه جویی کنید. همچنین با توجه به شرایطی که برای خدمات غیر حضوری در نظر گرفته شده، دسترسی به سازمان تامین اجتماعی نسبت به قبل خیلی راحت تر است و می‌توان در زمان کوتاهی و تنها با داشتن کد ملی و یک گوشی از خدمات غیر حضوری بیمه تامین اجتماعی استفاده کرد.

این خدمات شامل موارد زیر است:

دریافت برنامه کاربردی

نوبت دهی

فیش حقوقی

پرداخت حق بیمه

نمونه فرم‌های تامین اجتماعی

دستمزد مبنای کسر بیمه

هم اکنون دیگران می خوانند -->

بیشتر بخوانید

روش مشاهده سریع سوابق بیمه + کد استعلام / نحوه احیای سوابق بیمه‌ای ناموجود 2