سه‌شنبه 24 مهر 1403

شکارچیان در فصل تخمگذاری، ممنوعیت شکار را رعایت کنند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
شکارچیان در فصل تخمگذاری، ممنوعیت شکار را رعایت کنند

اهواز - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شوشتر گفت: شکار پرندگان از اسفند تا مهرماه هر سال به دلیل تخم گذاری وتولید مثل، ممنوع است و انتظار می رود شکارچیان در این فاصله زمانی از شکار خودداری کنند.

بهروز نجاتی شامگاه چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: به رغم هشدارها، برخی شکارچیان در این مدت با شکار غیرمجاز، جوجه های زیادی را بی مادر میکنند و در واقع چرخه تولید مثل و بقای پرندگان (به ویژه پرندگان مهاجر) را به مخاطره می اندازند.

وی افزود: قانون برای برخورد با این دسته از متخلفان هیچگونه مماشاتی ندارد و آنان علاوه بر ضبط سلاح به حبس و جریمه نقدی نیز محکوم می شوند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شوشتر ادامه داد: از مهر ماه که این ممنوعیت لغو می شود شکارچیان می توانند با مراجعه به اداره محیط زیست نسبت به دریافت مجوز اقدام کنند.

به گزارش ایرنا رودخانه های دز، شطیط و گرگر به عنوان شاخه های اصلی رودخانه کارون و بیشه زارهای اطراف آنها به همراه میکروتالاب های حاشیه این رودخانه ها چون تالاب های اطراف عرب حسن و زهوآباد، بندها و آبگیرهای موجود در منطقه حفاظت شده کرائی و آبگیرهای مصنوعی ایجاد شده توسط استخرهای پرورش ماهی در شهرستان شوشتر، زیستگاه مناسبی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی و سایر پرندگان مهاجر فراهم آورده است.

علاوه بر پرندگان خشکی زی بیش از 36 گونه از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی از جمله مرغابی سانانی چون خوتکا، اردک مرمری، اردک سرسبز، اردک بلوطی، اردک ارده ای، اردک سرحنایی و سیاه کاکل، انواعی از آبچلیکها، حواصیل ها، کاکایی ها، یلوه ها، باکلان های کوچک و گلوسیاه، سلیم، ماهی خورک ها، خروس کولی معمولی و دم سفید، درنا، چنگر، اکراس سیاه و حاجی لک لک و برخی از گونه های پرندگان شکاری چون سنقر تالابی، عقاب تالابی این فصل را در این آبگیرها سپری می کنند.

*س_برچسب‌ها_س*