یک‌شنبه 15 مهر 1403

زمان پایان التهاب ارزی / اثرتنش‌های سیاسی بردلار 4-5درصداست

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
زمان پایان التهاب ارزی / اثرتنش‌های سیاسی بردلار 4-5درصداست

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: بازار ارز بر خلاف سالهای گذشته، تاثیرپذیری طولانی مدت از اتفاقات سیاسی ندارد و فقط برای چند روز با نوسان مقطعی همراه است.

- اخبار اقتصادی -

قاسم کریمی، عضو کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درباره نوسانات ارزی اخیر که ناشی از تنش های منطقه ای است، اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به تدابیر بانک مرکزی و همراهی وزارت اقتصاد، بازار ارز آن وابستگی و تاثیر پذیری سنتی خود به مسایل سیاسی را از دست داده و واکنش طولانی و ماندگاری به اخبار سیاسی نشان نمی‌دهد. دلیل اصلی این موضوع نیز تامین و تخصیص کافی ارز از سوی بانک مرکزی به فعالان اقتصادی و مشتریان واقعی ارز است.

وی تصریح کرد: طبیعتا با این شرایط، اتفاقات و تنش‌های سیاسی نیز باعث کنش و واکنش بلندمدتی در بازار ارز نمی‌شود و قیمت ارز هربار با یک رخداد سیاسی و امنیتی در حدود 2 تا 5 درصد نوسان پیدا می کند. معتقدم این بار هم پس از وعده صادق 2 و تنش‌های منطقه ای شاهد چنین روندی خواهیم بود و قیمت ارز طی روزهای آتی به همان کانال قبلی باز می گردد.

رئیس اتاق بازرگانی ارومیه به تجربیات قبلی مدیریت بازار ارز توسط بانک مرکزی اشاره کرد و افزود: اتفاقاتی که طی روزهای اخیر شاهد آن هستیم چندی پیش بعد از عملیات وعده صادق 1 هم تجربه کردیم. نرخ دلار در آن زمان حتی به مرز 69 هزار تومان هم نزدیک شد و ما شاهد نرخ دهی شبانه دلالان در کانال‌های تلگرامی بودیم، اما این موج کاذب نیز بعد از چند روز فروکش کرد.

کریمی در واکنش به سرمایه گذاری مردم عادی و غیرحرفه‌ای در بازار ارز گفت: به هیچ عنوان چنین سرمایه‌گذاری را پیشنهاد نمی‌کنم به ویژه آنکه با توجه به تدابیر موثر و مثبت اخیر بانک مرکزی و ثبات طولانی بازار ارز، انتقال سرمایه به این بازار اصلا اقدام منطقی و سودآوری نیست.