جمعه 14 اردیبهشت 1403

سازه‌های فلزی رنگ و رو رفته نمادی از مدیریت زنگ‌زده شهری یاسوج + تصاویر

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
سازه‌های فلزی رنگ و رو رفته نمادی از مدیریت زنگ‌زده شهری یاسوج + تصاویر

مشخص نیست چه زمانی قرار است تغییری در شکل و شمایل سازه‌های فلزی شهر یاسوج که نمادی از مدیریت شهری حاکم بر مرکز استان است ایجاد شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح زاگرس سال گذشته جشنواره مجسمه سازی در شهر یاسوج برگزار شد و خروجی های ان که سازه های فلزی خاصی بود در نقاط مختلف شهر از جمله پارک ولایت، جاده ورودی دانشگاه یاسوج، بلوار ابوذر و خیابان جمهوری نصب شد که واکنش های بسیاری را به دنبال داشت و در فضای مجازی نیز انتقادات زیادی نسبت به این المان ها وجود داشت.

در حالی که هویت بخشی و زیباسازی فضای شهر، دو هدف اصلی طراحی المان ها در هر شهر محسوب می شوند، تا تاثیر گذاری خاصی بر هویت منطقه ای و تقویت روحیه شهروندان داشته باشد اما به نظر می رسد این المان ها از چنین خصیصه ای برخوردار نبودند.

اگر بخواهیم تعریفی از المان های شهری داشته باشیم باید اذعان داشت: المان های شهری عناصری هستند که می توانند به ارتقاء حس آن مکان و هویت شهروندان داشته باشد و به انواع المان های نمایشی، بیانی و عملکردی تقسیم می شوند.

گاهی المان ها می توانند بهترین گزینه برای مسیر یابی و آدرس دهی باشند به گونه ای که این موضوع با گذشت و تغییر المان های زیادی در شهر یاسوج همچنان برای حتی نسلهای جدید یک آدرس محسوب می شوند و به تاریخ شهر تبدیل شده است.

تلاش شهرداری برای زیباسازی شهری و مبلان شهری باید متناسب با نیازهای روز جامعه صورت گیرد اما به نظر می رسد این سازه ها نه تنها به زیباسازی شهری کمکی نکرده اند بلکه با وجود گذشت حدود یک سال از پایان ساخت این سازه ها، هیچ گونه اقدامی برای زیباسازی این نمادها انجام نشده است و به همان صورت اولیه خود باقی مانده اند و برخی از ان ها نیز کاملا دچار زنگ زدگی شده اند.

گزارش میدانی خبرنگار ما از حال و روز سازه های فلزی شهر یاسوج نشان می دهد، زنگ زدگی بر ان ها نیز حاکم شده است و مشخص نیست چه زمانی قرار است تغییری در شکل و شمایل ان ها که نمادی از مدیریت شهری حاکم بر مرکز استان است ایجاد شود و اگر از ابتدا قرار بود اینگونه باقی بمانند، شهردار یاسوج باید پاسخگو باشد که آیا صرف هزینه برای این سازه ها ارزش داشته است و کدام زیبایی را به شهر اهدا کرده است.

انتهای پیام /
سازه‌های فلزی رنگ و رو رفته نمادی از مدیریت زنگ‌زده شهری یاسوج + تصاویر 2
سازه‌های فلزی رنگ و رو رفته نمادی از مدیریت زنگ‌زده شهری یاسوج + تصاویر 3
سازه‌های فلزی رنگ و رو رفته نمادی از مدیریت زنگ‌زده شهری یاسوج + تصاویر 4