پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

شرایط برق، تابستان سال آینده بدتر می‌شود / صنایع به سمت تولید برق حرکت کنند

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
شرایط برق، تابستان سال آینده بدتر می‌شود / صنایع به سمت تولید برق حرکت کنند

محمدصادق مهرجو کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو در خصوص ناترازی برق در تابستان سال جاری گفت: ظرفیت نیروگاه‌های ما در مجموع حدود 93 هزار و 400 مگاوات است. امسال با مصرف نزدیک به 80 هزار مگاوات برق رکورد تازه‌ای را در مصرف این انرژی به ثبت رساندیم. با توجه به اینکه اولویت اصلی تامین برق بخش خانگی و بخش‌های خرد اقتصادی است مجبور شدیم شهرک‌های صنعتی و صنایع...

محمدصادق مهرجو کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو در خصوص ناترازی برق در تابستان سال جاری گفت: ظرفیت نیروگاه‌های ما در مجموع حدود 93 هزار و 400 مگاوات است. امسال با مصرف نزدیک به 80 هزار مگاوات برق رکورد تازه‌ای را در مصرف این انرژی به ثبت رساندیم. با توجه به اینکه اولویت اصلی تامین برق بخش خانگی و بخش‌های خرد اقتصادی است مجبور شدیم شهرک‌های صنعتی و صنایع عمده را با محدودیت برق مواجه کنیم تا نیاز بخش خانگی تامین شود.

این کارشناس با بیان اینکه ما برای تامین برق در پیک مصرف نیاز به 10 الی 15 هزار مگاوات برق داریم اظهار کرد: با توجه به کاهش قیمت تمام شده برق تجدیدپذیر من تصور می‌کنم که توان استفاده از آن را برای مدیریت مصرف در تابستان داریم. عمده‌ترین کار‌هایی که در کوتاه مدت می‌توانیم انجام دهیم افزایش راندمان نیروگاه‌های کشور است. متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی ما نهایتا 30 درصد است در صورتی که این نیروگاه‌ها تقریبا 85 درصد از توان تولیدی برق کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

مهرجو در ادامه درباره راهکار‌های کاهش ناترازی برق گفت: یکی دیگر از کار‌هایی که باید انجام بدهیم این است که با سیکل ترکیبی کردن نیروگاه‌ها راندمان را به 60 الی 70 درصد برسانیم تا از تلفات جلوگیری کنیم. همچنین با جایگزین کردن توربین حرارتی که ژنراتور برق را به گردش در می‌آورد راندمان را تا 60 درصد افزایش دهیم. در بخش انتقال و توزیع نیز ما درصد از 15 الی 20 از توان برق را از دست می‌دهیم که می‌توانیم با کار‌هایی که در این بخش انجام می‌دهیم جلوی تلفات را بگیریم.

این کارشناس انرژی ادامه داد: در سال‌های اخیر رقبای منطقه‌ای ما از جمله عربستان سرمایه‌گذاری بسیار زیادی در صنعت برق تجدیدپذیر داشته‌اند. توسعه تجدیدپذیر‌ها راهکار دیگری است که ما هم می‌توانیم مدنظر قرار دهیم. نیروگاه‌های بشت بامی نیز گزینه‌ای دیگر محسوب می‌شود. با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران در منطقه و اینکه حداقل در 300 روز از سال تابش مستقیم آفتاب وجود دارد می‌توانیم در مناطق گرمسیر عمدتا از این روش برای تولید برق استفاده کنیم.

وی افزود: سوق دادن صنایع به سمت تولید برق به صورت مستقل مخصوصا در ماه‌های گرم سال نیز یکی دیگر از راهکار‌هایی است که می‌توان از آن استفاده کرد. البته برخی از صنایع به این سمت حرکت کرده‌اند و تاسیس نیروگاه‌های مقیاس کوچک را در دستور کار خود قرار داده‌اند. موارد ذکر شده کار‌هایی است که می‌توانیم در کوتاه مدت انجام دهیم تا از ناترازی و قطعی برق جلوگیری کنیم.

مهرجو در بایان عنوان کرد: در بلند مدت نیز اگر توافقنامه واردات گاز از روسیه به نتیجه برسد می‌توانیم گاز وارد کرده و نیروگاه‌های حرارتی با راندمان بالا تاسیس کنیم. در این صورت با افزایش تولید برق می‌توانیم مازاد آن را در فصول دیگر به کشور‌های منطقه صادر کنیم.