دوشنبه 23 مهر 1403

شناسایی13 نقطه حادثه‌خیز در رودخانه‌های شیروان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
شناسایی13 نقطه حادثه‌خیز در رودخانه‌های شیروان

بجنورد - ایرنا - مدیر امور منابع آب شیروان گفت: 13 نقطه حادثه خیز برای لایروبی، بازگشایی و حریم بستر رودخانه‌های این شهرستان خراسان شمالی شناسایی شده است.

اسحاق خسروپناه روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طول این نقاط برای لایروبی و بازگشایی نقاط حادثه خیر رودخانه های شناسایی شده، 37.5 کیلومتر است.

وی گفت: در سال آبی 99-98، لایروبی و بازگشایی بخشی از رودخانه های روستای قلهک، ینگه قلعه، دده خان، اوغاز، قلجق و گلیان از توابع بخش مرکزی و قوشخانن به طول 10 کیلومتر و با 25 میلیارد ریال انجام شده است.

خسروپناه افزود: تا پیش از سال آبی 99-98، فقط پنج کیلومتر از مسیر رودخانه های حادثه خیز لایروبی انجام شده بود که اینک با 10 کیلومتر لایروبی و بازگشایی این میزان به 2 برابر افزایش یافته است.

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: کمبود اعتبارات از جمله علل اصلی لایروبی نشدن رودخانه ها بوده که رسیدن به اهداف برنامه ها منوط به جذب اعتبارات است، با اجرای عملیات آزادسازی حریم و لایروبی رودخانه ها از وقوع سیلاب در مناطق مختلف روستاها جلوگیری خواهد شد.

خسروپناه افزود: با اقدامات انجام شده و لایروبی رودخانه ها برای شرایط تغییرات جوی و بارش ها آمادگی کامل داریم تا غافلگیر نشویم.

هم اینک در شهرستان شیروان یکهزار و 65 کیلومتر رودخانه، مسیل و آبراه وجود دارد که از این میزان 339 کیلومتر در مسیل های مهم و حساس قرار گرفته است که یا آب دارند و یا در حوره مسکونی قرار دارند.

از 339 کیلومتر از مسیل های مهم و حساس رودخانه‌های این شهرستان، تاکنون برای 182 کیلومتر مطالعات تعیین حد بستر و حریم انجام شده و از این میزان 138 کیلومتر نشانه گذاری شده است.

مساحت کل حوضه آبریز دشت شیروان - فاروج، پنج هزار و 900 کیلومتر مربع است که هزار و 360 کیلومتر آن دشت و مابقی را ارتفاعات منطقه تشکیل می دهد.

مرکز شهرستان 157 هزار نفری شیروان در 60 کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*