یک‌شنبه 15 مهر 1403

سند 20هزار هکتار عرصه‌های جنگلی پارک ملی گلستان به محیط زیست تحویل شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سند 20هزار هکتار عرصه‌های جنگلی پارک ملی گلستان به محیط زیست تحویل شد

گنبدکاووس - ایرنا - رییس کل دادگستری گلستان گفت: تاکنون سند 20 هزار و 700 هکتار از عرصه‌های جنگلی پارک ملی گلستان در محدوده این استان به محیط زیست تحویل داده شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل دادگستری گلستان، حیدر آسیابی در نشست شورای حفظ حقوق بیت المال گلستان از تحویل سند 9 هزار هکتار از عرصه‌های این پارک 2 هفته قبل به محیط زیست خبر داد و اظهارداشت: طبق برنامه‌ریزی کار صدور سند 11 هزار هکتار دیگر از جنگل‌های پارک ملی گلستان به پایان رسید و امروز به مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تحویل شد.

وی افزود: با تحویل این سند، از مجموع حدود 44 هزار هکتار مساحت پارک ملی در محدوده استان گلستان، 20 هزار و 700 هکتار سنددار شد و حدنگاری 23 هزار هکتار باقی مانده هم انجام و تا پایان فرودین 1401 سند تک برگی آن صادر می‌شود.

رییس کل دادگستری گلستان گفت: برای عرصه‌های باقی مانده در محدوده سمنان و خراسان شمالی هم با ادارات کل ثبت اسناد و املاک این استان‌ها برای صدور زودتر اسناد رایزنی می‌کنیم.

آسیابی افزود: بر اساس اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست استان، 52 درصد از مساحت این پارک در محدوده گلستان، 42 درصد در محدوده خراسان شمالی و 6 درصد در محدوده استان سمنان واقع است.

وی با قدردانی از تلاش اداره کل ثبت اسناد و املاک استان، گفت: تاکنون 99.5 درصد از عرصه‌های جنگلی، مرتعی و ساحلی استان سند دار شده و با تکمیل صدور سند پارک ملی در فروردین سال آینده، این پوشش به 100 درصد خواهد رسید.

پارک ملی گلستان بزرگ ترین و قدیمی ترین پارک ملی کشور با مساحت 91 هزار و 895 هکتار در شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع است که در سال 1354 به عنوان ذخیرگاه زیست کره در زمره 50 ذخیرگاه بیوسفری جهان در فهرست یونسکو ثبت شد.

بخش ناچیزی از پارک ملی گلستان در سرزمین استان سمنان قرار دارد.

این پارک دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

گونه‌های جانوری این پارک شامل آهو، پلنگ، تشی، خرس قهوه ایی، خرگوش، حشره خورها، راسو، روباه، روباه ترکمنی، رودک، سمور جنگلی، سیه گوش، شوکا، شنگ، قوچ و میش، کل و بز، گراز، گربه پالاس، گرگ، مرال، سمندر، قورباغه جنگلی، وزغ سبز، لاک پشت چهار چنگالی، مارمولک بی پا، مار آبی، مار قیطانی، گرزه مار و افعی قفقازی است.

گلستان در سال 1354 نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از 50 ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

برچسب‌ها

سند 20هزار هکتار عرصه‌های جنگلی پارک ملی گلستان به محیط زیست تحویل شد 2