سه‌شنبه 17 مهر 1403

رکورد 14 هزار تقاضای حضور بین‌المللی در جشنواره «تهران» ادعای انزوای فرهنگی ایران را باطل کرد

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
رکورد 14 هزار تقاضای حضور بین‌المللی در جشنواره «تهران» ادعای انزوای فرهنگی ایران را باطل کرد

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی کشور در آستانه برگزاری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران در دیدار با دبیر و اعضای شورای برگزاری این رویداد، در جریان آخرین گزارش‌های مرتبط با برگزاری جشنواره چهل‌ویکم قرار گرفت. مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران، در این دیدار ضمن ارائه...

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی کشور در آستانه برگزاری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران در دیدار با دبیر و اعضای شورای برگزاری این رویداد، در جریان آخرین گزارش‌های مرتبط با برگزاری جشنواره چهل‌ویکم قرار گرفت.

مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران، در این دیدار ضمن ارائه گزارشی مشروح از ویژگی‌های کمی و کیفی در فرآیند برگزاری این دوره و تنوع فیلم‌های راه‌یافته به بخش‌های مختلف، مهر تأیید مجدد آکادمی اسکار بر اعتبار این رویداد بین‌المللی و نیز ثبت رکورد قریب به 14 هزار تقاضای برای حضور در بخش بین‌الملل را از دیگر ویژگی‌های حائز اهمیت دوره چهل‌ویکم برشمرد.

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی کشور نیز پس از ارائه گزارش‌های مرتبط با بخش‌های مختلف از سوی دبیر و اعضای شورای برگزاری جشنواره چهل‌ویکم در سخنانی ضمن دستمریزاد و خداقوت به برگزارکنندگان جشنواره تهران گفت: جشنواره فیلم‌کوتاه تهران از همان سال‌های ابتدایی تولد تا به امروز که در آستانه دوره چهل‌ویکم قرار دارد همواره رویدادی مبتکر و خلاق بوده و به‌واسطه همین پویایی در میان سینماگران به محفلی معتبر تبدیل شده است.

وی با اشاره به اهمیت ثبت یک رکورد در زمینه درخواست حضور از سوی سینماگران سراسر جهان در جشنواره «تهران» تأکید کرد: تقاضای قریب به 14 هزار فیلمساز از کشورهای مختلف، برای حضور در جشنواره تهران، حکایت از ناکام ماندن تلاش‌ها برای تحریم این رویداد و دیگر فعالیت های هنری ایران در محافل بین‌المللی دارد و جایگاه فرهنگی ایران در جهان را بیش از گذشته تحکیم خواهد کرد.

وی افزود: این رکوردشکنی در تقاضای بین‌المللی از جشنواره فیلم کوتاه تهران نمایانگر آن است که فرهنگ و هنر غنی ایران بر دستگاه رسانه ای غرب که مستمرا بر تحریم فعالیت های فرهنگی هنری ایران می دمد، پیروز شده است.

خزاعی پیگیری سیاست توجه به استعدادهای استانی در فرآیند برگزاری جشنواره فیلم‌کوتاه طی دوره‌های اخیر را تجلیل کرد و افزود: این رویداد به‌خوبی توانسته است محلی برای کشف استعدادهای بومی در سینمای ایران تبدیل شود و سکویی برای معرفی استعدادهای جوان سینمایی شهرستان ها به جامعه گردد و توجه به بومی‌گرایی در ژانر هم به دستاوردهای قابل‌توجهی در این حوزه منتهی شده است.

وی با اشاره به تفاوت معنادار کیفیت فیلم‌های تجربی ایرانی نسبت به فیلم‌های تجربی خارجی متقاضی حضور در جشنواره تهران، گفت: آنچه به عنوان سیاست‌های محتوایی و ساختاری در فرآیند برگزاری جشنواره تهران طی سال‌های اخیر موردتوجه بوده است، امروز این رویداد را به رویدادی معتبر در سطح داخلی و بین‌المللی تبدیل کرده و همزمان بستر مناسبی برای هدایت درست جریان‌های فیلمسازی فراهم آورده است.

رییس سازمان سینمایی در پایان ضمن تأکید بر لزوم توجه به ظرفیت‌های رسانه‌ای برای انعکاس فراگیر دستاوردهای جشنواره تهران، تأکید کرد: اتفاق بزرگ و پرزحمتی در قالب این رویداد در حال رقم خوردن است که باید تلاش کنیم فراتر از گروه‌های تخصصی و مخاطبان خاص، به‌صورت گسترده‌تر افکار عمومی را هم با خود همراه کند و در کانون توجه بخش گسترده‌تری از جامعه قرار بگیرد.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار از 27 مهر تا 2 آبان 1403 در پردیس سینمایی برگزار خواهد شد.