شنبه 21 مهر 1403

ساختمان بیشتر مدارس خلخال فرسوده است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ساختمان بیشتر مدارس خلخال فرسوده است

اردبیل - ایرنا - مدیر آموزش و پرورش خلخال گفت: ساختمان تعداد قابل توجهی از مدارس مورد استفاده دانش‌آموزان در این شهرستان کهنه و فرسوده شده و استحکام لازم در برابر حوادث قهری همچون زلزله را ندارند.

سخاوت بیرامی روز شنبه در جلسه بررسی مشکلات آموزش و پرورش خلخال افزود: در حال حاضر از 132 ساختمان مدارس این منطقه تنها ساختمان 37 مدرسه دارای عمر 20 سال و یا زیر آن است. وی گفت: عمر برخی از ساختمان مدارس مورد استفاده دانش‌آموزان در شهر خلخال 50 تا 75 سال بوده و بیشتر این مدارس بدلیل از دست دادن عمر مفید خود استحکام کافی برای مقابله با حوادثی همچون زمین لرزه را نداشته و اجرای طرح‌های نوسازی، تخریب و بازسازی و یا مقاوم‌سازی ساختمان در آنها ضروری بنظر می‌رسد. وی با بیان اینکه برغم کاهش 50 درصدی اعتبارات استانی سال گذشته اعتبارات مربوط به نوسازی و مقاوم سازی فضاهای آموزشی شهرستان کاهش نیافته، اظهارداشت: انتظار از مسوولان اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان اردبیل تامین اعتبارات پروژه‌های آموزشی نیمه‌تمام همراه با ارتقای سطح استحکام بنای مدارس است.

وی افزود: از 132 مدرسه و آموزشگاه موجود این منطقه تنها ساختمان 17 مدرسه تازه احداث شده، 20 مدرسه نیز عمر زیر 20 سال دارند و مابقی مدارس دارای عمر بالای 40 تا 76 سال هستند. وی گفت: بدلیل کمبود فضای آموزشی برخی از مدارس خلخال با بیش از 500 نفر و با ظرفیت کلاس‌های بیش از 40 دانش‌آموز اداره می‌شوند که وجود این تعداد در یک کلاس با استانداردهای تعریف شده وزارت آموزش و پرورش مغایرت دارد. بیرامی اظهارکرد: قدمت بالای بیشتر ساختمان‌های مدارس خلخال و احتمال تخریب آنها همواره مسوولان آموزش و پرورش، مدیران مدارس و اولیای دانش‌آموزان را از ادامه تحصیل فرزندان در زیر طاق‌های لرزان مدارس قدیمی نگران کرده و حل این مشکل نیازمند توجه جدی مسوولان امر و تخصیص اعتبارات ویژه برای نوسازی و یا مقاوم‌سازی ساختمان مدارس است.

وی از افزایش قابل توجه اعتبارات مربوط به نوسازی مدارس خلخال در سال گذشته خبر داد و گفت: برغم محدودیت‌های اعتباری در دولت پارسال 18 میلیارد ریال جهت اجرا و یا تکمیل پروژه‌های فضای آموزشی خلخال تخصیص یافت.

مدیر آموزش و پرورش خلخال افزود: بر اساس قول داده شده از سوی مسوولان اداره کل نوسازی مدارس استان اردبیل پروژه نیمه‌کاره رها شده مدرسه ناصری، ساختمان مدرسه هنرستان باهنر و کارگاه آموزشی هنرستان مطهری پس از سال‌ها بلاتکلفی در خلخال امسال تعیین تکلیف و تکمیل خواهد شد.

وی گفت: همچنین در سال گذشته هشت میلیارد و 500 میلیون ریال برای تعمیر، تجهیز و استانداردسازی تاسیسات گرمایشی مدارس شهرستان خلخال از سوی اداره کل نوسازی مدارس استان هزینه شد فریدون بابایی، فرماندار خلخال نیز در این جلسه توجه ویژه اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان اردبیل را به نوسازی ساختمان‌های قدیمی مدارس خلخال و حل مشکل نگرانی از ادامه تحصیل دانش‌آموزان در فضاهای آموزشی در حال تخریب ضروری دانست. او با اشاره به قول‌های داده شده از سوی معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس کشور در سفر به خلخال و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، خواستار عمل به وعده‌های داده شده از سوی این مسوول شد.

*س_برچسب‌ها_س*