یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

سینما در هیچ جای دنیا تحریم پذیر نیست

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
سینما در هیچ جای دنیا تحریم پذیر نیست

مجتبی امینی دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر با حضور در پردیس سینمایی ملت گفت: سینما در هیچ جای دنیا تحریم پذیر نیست.

مجتبی امینی دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر با حضور در پردیس سینمایی ملت در جمع خبرنگاران در خصوص جایزه اقتباسی جشنواره گفت: در خصوص این جایزه درحال بررسی هستیم؛ اعلام خواهیم کرد.

تاریخ صنعت سینمای ما قابل پوشیدن و پاک شدن نیست

امینی در خصوص برگزاری نوستالژیک نمایشگاه عکس و خاطرات گفت: نمایشگاه چهل دوره که از سوی نجفی آماده شده؛ کتاب آن 1+40 است بعد از جشنواره از آن رونمایی خواهیم کرد تا دوره چهل و یکم به جمع‌بندی برسد.

وی ادامه داد: این کتاب حاصل زحمات خانواده محترم سینمای ایران است که امروز در پردیس سینمایی ملت خانه رسانه و در برج میلاد خانه جشنواره این نمایشگاه اکران شده است، حاصل زحمات که خانواده سینمای ایران است و تاریخ صنعت سینمای ما را به تصویر می‌کشد که حاصل زحمات تک تک دبیران جشنواره این چهل دوره بوه است و از همه آن‌ها سپاسگزاریم؛ انشا‌ءالله کشتی این امانت را به ساحل برسانیم و این امانت را برای دوره چهل و دوم به نفر بعدی بسپاریم و دوره چهل و دوم با اقتدار برگزار شود.

دبیر این دوره از جشنواره افزود: این تاریخ صنعت سینمای ما است که قابل پوشیدن و پاک شدن نیست و همه میدانند؛ ان‌شاءالله این دوره هم با قوت و اقتدار با زیبایی به پایان خواهد رسید.

سینما در هیچ جای دنیا تحریک پذیر نیست و نخواهد بود

مجتبی امینی دبیر این دوره از جشنواره در خصوص رسانه‌های معاند گفت: در سینما و مخاطب و مردم آرامش و علاقه به فرهنگ و هنر را می‌بینید؛ اتفاقات خوبی در این روزها رقم خودره و همه این موضوع را دیدند و نمی‌توانند انکار کنند. رسانه‌ها و مخاطبان سینما دوست شاهد هستند وجشنواره کار خود را باشگوه ادامه می‌هد صف‌های طولانی را می‌بینند؛ حالا یک عکس یا یک فریمی منتشر می‌شود و روی آن مانور می‌دهند که جشنواره تحریک هست و کسی نیست.

وی ادامه داد: اهالی محترم خانواده رسانه کشور همگی اینجا هستند و در کل سینماها حضور دارند و می‌دانند که جشنواره مانند هر سال باشکوه هست و خواهد بود و مسیرش را پیش خواهد برد و سینما در هیچ جای دنیا تحریم پذیر نیست و نخواهد بود؛ فرهنگ تحریم پذیر نیست.

فرهنگ ما زبان زد کل جهان است

امینی در خصوص فرهنگ کشورمان گفت: ما فرهنگی داریم که کل دنیا و کل کشورها نسبت ب این موضوع در صف ایستاده اند و نمی‌توانند پیشی بگیرند و فرهنگ ما زبان زد کل جهان است و امروز شاه این هستیم که ما در عمل هم رتبه یک فرهنگ و عمل در جهان هستیم؛ همچنین از سالی که دشمن دست به دست هم داد تا در جامعه ما التهاب ایجاد کند؛ اما جشنواره ما در چهل و یکمین جشنواره خود رخشید.

انصراف فیلم‌های داخلی و خارجی در جشنواره چهل و یکم

وی در خصوص انصراف فیلم‌های جشنواره چهل و یکم گفت: تا به امروز هیچ انصرافی شکل نگرفته است، حتی در فیلم‌های خارجی. فیلم‌های خارجی یک پروتکل‌های بین‌المللی هست که همه به آن واقع هستند و پخش کننده ها متولی ارائه فیلم‌ها در جشنواره ها هستند که کل جهان به این شکل اس؛ در جشنواره فیلم فجر هم پخش کننده‌ها آثار خود را ارائه دادند و حضور پیدا کردند که در ادامه تفاهمی صورت گرفته که حق پخش و رایت گرفته است و کار را با اثر کیفیت بالا تحویل دادند. لذا وقتی یک دبیرخانه‌ای لیست پخش یک فیلمی را تحویل می‌گیرد و فرمی تحویل می‌کند و حق رایت به صورت ارز تحویل می‌گیرد.

امینی افزود: همچنین بخشی که مطرح شده است در بخش رقابتی نیست و بخش رقابتی جلوه گاه شرق و سودای سیمرغ است و بخش غیر رقابتی ما بخش جشنواره جشنواره ها است که فیلم هایی که در جشنواره های دیگر درخشیده اند در این بخش به نمایش داده می‌شود و فقط اکران دارد و مورد داوری قرار نمی‌گیرند. از این رو این فیلم‌ها فقط یک اکران معمولی برای اهالی رسانه و سینما دارند.

درحال تکمیل...

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر