چهارشنبه 4 مهر 1403

زمان ثبت نام آزمون وکالت مشخص شد

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
زمان ثبت نام آزمون وکالت مشخص شد

فرآیند ثبت‌نام برای آزمون دریافت پروانه وکالت از امروز (چهارشنبه، 4 مهر) آغاز شده و تا سه‌شنبه آینده (10 مهر) ادامه خواهد داشت. این آزمون در روز پنجشنبه، 22 آذر برگزار خواهد شد.

سازمان سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، به همراه مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه، در راستای اجرای بند «ب» ماده 4 آیین‌نامه اجرایی ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی که در تاریخ 21 بهمن 1397 تصویب شده است، همچنین به منظور اجرای قانون تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار (مصوب 1401) و ماده 5 این قانون و قانون استفساریه مواد 3 و 4 و 5 قانون مذکور، اقدام به برگزاری آزمون ورودی کارآموزی وکالت می‌نماید.

کلیه متقاضیان ثبت‌نام در آزمون وکالت در صورت داشتن شرایط مندرج در اطلاعیه باید از امروز (چهارشنبه، چهارم مهر) تا سه شنبه آینده (10 مهر) با مراجعه به درگاه اطلاع رسانی ثبت‌نام آزمون سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org ضمن مطالعه دقیق دفترچه راهنمای آزمون نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

در پایان ثبت‌نام به هر یک از داوطلبان کد رهگیری ارائه خواهد شد که داوطلبان باید تا پایان کلیه مراحل آزمون این کد را نزد خود نگهدارند. ثبت‌نام منحصراً به صورت الکترونیکی است و داوطلبان باید از طریق درگاه اینترنتی مذکور نسبت به ثبت‌نام در آزمون اقدام نمایند. ثبت‌نام به غیر از روش فوق غیرقابل قبول خواهد بود.

متقاضیان در هنگام ثبت‌نام، صرفاً حق انتخاب یک استان جهت انتخاب حوزه قضایی محل خدمت را دارند.

زمان آزمون و نحوه اخذ کارت شرکت در آزمون

کارت شرکت در آزمون از روز دوشنبه به تاریخ 19 آذر 1403 برای مشاهده و پرینت بر روی درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان قرار خواهد گرفت. آزمون در روز پنجشنبه به تاریخ 22 آذر 1403 با توجه به آمار شرکت کنندگان، حسب مورد در مراکز استان ها برگزار خواهد شد. ساعت شروع و محل برگزاری آزمون بر روی کارت شرکت در آزمون درج و به هنگام چاپ کارت به آگاهی داوطلبان خواهد رسید.

ثبت‌نام در آزمون و شرکت در آن، حتی کسب بالاترین نمره در بین شرکتکنندگان زمانی مؤثر خواهد بود که متقاضی واجد کلیه شرایط اعلام شده در دفترچه راهنما باشد. در غیر این صورت پرونده متقاضی در هر مرحله که باشد، بی اثر تلقی شده و از آنجا که ثبت‌نام وی با اطلاعات غلط صورت گرفته، حقی برایش ایجاد نکرده و پرونده وی مختومه می‌شود. هیچ وجهی از وجوه دریافتی نیز به وی مسترد نخواهد شد. به ثبت‌نام‌های ناقص ترتیب اثر داده نخواهد شد. وجه پرداختی صرفاً برای شرکت در آزمون کتبی دریافت می‌شود و پرداخت هزینه شرکت در سایر مراحل ارزیابی نیز بر عهده داوطلبان است.

داوطلب باید در تاریخ اعلام شده نسبت به اخذ کارت ورود به جلسه امتحان اقدام کرده و در زمان امتحان، در محل حوزه‌هایی که برای او تعیین می شود (که ممکن است لزوماً شهرستان محل اقامت وی نباشد) حضور یافته و به سؤالات آزمون پاسخ دهد. مطابق ماده 9 آیین نامه اجرایی مرکز، صلاحیت داوطلبان توسط هیئت تعیین صلاحیت رد یا تأیید خواهد شد، ضمن آن که آگاهی از این شرایط و مقررات هنگام ثبت‌نام در آزمون، بر عهده داوطلبان است و مسئولیت عدم احراز شرایط طبق قوانین مذکور، متوجه ایشان خواهد بود.

پذیرفته شدگان پس از تأیید صلاحیت توسط هیئت تعیین صلاحیت مرکز به کارآموزی معرفی می‌شوند. این افراد موظفند به مدت 18 ماه علاوه بر انجام تکالیف آموزشی، تحتنظر وکیل سرپرست مطابق با قوانین و مقررات حاکم به کارآموزی و وکالت در برخی دعاوی بپردازند. کارآموزان پس از طی موفقیت‌آمیز دوره کارآموزی و قبولی در ارزیابی‌هایی حین و پایان این دوره موفق به کسب پروانه وکالت پایه یک می‌شوند. درصورت تأخیر غیرموجه بیش از یکسال در مجموع مراحل کارآموزی و تحلیف، قبولی آنان بی اثر خواهد شد. مرجع تشخیص موجه بودن غیبت، این مرکز است.

کلیه اطلاع‌رسانی‌ها اعم از اعلام زمان دریافت کارت ورود به جلسه و زمان و مکان آزمون، اعلام نتیجه آزمون، زمان ثبت‌نام حضوری قبول‌شدگان آزمون کتبی، زمان احراز صلاحیت عمومی و سایر مراحل از طریق پایگاه اطلاعرسانی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی قوه قضائیه انجام خواهد شد. درصورت عدم اطلاع متقاضی از هر یک از مراحل مذکور، مسئولیت آن متوجه وی است و هیچ‌گونه حقی برای تکرار هیچ یک از مراحل فوق برای او نخواهد بود. این مرکز نیز هیچ‌گونه تعهدی برای تکرار مراحل گذشته نخواهد داشت.