یک‌شنبه 18 شهریور 1403

شکل‌گیری گنبد حرارتی بی‌سابقه در غرب آسیا / مشاهده قطع برق در ترکیه، عربستان و کویت

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
شکل‌گیری گنبد حرارتی بی‌سابقه در غرب آسیا / مشاهده قطع برق در ترکیه، عربستان و کویت

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، هجوم شدید گرما در تابستان سال جاری به شکل‌گیری گنبد حرارتی بی‌سابقه در غرب آسیا منجر شده و بر اساس اعلام سازمان هواشناسی متوسط دمای این منطقه از جهان نسبت به میانگین بلند مدت تا 3 درجه افزایش پیداکرده است. اتفاق بی‌سابقه‌ای که شبکه‌های برق اکثر کشور‌های منطقه را با مشکلات جدی روبرو کرده است و مستند به اخبار و اطلاعات موجود در کشور‌هایی مانند ترکیه،...

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، هجوم شدید گرما در تابستان سال جاری به شکل‌گیری گنبد حرارتی بی‌سابقه در غرب آسیا منجر شده و بر اساس اعلام سازمان هواشناسی متوسط دمای این منطقه از جهان نسبت به میانگین بلند مدت تا 3 درجه افزایش پیداکرده است.

اتفاق بی‌سابقه‌ای که شبکه‌های برق اکثر کشور‌های منطقه را با مشکلات جدی روبرو کرده است و مستند به اخبار و اطلاعات موجود در کشور‌هایی مانند ترکیه، عربستان و کویت قطعی‌های گسترده برق اعمال شده است.

روزنامه السیاسه کویت در همین رابطه 20 ژوئن (31 خرداد سال جاری) از قطع گسترده برق در استان حولی و منطقه سلوی خبرداد و خبرگزاری عربی زبان ارقام نیز از قطع گسترده برق در مناطق شمالی ریاض پایتخت عربستان سعودی خبرداد.

در کشور ترکیه نیز به دنبال افزایش شدید دما و مصرف بالای برق مشکلات جدی برای شبکه سراسری برق این کشور ایجاد شد و آن طور که پایگاه خبری «ozgurkocaeli.com» اعلام کرده است، رکورد مصرف برق ترکیه روز گذشته با ثبت عدد یک میلیون و 147 هزار و 848 مگاوات ساعت در شبانه روز شکسته شد و دولت ترکیه برای حفظ پایداری شبکه به ناچار در بسیاری از مناطق از جمله استانبول، آنتالیا، ازمیر و قونیه خاموشی گسترده اعمال کرد.

در ایران نیز با وجود پایداری شبکه و تأمین حداکثری برق در نقاط مختلف کشور این گنبد حرارتی در کنار گرد و غبار و ابرناکی هوا به افزایش شدید دمای هوا و احساس بیشتر گرما منجر شده که همین مهم تقاضای مصرف برق خانگی کشور را با افزایش غیرمعمول و بی‌سابقه 15 درصدی نسبت به فصل گرم سال گذشته رو به رو کرده و به حد نصاب بی‌سابقه 77 هزار و 500 مگاوات رسانده است.