جمعه 31 فروردین 1403

شروط پنجگانه برای عبور از گذرگاه ارز ترجیحی

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
شروط پنجگانه برای عبور از گذرگاه ارز ترجیحی

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی رئیس کمیته هدفمندی یارانه‌ها درباره یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی یادداشتی نوشت که متن آن به شرح ذیل است:

* شروط پنجگانه لازم برای عبور از گذرگاه مهم ارز ترجیحی (ارز جهانگیری)

1_تبیین مستدل و مستمر و اطلاع رسانی به موقع 2_تمهید مقدمات لازم برای حذف ارز ترجیحی در مورد کالاهای مشمول ارز ترجیحی مانند گندم و دارو و روغن و نهاده های دامی

3_حفظ فراوانی کالا و جلوگیری از هرگونه کمبود کالا در بازار

4_اعطای یارانه مستقیم در قالب کارت اعتباری قبل از حذف ارز ترجیحی گندم و آرد و کالاهای اساسی.

بانک مرکزی سامانه آنرا فراهم کرده و در کمیته تبصره 14 آنرا برای نمایندگان توضیح دادند و چگونگی اختصاص یارانه و برداشت از آن در فروشگاه‌های دارای کارت‌خوان با کد بانک مرکزی ارائه نمودند.

5_نظارت قوی بر قیمت ها و الزام ثبت قیمت بر کالاها و جلوگیری از هرگونه افزایش بی رویه.

در این موضوع دولت باید جدی باشد و دستگاه های نظارتی و اتحادیه های صنفی باید همراهی و کمک کنند نظارت باید فراگیر و از حلقه اول یعنی تولید یا واردات و انبارها تا توزیع و فروشگاه ها که بدست مصرف کننده می رسد، باشد. متاسفانه با توجه به شروع برخی اقدامات اقتصادی دولت در راستای حذف ارز ترجیحی که بستری برای فساد و قاچاق و رانت‌خواری است، حملات سنگین علیه دولت و شخص آقای رییسی رئیس جمهور محترم آغاز شده است.

باید با شناسایی عوامل گرانی‌ها که ریشه در سیاست‌ها و ترک فعل‌های گذشته دارد، برای عبور از این گذرگاه مهم اقتصادی که سختی‌های خاص خودش را دارد با اطلاع‌رسانی و تبیین درست کمک کنیم هم برنامه‌های تحول و اصلاح اقتصادی درست اجرا شود و هم فشار معیشتی مضاعف برای مردم ایجاد نشود.

در تبصره 14 قانون بودجه 1401 برای حمایت از معیشت مردم و حذف ارز ترجیحی 250 هزار میلیارد تومان یارانه دیده شده است که بشرح زیر است:

- 71 هزار میلیارد آن برای گندم

- 161 هزار میلیارد برای کالاهای اساسی و دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی (حدود 90 هزار برای کالاهای اساسی و بقیه برای دارو، تقسیم این به اختیار دولت گذاشته شده است)

- 12هزار برای پوشش بیمه سلامت و بیماری های صعب العلاج

- بقیه برای سایر هزینه های متفرقه

بنابراین آنچه که قابل توزیع به عنوان یارانه به مردم است حدود 160 هزار میلیارد تومان است (یعنی یارانه گندم و یارانه کالاهای اساسی)

یعنی دولت کمی بیشتر از دو برابر یارانه نقدی و معیشتی می‌تواند یارانه مستقیم به جای ارز ترجیحی به مردم بدهد (در قالب کارت یارانه و بصورت اعتباری نه یارانه نقدی). این یارانه صرفا برای خرید کالا در فروشگاه‌ها دارای کارتخوان خواهد بود.

الان یارانه نقدی و معیشتی 74 هزار میلیارد تومان در سال است که در تبصره 14 آمده است؛ بنابراین کل یارانه که با این اعتبار به همان یارانه بگیران نقدی و معیشتی می توان داد کمی بیشتر از دوبرابر نقدی خواهد بود.

مشکلی که در خصوص ماکارونی و نان صنعتی و حجیم پیش آمد با رعایت موارد فوق قابل حل است چون ماکارونی هم از مواد غذایی عموم مردم است. ماکارونی و نان حجیم و صنعتی هم در لیست کالاهایی قرار می‌گیرند که با کارت یارانه قابل خریداری است.