شنبه 15 اردیبهشت 1403

رویه غیر شفاف تخصیص ارز نیمایی / تایید صادرات خود ظرف 15 روز

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
رویه غیر شفاف تخصیص ارز نیمایی / تایید صادرات خود ظرف 15 روز

در خصوص موارد مربوط به ارز اشخاص از محل صادرات خود ظرف 1 الی 15 روز پس از ایجاد ثبت سفارش تایید می گردد.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، به تازگی در فضای مجازی اطلاعات غیر رسمی در خصوص سازوکار تخصیص ارز منتشر شده که نشان میدهد بر خلاف رویه سال گذشته زمان مشخصی برای تایید تخصیص کالاهای واسطهای وجود ندارد. بر این اساس تخصیص از محل صادرات خود ظرف مدت حداکثر 15 روز تایید خواهد شداما در خصوص تخصیص ارز نیمایی یا ارز اشخاص از محل صادرات دیگران تاریخ یا بازه زمانی مشخصی مطرح نشده است.

بر اساس این اطلاعات تخصیص یا تمدید ثبت سفارش ارز نیمایی و ارز اشخاص از محل صادرات دیگران (بر اساس ضوابط جاری و اخذ نظر دستگاه از سازمان مجوز دهنده و به شرط وجود منابع) به شرط وجود منابع (به صورت کاملا سیستمی در سقف منابع ارزی اعلامی به وزارتخانه های متنوع صورت میگیرد؛ بنابراین به هیچ عنوان نمی توان تاریخ مشخصی برای تخصیص یا تمدید ثبت سفارش اعلام کرد.

چنانچه بازرگان بخواهد تخصیص ثبت سفارش در اولویت قرار گیرد، اخذ نظر دستگاه از سازمان مجوز دهنده الزامی میباشد در غیر اینصورت می بایست در صف تخصیص ارز بماند تا سهمیه ارزی به دفتر وزارتخانه مربوطه تعلق گیرد. بابت تسریع در فرایند تخصیص ارز این امکان برای وزارتخانه های متولی در بستر سامانه جامع تجارت فراهم شده تا از طریق فیلد نظر دستگاه نسبت به اعلام اولویت سیستمی برای ثبت سفارشهای مورد نظر اقدام نمایند.

در این متن که تحت عنوان اطلاعیه بانک مرکزی در فضای مجازی منعکس شده امده، امکان تسریع در تخصیص وجود ندارد جهت تسریع در فرایند تخصیص فقط و فقط از وزارتخانه مربوطه پیگیری نمایید.

در خصوص موارد مربوط به ارز اشخاص از محل صادرات دیگران به اطلاع میرساند تایید ثبت سفارشهای ایجاد شده تاریخ مشخص و از قبل تعیین شده ای ندارد؛ بنابراین به هیچ عنوان نمی توان تاریخ مشخصی برای تخصیص یا تمدید ثبت سفارش اعلام کرد در خصوص موارد مربوط به ارز اشخاص از محل صادرات خود به اطلاع میرساند 1 الی 15 روز پس از ایجاد ثبت سفارش تایید می گردد.