یک‌شنبه 15 مهر 1403

سفر با هواپیمای جت از لندن به نیویورک در 80 دقیقه

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
سفر با هواپیمای جت از لندن به نیویورک در 80 دقیقه

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از ایندپندنت (Independen)، «تیز نیش» (Hyper Sting) هواپیمای جدیدی است که اسکار وینالز (Oscar Vials)، صنعتگر و طراح مفهومی اسپانیایی، طراحی کرده است که سه برابر سرعت صوت پرواز خواهد کرد. نام جالب این هواپیمای جت از طرح نوک‌تیز آن الهام گرفته است. وینالز می‌گوید: «بدنه‌ای به شکل نیش بزرگ با نوک بسیار تیز خواهد داشت که کارکرد آن کنترل گردش...

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از ایندپندنت (Independen)، «تیز نیش» (Hyper Sting) هواپیمای جدیدی است که اسکار وینالز (Oscar Vials)، صنعتگر و طراح مفهومی اسپانیایی، طراحی کرده است که سه برابر سرعت صوت پرواز خواهد کرد. نام جالب این هواپیمای جت از طرح نوک‌تیز آن الهام گرفته است. وینالز می‌گوید: «بدنه‌ای به شکل نیش بزرگ با نوک بسیار تیز خواهد داشت که کارکرد آن کنترل گردش هوا در جلو (فشار / سرعت) به منظور بازتوزیع آن در بخش مرکزی و روی بال‌ها است.» «هایپر استینگ» هنوز آزمایش نشده است، اما طراح آن ادعا می‌کند که قادر است به حداکثر سرعت دو هزار و 664 مایل در ساعت (حدود چهار هزار و 300 کیلومتر در ساعت) برسد که بیش از چهار برابر سرعت میانگین هواپیماها، یعنی 460 تا 578 مایل (حدود 750 تا 950 کیلومتر) بر ساعت است. طول «هایپر استینگ» 328 فوت (حدود 108 متر) است، از ظرفیت حمل مجموعا 130 تا 170 مسافر برخودار است، و پرواز معمول هفت تا هشت ساعتی از لندن تا نیویورک با آن فقط به اندکی بیش از یک ساعت کاهش خواهد یافت.

در حال حاضر، رکورد سریع‌ترین پرواز از لندن به نیویورک، از آن هواپیمای کنکورد است که از سال 1976 تا 2003 پرواز‌های مسافربری انجام می‌داد. کنکورد، که شرکت هواپیمایی بریتانیا و شرکت هواپیمایی فرانسه آن را به کار می‌گرفتند، می‌توانست در کمتر از سه ساعت، 100 مسافر را از لندن به نیویورک ببرد. وینالز، طراح «هایپر استینگ»، در مورد ناکامی کنکورد گفت: «کنکورد ماشین‌افزاری درخشان و تجربه‌ای باشکوه بود، اما خیلی محیط زیست را آلوده می‌کرد، خیلی در جوامع ما آلودگی صوتی ایجاد می‌کرد، و بسیار پرهزینه بود.» چشم‌انداز او برای «هایپر استینگ» این است که نقشه راه آینده هواپیما‌های تجاری باشد و ادعا می‌کند که «به آستانه عصر جدید پرواز‌های مافوق صوت نزدیک می‌شویم». اما او می‌پذیرد که مدتی وقت لازم است تا چنین هواپیمایی آسمان‌های ما را تسخیر کند، و می‌افزاید:«پرواز‌های مافوق‌صوت از سر گرفته خواهد شد، اما در این مورد، به دلیل وجود برخی سامانه‌های بسیار ابتکاری مثل راکتور گداخت سرد، تاریخ تولید احتمالی فراتر از سال 2030 است و هزینه آن هم ارزان نخواهد بود.»