چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403

سیگنال جذاب برای خریداران این ارز دیجیتال / هاوینگ نفس ها را در سینه حبس کرد

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
سیگنال جذاب برای خریداران این ارز دیجیتال / هاوینگ نفس ها را در سینه حبس کرد

یک تحلیلگر مشهور ارزهای دیجیتال به نام علی (ali_charts)، با بررسی نسبت ارزش بازار به ارزش تحقق یافته (MVRV) بیت‌کوین، اظهار کرده است که الگوی در حال شکل‌گیری در این شاخص، زمان مناسبی برای خرید بیت‌کوین را نشان می‌دهد.

از زمان شروع روند صعودی فعلی، چندین بار، کاهش شاخص MVRV همراه با شکل‌گیری کف‌های قیمتی بیت‌کوین بوده است.

MVRV یک شاخص است که ارزش بازار بیت‌کوین را با ارزش تحقق یافته آن مقایسه می‌کند. در این میان، ارزش تحقق یافته به قیمت خریدی که سرمایه‌گذاران برای خرید بیت‌کوین پرداخته‌اند، اشاره دارد.

بنابراین زمانی که MVRV بیشتر از 1 باشد، یعنی ارزش بازار بیت کوین از قیمت خرید سرمایه‌گذاران بیشتر است و این نشان‌دهنده آن است که معامله سرمایه‌گذاران به طور کلی سودآور بوده است. در مقابل، زمانی که این نسبت کمتر از 1 باشد، بیانگر آن است که به طور کلی سرمایه‌گذاران در ضرر هستند.

حال، این تحلیلگر با بررسی نمودار MVRV بیت کوین اشاره می‌کند که با کاهش اخیر قیمت بیت کوین، این شاخص نیز کاهش یافته و از میانگین متحرک 90 روزه خود پایین‌تر رفته است.

او نتیجه‌گیری می‌کند که این وضعیت، که در گذشته نیز با کف‌های قیمتی بیت کوین همزمان بوده است، می‌تواند نشان‌دهنده فرصت مناسبی برای خرید بیت کوین باشد.

با این وجود، او اشاره می‌کند که کاهش MVRV به پایین‌تر از میانگین متحرک 90 روزه خود لزوما به معنی پایان ریزش قیمت بیت کوین نیست. بیت کوین اغلب از این خط سقوط می‌کند، اما هر بار که به زیر آن حرکت می‌کند، به کف بعدی خود نزدیک‌تر می‌شود.

قیمت بیت کوین در زمان نگارش این خبر، حدود 63493 دلار است که نسبت به هفته گذشته 8 درصد کاهش داشته است.

جستجو برای «هاوینگ بیت کوین» در گوگل به بالاترین سطح خود رسید!

با توجه به داده‌های گوگل ترندز (Google Trends)، مشخص شده است که میزان جستجوی کاربران در مورد هاوینگ آتی بیت‌کوین (BTC) به بالاترین حد خود رسیده است که نشان‌دهنده کنجکاوی شدید جامعه ارز دیجیتال در مورد این رویداد است. در تاریخ 14 آوریل 2024، جستجو برای عبارت "Bitcoin halving" به امتیاز محبوبیت 100 رسید که بالاترین سطح علاقه ثبت شده توسط گوگل در تاریخ 11 ساله بیت‌کوین است. این رکورد نشان‌دهنده افزایش انتظار جامعه برای رویداد هاوینگ بعدی است. با وجود کاهش 37 درصدی علاقه کاربران برای جستجو در این مورد از زمان ثبت رکورد، سطوح فعلی همچنان از میزان فعالیت ثبت‌شده در اواخر مارس 2024 بیشتر است.

بررسی داده‌های تاریخی مربوط به هاوینگ‌های قبلی بیت کوین نشان می‌دهد که هر کدام از این رویدادها منجر به افزایش قابل توجه قیمت این رمزارز شده‌اند. طی هاوینگ اول در سال 2012، پاداش استخراج بلاک از 50 به 25 بیت کوین کاهش یافت و به دنبال آن، افزایش قیمت قابل توجهی در سال بعد تجربه شد.

طی هاوینگ دوم، که در جولای 2016 به وقوع پیوست، پاداش استخراج بلاک از 25 به 12.5 بیت کوین رسید. در پی این رویداد هم، روند جلب توجه رسانه‌ها و سرمایه‌گذاران و افزایش قیمت متعاقب آن در سال بعد مشاهده شد. به طور مشابه، طی هاوینگ سال 2020، پاداش استخراج بلاک به 6.25 بیت کوین کاهش یافت، که بار دیگر باعث جلب توجه رسانه‌ها و نوسانات قابل توجه قیمت شد. این الگو، حاکی از تأثیر‌گذاری بالای رویداد هاوینگ بر رفتار قیمت بیت کوین است. در این میان، تفکیک منطقه‌ای داده‌های جستجو نشان می‌دهد که نیجریه و هلند، دو کشوری هستند که در آن‌ها بیشترین جستجو در مورد رویداد هاوینگ آتی ثبت شده است. بعد از این دو کشور به ترتیب کشورهای سوئیس و قبرس قرار گرفته‌اند. این پراکندگی، از گسترش نفوذ بیت کوین در جهان حکایت دارد.