دوشنبه 2 مهر 1403

زنده بودن یکی از کارگران معدن طبس صحت ندارد

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
زنده بودن یکی از کارگران معدن طبس صحت ندارد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: خبر زنده بودن یکی از کارگران محبوس شده در معدن طبس که توسط برخی رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شده است کذب بوده و صحت ندارد.

به گزارش مشرق، محمدعلی آخوندی روز دوشنبه اظهار کرد: بر اساس آمار نهایی که توسط مسئولان معدن طبس تایید شد در مجموع 65 کارگر دچار حادثه شده بودند که تاکنون پیکر 36 نفر از معدن خارج و تحویل پزشکی قانونی شده است.

وی ادامه داد: از مجموع این افراد 16 نفر مصدوم شده بودند و با احتساب یک نفر که عصر امروز پیکر بی جان او از معدن خارج شد اکنون 13 نفر در بلوک سی محبوس هستند که با توجه به شرایط احتمال فوت آنها قطعی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی اظهار کرد: ابتدای وقوع حادثه تعداد کارگران مشغول به کار در 2 بلوک معدن طبس 69 نفر اعلام شده بود که با بررسی دقیق این آمار تغییر و مجموع کارگران توسط شرکت معدنجوی 65 نفر اعلام شد.

وی تصریح کرد: عملیات امدادی و جستجو برای بیرون آوردن پیکر 13 کارگر دیگر توسط تیم تخصصی همچنان ادامه دارد.

آخوندی با بیان اینکه شرایط تخلیه گاز متان و خروج کارگران فوتی سخت تر شده است، تاکید کرد: باید آواربرداری انجام، سپس گاز تخلیه شود تا عملیات جستجو برای بیرون کشیدن قربانیان ادامه یابد.

وی بیان کرد: در جلسه‌ای که امروز با حضور نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، استاندار و مقامات قضایی برگزار شد تصمیماتی در خصوص حادثه معدن طبس نهایی و مصوب شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: بر این اساس مصوب شد نهایی‌ترین حمایت‌ها از کارگران معدن و خانواده‌های داغدیده در زمینه مستمری، پرداخت دیه و سایر انجام شود که وزارت کار و مسئولان معدن در این خصوص تکلیف دارند.

وی اظهار کرد: در حوزه تحلیل شرایط و مشکلات پیش آمده کارگروه ویژه‌ای با حضور وزارتخانه صمت، کار، HSE معدن و سایر برگزار و گزارش بررسی به صورت ریز و کارشناسی با استفاده از متخصصان فن آماده و در دستور کار قرار بگیرد.

آخوندی تصریح کرد: برای توسعه و تقویت معدن از جمله جاده دسترسی قول‌هایی داده شده که مساعدت خواهد شد، به منظور ایجاد رفاه این منطقه معدنی بازدیدهایی انجام شد که مصوباتی نیز در پی داشته است.

حادثه انفجار 2 معدن شرکت معدنجوی طبس ساعت 21 شامگاه شنبه رخ داد و تصاعد آنی گاز متان سبب شد بنا بر اعلام مسئولان 69 کارگر در این معادن محبوس شوند.

با آغاز عملیات امدادی توسط تیم‌های تخصصی HSE معدن، در وهله نخست تعداد 13 کارگر که جان خود را از دست داده بودند به بیرون کشیده شد و با ادامه عملیات این آمار به 30 فوتی و 17 مصدوم در بلوک نخست رسید.

عملیات امدادی بلوک دوم نیز عصر روز گذشته در دستور کار قرار گرفت و مرحله به مرحله با تخلیه گاز پیش رفت و تا پایان شب تعداد فوتی‌ها با اعلام رسمی پزشکی قانونی به 31 نفر رسید.

با ادامه عملیات امدادی و جستجو اکنون تعداد متوفیان این حادثه در مجموع به 36 نفر رسیده همچنین کماکان 13 کارگر در این معدن محبوس هستند و تیم‌های تخصصی HSE به صورت مستمر در حال تخلیه گاز، آواربرداری و جستجوی سایر مفقودان هستند.

طبس در 270 کیلومتری غرب بیرجند است و بیشترین معادن زغال سنگ کشور را دارد.