شنبه 1 اردیبهشت 1403

شاهراه اقتصادی کشور جولانگاه معتادین / استعمال دخانیات در میادین اصلی چابهار

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
شاهراه اقتصادی کشور جولانگاه معتادین / استعمال دخانیات در میادین اصلی چابهار

وجود معتادین متجاهر و استعمال آزادانه مواد مخدر در میادین شهر ستان چابهار نه تنها باعث زشتی شهر شده بلکه باعث گلایه بسیاری از شهروندان و گردشگران نیز شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از چهاربهاران، شهرستان چابهار یکی از شهرهای بندری کشور است که علاوه بر ظرفیت بالای اقتصادی به علت اینکه تنها شهر بندری متصل به اقیانوس و سواحل بکر است سالانه مورد استقبال بسیاری از گردشگران و مسافرین قرار می گیرد.

شهر چابهار به نوعی برای مسافرین و گردشگرانی که تازه به این استان سفر می کنند تداعی کننده زیبایی و حتی فرهنگ کل استان سیستان و بلوچستان است. از این رو توجه کردن به زیبایی های فرهنگی و فیزیکی شهر یکی از مولفه هایی است که باعث رونق گرفتن صنعت توریسم و گسترش فرهنگ اصیل این استان به سایر نقاط کشور می شود. متاسفانه این شهر در کنار زیبایی های بکری که دارد، محرومیتها و زشتی های زیادی هم دارد که حضور معتادین متجاهر در خیابان های اصلی سطح شهرستان و استعمال انواع مواد مخدر را می توان یکی از زشتی های اجتماعی این شهر دانست. این معتادین به صورت آزادنه در بلوارهای اصلی سطح شهر بر روی فضای سبز اتراق و شروع به استعمال انواع مخدر در پیش چشم خانواده ها و کودکان می کنند. نبود مکان مناسب برای بازپروری معتادین متجاهر سعدالله خیرزاده کارشناس مسائل اجتماعی در همین خصوص به خبرنگار ما، گفت: ریشه اعتیاد در فقر و دیگر آسیب های اجتماعی نظیر طلاق و غیره وجود دارد. خیرزاده با بیان اینکه معتادین متجاهر از خط قرمز های که برای خودشان ترسیم کرده بودند، عبور کردند، تصریح کرد: معتاد متجاهر یعنی کسی که جلوی چشم همگان به صورت عمومی شروع به مصرف موادمخدر می کند و هیچ چیزی هم برایش مهم نیست و تنها فکر او معطوف به خودش و موادی که مصرف می کند است. وی ادامه داد: برای همین است که گفته می شود آنها خط قرمز خود را که همان شخصیت اجتماعی آنها است را رد کرده اند و باید این شخصیت را به آنها برای جلوگیری از این روند برگرداند. این کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به اینکه ترک اعتیاد به تنهایی برای معتادین متجاهر کارگشانیست، خاطرنشان کرد: بعد از ترک اعتیاد باید شخص آسیب دیده آموزش ببیند که چگونه به جامعه برگردد و چگونه شخصیت اجتماعی خودرا دوباره بدست آورد. وی با بیان اینکه معتادان متجاهر به علت اینکه جا و مکانی برای زندگی ندارند، اظهار کرد: برای همین ممکن است این افراد آسیب دیده در هر نقطه ای از شهر شروع به استعمال کنند و باید مسئولین شهر یک مکان برای بازپروری و شروع جدید زندگی این افراد در نظر بگیرند که داری حداقل های برای زندگی و آموزش دیدن باشد. خیراندیش فقر و بیکاری را یکی دیگراز علت های افزایش معتادین متجاهر دانست و افزود: به محض ریکاوری این افراد آسیب دیده در کمپ های بازآوری باید فکری به حال معیشت و شغل آنها کرد چرا که ممکن است در زمانی کوتاه این افراد برای فرار از مشکلات خود دوباره روی به مواد مخدر بیاورند. انتهای پیام /