شنبه 14 مهر 1403

شناسایی 213 گلوگاه فساد در کشور / فساد، عدالت اجتماعی را خدشه‌دار می‌کند

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
شناسایی 213 گلوگاه فساد در کشور / فساد، عدالت اجتماعی را خدشه‌دار می‌کند

ذبیح الله خدائیان رئیس سازمان بازرسی در مراسم افتتاح اندیشکده سلامت اداری و مبارزه در دانشگاه امام صادق گفت: پدیده فساد در هر کشوری وجود دارد و اختصاص به یک کشور و یا یک منطقه خاصی ندارد، اما میزان و سطح آن متفاوت است و اهمیت آن به قدری است که ما می‌بینیم که کنوانسیون‌های بین المللی در راستای مبارزه با فساد ایجاد شده همچنین در سطح مناطق نیز به این موضوع پرداخته‌اند.

وی با بیان اینکه کشور ما طبیعتاً از این بحث مستثنی نیست و باید موضوع مبارزه با فساد در راستای کار ما قرار گیرد گفت: هیچ کسی به اندازه مقام معظم رهبری به این بحث نپرداخته است و در قوانین و مقررات نیز در کشور ما اقداماتی صورت گرفته یکی از آن قانون ارتقای سلامت اداری است که در بحث مبارزه با فساد هم به جنبه‌های پیشگیرانه و هم مبارزه کیفری با مفسدین پرداخته است.

خدائیان افزود: هرچند فساد یک مقوله گسترده‌ای است، اما آنچه که رهبری به آن بیشتر پرداخته فساد اقتصادی است. رهبر انقلاب در این رابطه می‌فرمایند که فساد عدالت اجتماعی را زیر سوال می‌برد، عدالت اجتماعی که هدف صلح است، اگر فساد در جامعه باشد امیدی به عدالت اجتماعی نباید داشت و رشد اقتصادی در جامعه را خدشه دار می‌کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: کسی که با فساد مبارزه می‌کند باید با تمام وجود به میدان بیاید. اگر می‌خواهیم از فساد پیشگیری کنیم باید با ریشه‌های فساد مبارزه کنیم. بهترین راه مبارزه که در فرمایشات رهبری است امر پیشگیری است آن هم از قوه مجریه چرا که گلوگاه آن از قوه مجریه بوده. در سازمان بازرسی در دوره تحول تعالی سعی کردیم که اولویت کار را بر پیشگیری قرار دهیم و با کمک همکاران یک کار همه جانبه جهت شناخت ریشه‌هایی فساد صورت گرفت، که بیش از 2000 مسأله را در کشور شناسایی کردیم.

خدائیان افزود: به حدود 213 گلوگاه اصلی در بخش‌های مختلف که زمینه فساد را فراهم می‌کردند رسیدیم و در دستورکار قرار دادیم. در دوره دولت شهید رئیسی خدمت ایشان فرستادیم و دستور دادند که در دستورکار قرار گیرد، اما متأسفانه با اتفاقی که افتاد عقب ماند، که در دولت جدید ادامه خواهد داشت. اما نمی‌توانیم بگوییم که تمام گلوگاه فساد همین موارد هستند.

وی افزود: برای رسیدن به این موضوع نیازمند کمک دانشگاه‌ها هستیم خصوصاً دانشگاه امام صادق زیرا انگیزه خوبی برای مبارزه با فساد دارند. همچنین از ایجاد چنین اندیشکده‌ای استقبال خوبی نشان دادند. بسیاری از پایان‌نامه‌ها با موضوع مبارزه فساد است، اما زمانی این پایان‌نامه ثمر دارد که در جامعه اثر گذار باشد.

رئیس سازمان بازرسی کشور گفت: سازمان بازرسی این ظرفیت را دارد که از نتایج تحقیقات دانشگاهی در نظارت خود استفاده کند، چرا که این یک مبارزه علمی بوده و ماندگار خواهد بود. چنین اندیشکده‌ای می‌تواند در راستای مبارزه با فساد فعالیت‌های مفیدی داشته باشد.