شنبه 15 اردیبهشت 1403

سهم 80 درصدی اتباع غیرمجاز از آمار کودکان کار البرز / افزایش حاشیه نشینی با مهاجرت خانواده زندانیان

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
سهم 80 درصدی اتباع غیرمجاز از آمار کودکان کار البرز / افزایش حاشیه نشینی با مهاجرت خانواده زندانیان

وجیهه محمدی فلاح گفت: طی سال های اخیر بیش از 80 درصد کودکان کار و خیابان را اتباع غیر مجازی تشکیل می دهند که بدون اجازه اقامت قانونی وارد کشور شده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، وجیهه محمدی فلاح مدیرکل بهزیستی البرز امروز شنبه در همایش روز جهانی منع کار کودک که در فرهنگسرای کوثر برگزار شد، گفت: مهاجر پذیری بالا، مشکلات معیشتی خانواده های مهاجر ایرانی و اتباع طی سال های اخیر آمار کودکان کار را افزایش داده است.

وجیهه محمدی فلاح بیکاری و اعتیاد والدین، رشد تعداد اتباع ساکن در استان، همجواری با پایتخت، چندین زندان بزرگ، مهاجرت خانواده زندانیان به استان در شرایطی که هیچ منبع درآمدی ندارند و حاشیه نشینی را از دیگر دلایل افزایش کودکان کار در البرز بر شمرد. وی با اشاره به طلاق والدین، شکاف طبقاتی، عدم توزیع عادلانه ثروت و شیوه های نادرست حمایت از کودکان کار را از دیگر عوامل افزایش این مسئله دانست و اظهار داشت: متاسفانه برخی افراد یا گروه ها به دلیل ارزان بودن کار کودک از آنها سوءاستفاده خواهند کرد. محمدی فلاح تصریح کرد: طی سال های اخیر بیش از 80 درصد کودکان کار و خیابان را اتباع غیر مجازی تشکیل می دهند که بدون اجازه اقامت قانونی وارد کشور شده اند، البته پیشگیری از سوءاستفاده از هر کودکی فارغ از نژاد و جنسیت و ملیت ضروری است. وی ادامه داد: دو مرکز روزانه و یک مرکز شبانه روزی کودکان کار و خیابان تحت نظارت اداره کل بهزیستی البرز فعال است و طی سال گذشته به 733 کودک خدمات ارائه داده اند که از این تعداد 518 مورد شناسایی جدید و بقیه مرتبط با سال های قبل بوده اند. محمدی فلاح با اشاره به اینکه از این تعداد 82 درصد کودکان اتباع (اکثرا غیر مجاز) و 18 درصد کودکان ایرانی بوده اند، توضیح داد: از ابتدای سال جاری تاکنون 87 کودک جدید پذیرش و از خدمات مراکز بهره مند شده اند. وی افزود: اقداماتی چون تحصیل کودک، آموزش مهارت های فردی مورد نیاز کودک، حرفه آموزی اعضاء بزرگسال خانواده یا کودکان بالای 15 سال، ارائه خدمات پزشکی و دندانپزشکی، حمایت های نقدی و غیر نقدی، خدمات مددکاری و روانشناسی به آنها ارائه می شود. محمدی فلاح گفت: ما به لحاظ قانونی ضوابط مناسبی برای حمایت از کودکان کار داریم که اگر به درستی اجرا شود بخش زیادی از مشکلات آنها حل خواهد شد. دراین قوانین بیش از 16 دستگاه متولی این امر می باشند که بایستی هر کدام نقش خود را به درستی ایفا کنند. مدیرکل بهزیستی البرز افزود: اگر سازمانهای متولی امور اتباع و مهاجرین غیر مجاز در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های کلان ملی و استانی به فکر پیشگیری نباشند، ضمن افزایش بی رویه این قشر شاهد افت کیفیت خدمت سازمان های حمایتی از آنها خواهیم بود. انتهای پیام /
سهم 80 درصدی اتباع غیرمجاز از آمار کودکان کار البرز / افزایش حاشیه نشینی با مهاجرت خانواده زندانیان 2