پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

ساپینتو آمده تا طلسم بشکند!

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
ساپینتو آمده تا طلسم بشکند!

ریکاردو ساپینتو نهمین سرمربی خارجی تاریخ استقلال نام گرفت.

ایمان گودرزی؛ بالاخره پروژه انتخاب سرمربی استقلال به پایان رسید و ساپینتو پرتغالی به صورت رسمی هدایت نیمکت آبی ها را بر عهده گرفت. بعد از جدایی فرهاد مجیدی کشمکش‌های زیادی بر سر داخلی یا خارجی بودن جایگزین او وجود داشت. در نهایت پس از منتفی شدن جواد نکونام مدیران باشگاه تیم را به یک پرتغالی سپردند تا هدایت آبی ها را در لیگ بیست و دوم بر عهده داشته باشد. اما با بررسی سابقه حضور مربیان خارجی روی نیمکت آبی ها متوجه می‌شویم که در کل نمره قابل قبولی نمی توان به سرمربی خارجی در استقلال داد و از زمان رایکوف تا به حال هیچ سرمربی خارجی موفق به کسب عنوان قهرمانی در لیگ با آبی های پایتخت نشده است. با هم عملکرد سرمربی های خارجی نیم قرن اخیر استقلال را مرور می‌کنیم؛

اولین ستاره آسیایی با اولین سرمربی خارجی

سال 48 نخستین سرمربی خارجی باشگاه استقلال از یوگوسلاوی آمد. رایکوف که با به دست آوردن جام‌های مختلف نام خود را در تاریخ این باشگاه جاودانه کرد. اولین ستاره روی پیراهن استقلال دستاورد رایکوف به حساب می‌آید و در همان سال لیگ ایران را نیز با رایکوف به دست آوردند. به جز این سال‌های 50 و 51 استقلال تحت هدایت رایکوف قهرمان جام باشگاه‌های تهران شد و سال 53 قهرمانی‌اش در لیگ ایران را تکرار کرد. دوران رایکوف در استقلال در میانه دهه 50 با قدرت گرفتن پرسپولیس به پایان رسید.

یک جام حذفی و یک بی ام دبلیو دستاورد جکیچ در ایران

وقتی رایکوف از ایران رفت برای مدت کوتاهی هدایت استقلال به دست علی دانایی فر افتاد، اما خیلی زود مسئولان وقت استقلال با ولادمیر جکیچِ آلمانی به توافق رسیدند. او در سال 56 هدایت استقلال را در جام تخت جمشید برعهده گرفت. استقلال در این بازی‌ها مثل 2 دوره قبلی به مقامی بهتر از چهارمی دست پیدا نکرد و سال بعد هم مسابقات فوتبال لیگ ایران با اتفاقات انقلاب اسلامی تداخل پیدا کرد و نیمه‌کاره ماند. تنها افتخاری که مربی آلمانی با استقلال به دست آورد جام حذفی ایران بود. این جام نخستین افتخار استقلالی‌ها در رقابت‌های حذفی محسوب می‌شود. اما جالب‌ترین اتفاق برای جکیچ در ایران هدیه‌ای بود که بازیکنان استقلال برای او در نظر گرفتند. یک اتومبیل بی ام دبلیو از طرف حسن روشن، آندرانیک اسکندریان، ایرج دانایی فرد، مصطفی مسلمی و حسن نظری به جکیچِ آلمانی به عنوان یادگاری داده شد.

سوکوموروخوف و ماموریت دشوار در دسته 3

استقلالی‌ها دومین ستاره آسیایی خود را با منصور پورحیدری کسب کردند، اما به دلیل شرکت نکردن در بازی‌های داخلی کشور با رای فدراسیون فوتبال به لیگ دسته سوم سقوط کردند. در آن سال‌ها چیزی به نام لیگ دسته 2 وجود نداشت. مدیران استقلال هم با یوگنی سوکوموروخوف روس به توافق رسیدند و او استقلال را در همان سال به لیگ دسته 1 بازگرداند، اما حاضر نشد در ایران بماند و رفت. یوگنی دوباره در سال 78 به استقلال بازگشت، اما این بار نه تنها جامی برای استقلال به دست نیاورد بلکه شاهد اولین دبِل رقیب سنتی استقلال در لیگ ایران بود. دوران حضور این مربی روس در استقلال به پایان رسید و منصور پورحیدری به جای او روی نیمکت آبی‌ها نشست.

بیلفسکی و ثبت یک آمار ضعیف

وقتی سال 72 آبی‌ها توسط سوکوموروخوف به لیگ دسته 1 بازگشتند هدایت تیم‌شان را بر یک مربی روس دادند. اما دوران حضور این مربی بسیار کوتاه بود و بیلفسکی بیشتر از 8 بازی فرصت نداشت تا روی نیمکت استقلال بنشیند. استقلال تحت هدایت دومین مربی روسیه‌ای خود 50 درصد بازی‌هایش را باخت تا بیلفسکی از کار برکنار شود.

بدترین عملکرد خارجی‌ها توسط رولند کخ

استقلالی‌ها در دومین دوره رقابت‌های لیگ برتر ایران هدایت تیم‌شان را برعهده یک مربی آلمانی دیگر سپردند. اما روزهای رولند کخ در استقلال با حضور بسیاری از بازیکنان پا به سن گذاشته در استقلال و بازی در زمین بی کیفیت ورزشگاه تختی در سال 81 همزمان شده بود. نتیجه حضور کخ در استقلال فاجعه بود. فتح‌الله زاده مدیرعامل آن سال‌های استقلال وقتی قهرمانی استقلال را دور از دسترس دید حکم اخراج مربی آلمانی را صادر کرد تا استقلال پس از حذف از لیگ قهرمانان آسیا و جام حذفی کشور، عنوان نهمی در جدول لیگ را هم تجربه کند.

شفر، برکناری دوستانه

پیرمرد آلمانی جایگزین علیرضا منصوریان در استقلال شد، اما رفته‌رفته جایش را دل هواداران استقلال با ارائه بازی‌های خوب باز کرد. استقلال تحت هدایت وینفرد شفر از انتهای جدول جدا شد و خود را بعد از پرسپولیس و ذوب‌آهن در جایگاه سوم جدول دید. اما اوج کار شفر در لیگ قهرمانان آسیا بود. جایی که استقلال به جمع 8 تیم برتر لیگ قهرمانان اضافه شد و آبی‌ها با هدایت شفر رقیب سنتی‌شان پرسپولیس را در دربی با شکست بدرقه و در جام حذفی نیز به عنوان قهرمانی دست پیدا کردند. اما سال بعد اوضاع برای شفر مناسب نبود. استقلالِ شفر هم از آسیا و هم جام حذفی کنار رفت و با شکست برابر رقبای اصلی‌اش در لیگ برتر هر روز از رسیدن به رتبه اول جدول دورتر می‌شد تا جایی که مدیران استقلال قید ادامه همکاری با شفر را زدند.

آندره‌آ استراماچونی؛ رفیق موفق نیمه راه

آندره آ استراماچونی، سرمربی 44 ساله سابق تیم‌های اینترمیلان، اودینزه، پاناتینایکوس یونان و اسپارتاگ پراگ جمهوری چک تابستان 98 با مذاکرات گسترده علی خطیر، معاون سابق باشگاه استقلال حاضر شد به کشورمان بیاید و با این تیم قرارداد 2 ساله امضاء کند. استرا فصل را بد شروع کرد و با وجود اینکه نمایش‌های برتری نسبت به رقیبان ارائه می‌کرد، در 5 هفته ابتدایی لیگ فقط 3 امتیاز به دست آورد. استراماچونی در 15 بازی آمار 9 برد، 4 مساوی، 2 باخت، 33 گل زده، 12 گل خورده، تفاضل گل مثبت 21 و 31 امتیاز را با استقلال به دست آورد. اما دوران خوش این مربی ایتالیایی برای هواداران استقلال خیلی زود به دلیل پرداخت نشدن مطالبات این مربی به اتمام رسید.

اینفوگرافی اختصاصی خبرآنلاین از عملکرد سرمربی های خارجی استقلال؛

بیشتر بخوانید:

کد خبر 1645046
ساپینتو آمده تا طلسم بشکند! 2
ساپینتو آمده تا طلسم بشکند! 3
ساپینتو آمده تا طلسم بشکند! 4
ساپینتو آمده تا طلسم بشکند! 5
ساپینتو آمده تا طلسم بشکند! 6
ساپینتو آمده تا طلسم بشکند! 7
ساپینتو آمده تا طلسم بشکند! 8
ساپینتو آمده تا طلسم بشکند! 9