جمعه 10 فروردین 1403

شرایط جدید نمونه‌برداری از حیات‌وحش اعلام شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
شرایط جدید نمونه‌برداری از حیات‌وحش اعلام شد

تهران - ایرنا - مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: بخشنامه جامعی درمورد شرایط جدید نمونه‌برداری از حیات‌وحش تهیه و ابلاغ شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، محمد مدادی افزود: با توجه به رسالت قانونی این دفتر، به استناد قوانین بالا دستی در خصوص جمع آوری و نگهداری از اجزای تنوع زیستی کشور و به منظور نظارت بر نمونه برداری از حیات وحش کشور که مدیریت و حفاظت آن بر عهده سازمان متبوع است بخشنامه جامعی در این خصوص تهیه و توسط معاونت محیط زیست طبیعی وتنوع زیستی ابلاغ شد.

وی تصریح کرد: در این بخشنامه به ممنوعیت هر گونه نمونه برداری از حیات وحش کشور بدون اخذ مجوز که قبلا نیز جاری بوده، تاکید شده، از جمله مفاد مهم این بخشنامه الزام تحویل نمونه های تیپ گونه ها و تاکسون های توصیف شده به دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی است. مدادی با بیان اینکه متاسفانه پیش از این در بخش جمع آوری و نگهداری نمونه های تیپ حیات وحش کشور که از الزامات عنوان موزه ملی است کم کاری شده و این امر باعث خروج بسیاری از نمونه های تیپ از کشور شده است، گفت: متاسفانه در پی این کم کاری نمونه های تیپ در موزه های مختلف پراکنده و در دسترس محققان قرار ندارد، از طرفی موزه ملی تاریخ طبیعی اکنون با راه اندازی مخازن مجهز به سیستم الکترومکانیک و نیز سامانه آنلاین نمونه های خود، هیچگونه محدودیتی برای دریافت و نگهداری نمونه های تیپ ندارد و خروج آن ها از کشور توجیه پذیر نیست.

مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: از این تاریخ تحویل همه نمونه های تیپ توصیف شده به این موزه ضروریست و موزه ملی نیز در مقابل کد ویژه با پیشوند مورد تایید MMTT برای نمونه ها به منظور درج در مقالات محققان صادر می کند.

مدادی با دعوت از همه محققان و پژوهشگران به اهدای نمونه های قبلی خود به موزه ملی یادآور شد: برای این امر تمهیدات و تشویقاتی مطابق با عرف کلی موزه های تاریخ طبیعی دنیا نیز پیش بینی شده و امیدواریم بتوانیم مجموعه ای از نمونه های تیپ گونه های حیات وحش کشور را برای استفاده محققان کشور جمع آوری و با شرایط استانداردی که فراهم شده نگهداری کنیم.

*س_برچسب‌ها_س*