پنج‌شنبه 19 مهر 1403

شیروانی‌ها سالانه 13 میلیون مترمکعب آب مصرف می‌کنند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
شیروانی‌ها سالانه 13 میلیون مترمکعب آب مصرف می‌کنند

بجنورد - ایرنا - معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: مصرف سالانه آب آشامیدنی در شهرستان 157 هزار نفری شیروان 13 میلیون مترمکعب است که بخش زیاد آن از سد بارزو تامین می‌شود.

رضا عطایی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این میزان 6 میلیون مترمکعب در شهرها و هفت میلیون مترمکعب دیگر در روستاهای این شهرستان مصرف می شود.

وی گفت: با توجه به بارندگی های خوب امسال و افزایش ذخیره آب سد بارزوی این شهرستان در مقایسه با سال پیش، مردم این خطه تابستان امسال مشکلی در تامین آب آشامیدنی نخواهند داشت.

وی افزود: اینک ذخیره حجم آب سد بارزوی این شهر، 52 میلیون مترمکعب است که تصفیه خانه شیروان در مدار است و آب روستای خانلق در بخش مرکزی، مسکن مهر کوی وحدت و همچنین مرکز شهرستان را تامین می کند.

وی گفت: همچنین 6 حلقه چاه آب در این شهر و 2 حلقه در شهر زیارت و قوشخانه حفر شده، که از مجموع کل چاه های حفر شده، 2 چاه قابل استفاده و چهار چاه در حال تجهیز است.

عطایی افزود: با توجه به شیوع کرونا امسال دبی مصرف آب در این شهر افزایش داشته که پیش بینی می شود در خرداد و تیرماه در پیک مصرف بالاترین مصرف آب را داشته باشیم.

وی در خصوص چشمه چلکانی که آب شهر لوجلی و 14 روستای دهستان تکمران را تامین می کند افزود: اینک چشمه در مدار است و قابلیت استفاده را دارد ولی چنانچه شرایط بدتر و تجهیزات غیرقابل استفاده شد آبرسانی از سد بارزو را باید انجام دهیم.

با توجه به پیش بینی بالا آمدن سطح آب سد و بروز مشکل در برداشت از چشمه مزبور برای تامین آب مناطق یاد شده، زمینه لازم برای برداشت آب از تاج سد برای آبرسانی به هزار و 800 مشترک مستقر در نواحی ذکر شده فراهم شده است. چشمه چلکانی، واقع در بالادست سد بارزوی شیروان، در اوایل دهه 90 و پس از آنکه خشکسالی های پیاپی موجب خشکیدن آب سد شیروان شده بود، برای تامین آب شرب مجتمع تکمران و شهر لوجلی، وارد مدار شده بود.

شیروان به عنوان پرجمعیت‌ترین شهرستان خراسان شمالی پس از بجنورد در شرق استان قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*