چهارشنبه 4 مهر 1403

شاگرد زرنگ‌های مدرسه آژاکس در طول تاریخ؛ از فان باستن، کرایف تا اریکسن و دی‌لیخت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
شاگرد زرنگ‌های مدرسه آژاکس در طول تاریخ؛ از فان باستن، کرایف تا اریکسن و دی‌لیخت

تهران - ایرنا - باشگاه آژاکس هلند توانسته در سال‌های اخیر بازیکنان بزرگی را به دنیای فوتبال معرفی کند و یکی از معروف‌ترین کارخانه‌های استعدادیابی جهان نام بگیرد.

به گزارش ایرنا، باشگاه آژاکس آمستردام هنوز هم مهم‌ترین باشگاه استعدادیابی و پرورش بازیکنانی است که در فوتبال دنیا تبدیل به ستارگان تیم‌های مطرح می‌شوند. این باشگاه توانسته در سال‌های اخیر بازیکنان بزرگی را به دنیای فوتبال معرفی کند و یکی از معروف‌ترین کارخانه‌های استعدادیابی جهان نام گیرد. آکادمی جوانان آژاکس یکی از بزرگ‌ترین سیستم‌های معرفی بازیکن فوتبال جهان محسوب می‌شود و مدتی است که بازیکنانی در سطح جهانی تولید می‌کنند.

این آکادمی مشهور در 18 مارس 1900 تشکیل شد دقیقا در همان روزی که باشگاه آژاکس در آمستردام، هلند تأسیس شد.

توانایی آژاکس در توسعه و پرورش استعدادهای جوان برتر بزرگترین نقطه قوت آنها در 60 سال گذشته بوده است که نه تنها به موفقیت داخلی بلکه به افتخار اروپا نیز منجر شده است. در واقع، برخی از بزرگ‌ترین نام‌های تاریخ فوتبال از آکادمی آژاکس فارغ‌التحصیل شده‌اند، که در این گزارش قصد داریم به تعدادی از آنها بپردازیم.

یوهان کرایف

احتمالاً تأثیرگذارترین چهره تاریخ فوتبال هنریک یوهان کرایف نام دارد که اولین بازی حرفه ای خود را برای آژاکس در سال 1964 انجام داد.

وینگر با استعداد طبیعی و با درک بی نظیر از بازی در مجموع 11 سال حضور در باشگاه هلندی توانست در دو دوره حضورش در سال‌های (1964-1973 و 1981-1983)، 8 عنوان قهرمانی لیگ هلند و سه جام اروپا را به دست آورد.

این اسطوره فوتبال هلند با به ثمر رساندن 194 گل در 287 بازی، بهترین گلزن تاریخ باشگاه آژاکس نیز می‌باشد.

کرایف همچنین برای بارسلونا، فاینورد، لس آنجلس آزتک، واشنگتن دیپلماتز و لوانته بازی کرد. کار بعدی او به عنوان مربی در نیوکمپ تأثیر زیادی بر تعدادی از مربیان آینده از جمله پپ گواردیولا گذاشت.

مارکو فان باستن مارکو فن باستن در سن 16 سالگی در سال 1981 از آکادمی آژاکس فارغ التحصیل شد و 6 فصل را در این باشگاه گذراند و سپس راهی آث میلان شد و در آنجا به یک اسطوره تبدیل شد.

یکی از کامل‌ترین مهاجمان که تا به حال دیده شده است. دوران حرفه‌ای ون باستن به دلیل مصدومیت به طرز ظالمانه‌ای کوتاه شد و آخرین بازی خود را تنها در 28 سالگی انجام داد.

با این حال در آن مرحله، او قبلاً یک قهرمانی اروپا با هلند، و همچنین سه قهرمانی لیگ هلند، چهار عنوان قهرمانی سری‌آ و سه جام اروپا در سطح باشگاهی کسب کرده بود.

برنده سه توپ طلا همچنین با 152 گل در 172 بازی، سومین گلزن برتر آژاکس در تمام دوران است.

فرانک رایکارد یکی از بازیکنان تاثیرگذار در قهرمانانی هلند در یورو 1988، فرانک رایکارد نام دارد که اولین بازی حرفه‌ای خود را برای آژاکس در سال 1980 انجام داد.

پس از جدایی در سال 1987، او یک فصل را به صورت قرضی در رئال ساراگوسا گذراند و سپس به آث میلان رفت، جایی که با رود گولیت و فن باستن، ترکیب قدرتمندی را تشکیل داد.

این مدافع همه فن حریف که توسط آریگو ساکی به یک هافبک تبدیل شد، چندین بار قهرمان لیگ هلند و ایتالیا شد.

دنیس برگکمپ این مهاجم اولین بازی خود را در بزرگسالان آژاکس در سال 1986 انجام داد و هفت سال را در آمستردام حضور داشت که توانست یک قهرمانی لیگ هلند و جام در جام اروپا را به دست آورد و سرانجام در یک انتقال بزرگ به اینتر برود. برگکمپ در سن سیرو با مشکل مواجه شد و در سال 1995 به آرسنال رفت.

در شمال لندن بود که او خود را به عنوان یکی از بهترین شماره 10 های نسل خود تثبیت کرد و 120 گل برای توپچی ها به ثمر رساند و همچنین زوج های ترسناکی را در ابتدا با یان رایت و سپس تیری هانری ایجاد کرد.

ادوین ون در سار مسلماً بهترین دروازه بان هلندی تمام دوران، ون در سار نام دارد که در طول یک دوران حرفه ای 21 ساله برای آژاکس، یوونتوس، فولام و منچستریونایتد بازی کرد.

او علاوه بر کمک به تیم آژاکس برای کسب افتخار در لیگ قهرمانان اروپا در سال 1995، چهار بار قهرمان لیگ هلند نیز شد. ون در سار با 130 بازی بین المللی تا قبل از سال 2017 که وسلی اسنایدر رکورد او را شکست، بیشترین تعداد بازی ملی برای هلند را در اختیار داشت.

کلارنس سیدورف سیدورف تنها بازیکنی است که با سه باشگاه مختلف قهرمان لیگ قهرمانان شده است. تنها 16 سال و 242 روز داشت که اولین بازی خود را در آژاکس انجام داد و او را به جوان‌ترین بازیکن تاریخ باشگاه تبدیل کرد.

این هافبک باکلاس و قدرتمند، سه سال را در تیم بزرگسالان سپری کرد که در سال 1995 با قهرمانی آژاکس در لیگ قهرمانان اروپا به اوج خود رسید. او دوباره دیگر با رئال مادرید و آث میلان قهرمان شد، و 87 بار لباس تیم ملی هلند را بر تن کرد.

ادگار داویدز این هافبک میانی اولین بازی خود را برای آژاکس در سال 1991 انجام داد و پنج سال را در این باشگاه گذراند. او بعداً برای آث میلان، یوونتوس، اینتر و تاتنهام بازی کرد و سپس در سال 2007 به آمستردام بازگشت.

داویدز در نهایت در سال 2014 پس از حضور در کریستال پالاس تصمیم به بازنشستگی گرفت. او در سال 1995 با آژاکس چندین جام در هلند و ایتالیا به دست آورد، از جمله سه اسکودتو در سری آ، سه قهرمانی اردیویسه و یک لیگ قهرمانان اروپا.

پاتریک کلایورت این مهاجم بزرگ هلندی در سن 18 سالگی با گلزنی مقابل میلان در فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال 1995 خود را به دنیای فوتبال معرفی کرد. او توانست در 100 بازی برای آژاکس 52 بار گلزنی کند و دو قهرمانی در لیگ هلند را بدست بیاورد و در نهایت در سال 1997 به روسونری ملحق شد.

کلایورت فقط یک فصل در سن سیرو دوام آورد اما از اقامت 6 ساله بسیار موفق تری در بارسلونا لذت برد که به او کمک کرد دو بار قهرمان لالیگا شود. این مهاجم در سطح بین المللی نیز عالی بود و کفش طلا را در یورو 2000 برد و 40 گل را نیز برای لاله‌های نارنجی به ثمر رساند.

وسلی اسنایدر اسنایدر که از استعدادی بالایی با توجه به سن کمی که داشت برخوردارد بود، پنج فصل را در آژاکس سپری کرد تا اینکه سرانجام در سال 2007 توسط یکی از غول‌های اروپا جذب شد. دو سال حضور او در رئال مادرید کاملاً طبق برنامه پیش نرفت، اما در اینتر، این هافبک تهاجمی بااستعداد با تأخیر تمام پتانسیل خود را درک کرد و تبدیل به یک فوق ستاره شد.

اسنایدر در فصل 10-2009 الهام بخش اینتر برای یک قهرمانی تاریخی سه گانه بود و سپس به هلند کمک کرد تا به فینال جام جهانی آفریقای جنوبی برسد. او نتوانست فرم فوق‌العاده‌اش را برای مدت طولانی‌تری حفظ کند، اما اسنایدر همچنان رکوردار بیشترین بازی ملی را برای هلند دارد و یک اسطوره در آژاکس محسوب می‌شود.

رافائل ون در فارت مانند اسنایدر، ون در فارت به عنوان یکی از هیجان انگیزترین هافبک های تهاجمی فوتبال جهان در دوران حضورش در آمستردام شهرت پیدا کرد. در واقع، او اولین دریافت کننده جایزه پسر طلایی در سال 2003 بود.

ون در فارت پنج فصل کامل را در آژاکس گذراند و دو قهرمانی لیگ هلند را به دست آورد و سپس به هامبورگ پیوست.

عملکرد او در آلمان باعث شد تا به رئال مادرید برود، اما دوباره، درست مانند اسنایدر، مدت زیادی در پایتخت اسپانیا دوام نیاورد و در نهایت به هامبورگ بازگشت و مدتی را در بتیس و تاتنهام سپری کرد.

کریستین اریکسن یکی از بهترین بازیسازان نسل خود بازی را در زادگاهش دانمارک آغاز کرد، اما حرفه خود را در هلند پس از اینکه تنها در 16 سالگی توسط آژاکس انتخاب شد، آموخت. پس از چند سال بازی در سنین پایه باشگاه آژاکس، اریکسن وارد تیم بزرگسالان شد و در نهایت پنج فصل برای آژاکس بازی کرد و سه قهرمانی متوالی هلند را بین سال‌های 2011 تا 2013 به دست آورد.

البته اریکسن در تاتنهام به یک ستاره لیگ برتر تبدیل شد و سپس با اینتر اسکودتو را به دست آورد.

او پس از ایست قلبی در یورو 2020 مجبور به ترک سن سیرو شد، اما پس از بهبودی کامل، اکنون بار دیگر در انگلیس می درخشد و در ژانویه 2022 به برنتفورد پیوست.

ماتیاس دی لیخت دی لیخت تنها در 9 سالگی به آژاکس پیوست و در 17 سالگی وارد تیم بزرگسالان شد و به عنوان یکی از امیدوارکننده‌ترین بازیکنانی که در مدت زمان طولانی از آکادمی بیرون آمده است، تبلیغ می‌شود.

این بازیکن در سال 2018 به اولین مدافعی تبدیل شد که جایزه پسر طلایی را به دست می‌آورد و چند ماه بعد به عنوان جوانترین کاپیتان آژاکس انتخاب شد.

دی لیخت قبل از پیوستن به یوونتوس، تیمش را در یک روند قابل توجه به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا 19-2018 هدایت کرد، جایی که او از آن زمان جایگاه خود را به عنوان یکی از ارزشمندترین بازیکنان تثبیت کرد.

برچسب‌ها

شاگرد زرنگ‌های مدرسه آژاکس در طول تاریخ؛ از فان باستن، کرایف تا اریکسن و دی‌لیخت 2
شاگرد زرنگ‌های مدرسه آژاکس در طول تاریخ؛ از فان باستن، کرایف تا اریکسن و دی‌لیخت 3
شاگرد زرنگ‌های مدرسه آژاکس در طول تاریخ؛ از فان باستن، کرایف تا اریکسن و دی‌لیخت 4
شاگرد زرنگ‌های مدرسه آژاکس در طول تاریخ؛ از فان باستن، کرایف تا اریکسن و دی‌لیخت 5
شاگرد زرنگ‌های مدرسه آژاکس در طول تاریخ؛ از فان باستن، کرایف تا اریکسن و دی‌لیخت 6
شاگرد زرنگ‌های مدرسه آژاکس در طول تاریخ؛ از فان باستن، کرایف تا اریکسن و دی‌لیخت 7
شاگرد زرنگ‌های مدرسه آژاکس در طول تاریخ؛ از فان باستن، کرایف تا اریکسن و دی‌لیخت 8
شاگرد زرنگ‌های مدرسه آژاکس در طول تاریخ؛ از فان باستن، کرایف تا اریکسن و دی‌لیخت 9
شاگرد زرنگ‌های مدرسه آژاکس در طول تاریخ؛ از فان باستن، کرایف تا اریکسن و دی‌لیخت 10
شاگرد زرنگ‌های مدرسه آژاکس در طول تاریخ؛ از فان باستن، کرایف تا اریکسن و دی‌لیخت 11
شاگرد زرنگ‌های مدرسه آژاکس در طول تاریخ؛ از فان باستن، کرایف تا اریکسن و دی‌لیخت 12
شاگرد زرنگ‌های مدرسه آژاکس در طول تاریخ؛ از فان باستن، کرایف تا اریکسن و دی‌لیخت 13