یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

رونمایی از پایگاه «داده مرجع انرژی پژوهشکده هواخورشید» سازمان توان

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
رونمایی از پایگاه «داده مرجع انرژی پژوهشکده هواخورشید» سازمان توان

پایگاه داده مرجع انرژی تحلیلی - کاربردی (پادما) پژوهشکده هواخورشید سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع رونمایی شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با حضور مدیرعامل سازمان توان، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد و رئیس پژوهشکده هوا خورشید سازمان توان، پایگاه داده مرجع انرژی تحلیلی - کاربردی (پادما) پژوهشکده هواخورشید سازمان توان رونمایی شد.

هدایت مدیرعامل سازمان توان در این مراسم از عقب ماندگی سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در برنامه ششم توسعه ابراز نگرانی کرد و افزود: در برنامه ششم توسعه، سهم انرژی‌های تجدید پذیر بیش از 5% بوده که بنا بر آمار ساتبا، تا اوایل ساری جاری، سهم انرژی‌های تجدید پذیر تنها 1% از کل انرژی کشور بوده که عقب ماندگی قابل ملاحظه‌ای نسبت به برنامه ششم توسعه کشور را نشان می‌دهد.

وی پایین بودن قیمت سوخت‌های فسیلی از یک سو و انتشار گازهای گلخانه‌ای و انتشار 37.5 درصد کربن در جهان برای فعالیت‌های تولید برق را خطر بزرگی برای محیط زیست خواند و یادآور شد: امروز دنیا به دنبال راهکارهایی است که بتواند علاوه بر تولید برق، کمترین آلایندگی و خطر را برای محیط زیست به همراه داشته باشد. هدایت با بیان کمبود مرجعی جامع در کشور به منظور ارائه داده‌ها، گردآوری و تولید محتوای تحلیلی - کاربردی جهت استفاده پژوهشگران و متخصصین گفت: رونمایی پایگاه داده مرجع انرژی تحلیلی - کاربردی (پادما) در پژوهشکده هوا خورشید در همین راستا است.

وی گردآوری و ارائه داده‌های توربین بادی، بادسنجی، خواص مواد تابش خورشیدی و هواشناسی برای دانشجویان، محققین، اساتید دانشگاه‌ها و اشخاص حقوقی، اطلاعات تخصصی در حوزه‌های مدیریت مصرف انرژی، اقتصاد انرژی، فنی (حمل و نقل الکتریکی، انرژی و ذخیره ساز انرژی) و محیط زیست در سطوح مختلف تخصصی و عمومی قابل بهره برداری توسط عموم را از اهداف راه اندازی پایگاه داده مرجع انرژی تحلیلی - کاربردی در پژوهشکده هواخورشید سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع برشمرد.

مدیرعامل سازمان توان همچنین ارائه راه حل های نوآورانه، نوظهور، تبادل تجربیات و معرفی شرکت‌های فعال در این حوزه‌ها، بستر سازی ترویج اطلاعات علمی از طریق نشریات علمی - پژوهشی، مقالات علمی - ترویجی، ترجمه و تألیف کتاب و کمک به سیاست گذاری در حوزه انرژی و محیط زیست کشور را از جمله اهدافی برشمرد که با راه اندازی این پایگاه تحلیلی - کاربردی می‌توان آن را محقق کرد.

انتهای پیام / ک