شنبه 1 اردیبهشت 1403

سرمایه گذاری در کدام بازار بهتر است؟ مسکن، اسپات یا فراکاب؟

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
سرمایه گذاری در کدام بازار بهتر است؟ مسکن، اسپات یا فراکاب؟

تفاوت عمده بین بازارهای سهام مثل فراکاب و بازارهایی با درآمد ثابت (نظیر سرمایه گذاری در مسکن)، انواع اوراق بهادار معامله شده، در شیوه دسترسی به بازارها، سطوح ریسک، بازده مورد انتظار، اهداف سرمایه‌گذاران و استراتژی‌های مورد استفاده توسط فعالان بازار است. معامله‌گران بر بازارهای سهام تسلط نسبی دارند، اما در بازار مسکن چنین تسلطی وجود دارد و افزایش یا کاهش قیمت کاملا تحت تاثیر شرایط است.

درحالی‌که اوراق قرضه رایج‌ترین نمونه اوراق بهادار در بازارهایی با درآمد ثابت هستند، سرمایه گذاران انفرادی اغلب به بازارهای سهام دسترسی بهتری نسبت به بازارهایی با درآمد ثابت دارند. بازارهای سهام بازده مورد انتظار بالاتری را نسبت به بازار مسکن ارائه می‌دهند؛ اما ریسک بالاتری نیز دارند.

علاوه بر این سرمایه‌گذاران بازار سهام معمولاً نسبت به سرمایه‌گذاران بازار مسکن بیشتر به افزایش سرمایه علاقه دارند و استراتژی‌های تهاجمی‌تری را دنبال می‌کنند. بازار سهام به طور مداوم رونق و رکود بیشتری نسبت به بازار مسکن ایجاد کرده است، اما همچنین بازده کلی بهتری نیز داشته است. در این مقاله بازارهای مالی را باهم مقایسه می‌کنیم و اصطلاحاتی مثل اسپات و غیره را توضیح می‌دهیم.

اسپات چیست و انواع سفارشات معاملاتی اسپات کدامند؟

اگر به عنوان یک فرد مبتدی به تازگی آموزش بورس را شروع کرده باشید، احتمالا از خود می‌پرسید که اسپات چیست؟ اسپات یک روش معاملاتی در بازارهای مالی است که به معنای عملیات تسویه آنی می‌باشد. معاملات اسپات چه در بازار بورس سهام ایران، چه در بازار بورس جهانی فارکس و در بازارهای کالا و انرژی نیز قابل اجرا می‌باشند. مانند زمانی که شما تعداد مشخصی از سهام یک شرکت را خریداری می‌کنید و در همان آن، مبلغ تعیین شده از سوی فروشنده را پرداخت می‌نمایید.

انواع سفارش‌های معاملاتی در بازار اسپات شامل موارد زیر است:

  • Limit Order

در این نوع سفارش در اسپات مارکت، قیمت و میزان کاملا مشخص است.

  • Market Order

در این نوع معامله قیمت از سوی صرافی تعیین می‌شود و حجم معاملات از سوی خریدار تعیین می‌گردد.

  • Stop Limit

در این نوع معامله در اسپات مارکت، آپشن‌های بیشتری وجود دارد.

  • OCO Order

این نوع سفارش، ترکیبی از دو نوع Limit order و Stop limit order است.

بازار فراکاب چیست؟ آیا سود‌ده است یا خیر؟

واژه فراکاب عبارتی است که برای نام‌گذاری مختصر اسامی فرابورس، کالا، انرژی و بورس تخصیص داده شده است. بنا به اقلام مورد معامله، هر کدام از این بازارها نام‌گذاری شده‌اند و بنابراین نحوه معامله در آن‌ها با یک‌دیگر متفاوت است. در ادامه توضیح مختصری راجع‌به هر یک از این 4 بازار فراکاب ارائه می‌دهیم.

  • بازار فرابورس

بازار فرابورس شامل سه شاخه می‌شود: بازار اول، دوم و پایه. در واقع بازارهایی که از دید سازمان بورس و اوراق بهادار صلاحیت کافی را برای ورود به بازار اصلی بورس ندارند، وارد بازار فرابورس نشوند. سهام‌هایی که در این بازار معامله می‌شود، به لحاظ نوع تفاوتی با سهام مورد معامله در بازار بورس ندارند.

  • بازار بورس

بازار بورس از قوانین و قواعد مشخصی پیروی می‌کند و همین تفاوت عمده آن با بازار فرابورس است. مورد معامله در بازار بورس شامل سهام شرکت‌هاست.

  • بازار بورس کالا

یکی دیگر از زیرشاخه‌های بازار فراکاب، بورس کالا است که مورد معامله در آن، محصولات معدنی، فلزات اساسی، فرآورده‌های پتروشیمی و محصولات کشاورزی است.

  • بازار انرژی

در این بازار مورد معامله نفت، گاز و مشتقات آن‌ها می‌باشد. در این بازار باید بین 10 تا 20 درصد ارزش معامله را پرداخته و باقی مبلغ را طی 3 روز کاری آینده پرداخت کنید. در مورد سود‌ده بودن این بازارها، باید بگوییم همه‌چیز به شرایط اقتصادی، سیاسی و البته دانش و تحلیل شما بستگی دارد. اما در مقایسه با بازار مسکن، البته که هم سودمندتر است و هم نوسانات بیشتری به لحاظ قیمت دارد.

تفاوت‌های بازار مسکن و بازار فراکاب

سهام، املاک و مستغلات مسیرهای مهمی به سوی ثروت برای بسیاری از ایرانی‌ها هستند. از نظر تاریخی، بازار سهام رشد بالاتری نسبت به بازار املاک و مستغلات تجربه می‌کند، و این باعث می‌شود که راه بهتری برای رشد پول شما باشد. همچنین نوسانات سهام بیشتر از مسکن است و املاک و مستغلات را به سرمایه‌گذاری مطمئن‌تری تبدیل می‌کند. ضمنا سود سهام در صورت تحقق به‌عنوان سود سرمایه مشمول مالیات می‌شود. از سوی دیگر سهام فاقد ارزش ملموس است، درحالی‌که ارزش املاک و مستغلات برای مدت‌های چند ماهه قابل تخمین است.

بازده بازار سهام در مقابل بازده بازار مسکن

ساده‌ترین راه برای مقایسه سهام و املاک، بررسی عملکرد شاخص هر دو بازار است. گذشت زمان و مقایسه هر دو شاخص نشان داد که بازار فراکاب و سهام نسبت به املاک و مستغلات بهتر عمل کرده است. درحالی‌که قیمت سهام بازده بالاتری دارد، مالیات بر عایدی سرمایه را نیز متحمل می‌شود. از سوی دیگر، مزایای مالیاتی قابل توجهی برای خرید خانه وجود دارد.

تفاوت‌های کلیدی بازار فراکاب و سرمایه گذاری در مسکن

  • درحالی‌که قیمت سهام و قیمت مسکن هر دو منعکس کننده ارزش بازار یک دارایی هستند، نباید خانه و سهام را فقط برای بازده بازار مقایسه کرد. به‌عنوان مثال، سهام از نظر تاریخی نسبت به املاک و مستغلات نوسانات بیشتری دارد.

  • سهام نشان‌دهنده منافع مالکیت در یک شرکت سهامی عام است. آن‌ها دارایی‌های فیزیکی و ملموس نیستند و به جز ذخیره‌سازی ارزش و یک ابزار امنیتی نقدی، کاربردی ندارند. درحالی‌که کل بازار سهام در طول زمان ارزش واقعی (برخلاف اسمی) را افزایش می‌دهد، اما تضمینی وجود ندارد که همیشه رو به رشد باشد.

  • سرمایه گذاری در مسکن مانند بازار فراکاب نیست. سفته‌بازی اساس بازارهای سهام است اما املاک تجاری و مسکونی کارکردهای ملموسی را ایفا می‌کنند. مردم در خانه‌ها زندگی می‌کنند. کسب‌و‌کارها در املاک تجاری فعالیت می‌کنند و در کل اموال فیزیکی ارزش دارند. سرمایه گذاری در مسکن و فراکاب، دو پدیده متضاد هستند.

از یک سو، ساختار ملک به‌طور طبیعی ارزش خود را در طول زمان از طریق فرسودگی و استهلاک از دست می‌دهد. تمام کف‌ها، سقف‌ها و عایق‌ها قدیمی می‌شوند و ارزش کمتری پیدا می‌کنند. اما از سوی دیگر بازارهای فراکاب با نوسانات زیادی همراه هستند و ضررها یا سودهای آنچنانی می‌دهند.

اما اعداد کل داستان را بیان نمی‌کنند. شما باید به تأثیر مزایای مالیاتی، بازده درآمد و سایر موارد موجود نیز دقت کنید.

با سقوط بورس چه اتفاقی برای بازار مسکن می‌افتد؟

پیامدهای سقوط بازار سهام در بازار مسکن، بسته به مقیاس سقوط، می‌تواند متفاوت باشد. در برخی موارد، کاهش ارزش سهام می‌تواند پول بیشتری را به بازار املاک و مستغلات وارد کند، زیرا سرمایه‌گذاران به سمت دارایی‌های با ریسک کمتر حرکت می‌کنند. سقوط طولانی مدت به احتمال زیاد به قیمت املاک آسیب می‌رساند، زیرا درآمدها کاهش می‌یابد و بانک‌ها در اعطای وام محتاط‌تر می‌شوند.

سرمایه گذاری در مسکن چگونه است؟

ساده‌ترین راه برای سرمایه‌گذاری در بازار املاک و مستغلات، خرید خانه است. اگرچه این یک تعهد قابل توجه برای سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی معمولی است. همچنین امکان سرمایه گذاری در مسکن از طریق صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات وجود دارد.

سرمایه گذاری در املاک و مستغلات چه مزایایی دارد؟

املاک و مستغلات نسبت به بازار سهام بازدهی تعدیل شده بر اساس ریسک بالاتری دارند. اگرچه قیمت مسکن به سرعت سهام رشد نمی‌کند، اما احتمال این‌که سرمایه‌گذار پس‌انداز خود را در سقوط ناگهانی املاک از دست بدهد، تقریبا صفر است.

از سوی دیگر، اگرچه املاک و سهام از لحاظ تاریخی عملکرد خوبی داشته اند، سهام از نظر بازده از املاک و مستغلات پیشی می‌گیرد. از طرف دیگر، سهام قله‌ها و دره‌های بیشتری را تجربه کرده‌اند که آن‌ها را به سرمایه‌گذاری پرریسک‌تری تبدیل می‌کند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

سرمایه گذاری در کدام بازار بهتر است؟ مسکن، اسپات یا فراکاب؟ 2
سرمایه گذاری در کدام بازار بهتر است؟ مسکن، اسپات یا فراکاب؟ 3
سرمایه گذاری در کدام بازار بهتر است؟ مسکن، اسپات یا فراکاب؟ 4