شنبه 14 مهر 1403

صادرات 206 میلیون دلار کالا از خراسان شمالی در دولت رئیسی

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
صادرات 206 میلیون دلار کالا از خراسان شمالی در دولت رئیسی

حسین حاجی بگلو گفت: از ابتدای دولت سیزدهم در استان خراسان شمالی 206 میلیون دلار کالا به کشورهای مختلف صادر شده که 109 میلیون دلار از طریق گمرک استان بوده، که در مجموع در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 80 درصد افزایش داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین حاجی بگلو، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: کالاهای صادر شده از خراسان شمالی به خارج از کشور در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 80 درصد رشد پیدا کرده است.

وی ادامه داد: کود اوره، ازت، مقاطع فولادی، پودر کریستال ملامین، ورقه های اسفنجی، محصولات پلاستیکی، رب گوجه فرنگی، بلوک بتنی، اسید سیتریک خوراکی، هیدروکسید سدیم، زعفران، محصولات کشاورزی (خربزه، گل کلم، کلم پیچ، کرفس) عمده کالاهای صادراتی خراسان شمالی در این مدت یک ساله بوده اند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی اضافه کرد: صادرات محصولات تولیدی خراسان شمالی به کشورهای افغانستان، آذربایجان، گرجستان، ایتالیا، عراق و اتریش بوده که بیشترین مراودات اقتصادی در این بازه زمانی با افغانستان برقرار شده است.

وی با اشاره به اینکه طی مدت یک سال گذشته تاکنون مبلغ 51 میلیون دلار کالا نیز از طریق گمرک خراسان شمالی وارد استان شده، گفت: بیشتر این کالاها شامل مواد اولیه، تجهیزات و قطعات مورد نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی استان است و سهم مواد مصرفی بسیار ناچیز بوده است که این امر نشان از توجه دولت به تولید را دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی خاطرنشان کرد: با توجه به صادرات 109 میلیون دلاری کالا و واردات 51 میلیون دلاری کالا از گمرک استان، در یک سال گذشته تراز تجاری استان 58 میلیون دلار مثبت بوده است.

وی درباره دلایل افزایش میزان صادرات کالا در یکسال گذشته گفت: فروکش کرونا موجب شد تا مراودات تجاری و ارتباط بازرگانی با کشورهای مختلف افزایش یابد، علاوه بر اینکه دولت سیزدهم تلاش های ارزنده ای برای افزایش و تقویت ارتباط با کشورهای همسایه انجام شده، مراودات تجاری با کشورهای همسایه یکی از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم به شمار می رود.

حاجی بگلو خاطرنشان کرد: همچنین طی یک سال گذشته 58 کارت بازرگانی در استان صادر و 43 کارت تمدید شد که صدور کارت در این مدت بیش از 50 درصد و تمدید این کارت ها بیش از 40 درصد نسبت به مدت مشابه قبل از آن افزایش یافت.

وی گفت: اعزام و پذیرش هیات های تجاری یک اقدام ارزشمند دولت سیزدهم در زمینه مراودات بازرگانی است و در یکسال گذشته هیات تجاری استان در مردادماه پارسال به کشور ارمنستان و در آبان ماه هم یک هیات تجاری و بازاریابی به قزاقستان اعزام شد.

این مقام مسئول اضافه کرد: استان خراسان شمالی با داشتن واحدهای بزرگ صنعتی چون پتروشیمی، فولاد، لوله گستر اسفراین و آلومینای جاجرم در رتبه هفدهم استان های برخوردار از واحدهای بزرگ صنعتی قرار دارد.

حاجی بگلو با بیان اینکه خراسان شمالی با 26 کشور دنیا مراودات تجاری دارد، گفت: در این استان، 400 واحد صنعتی کوچک فعال هستند که حدود چهار هزار نفر در آن اشتغال دارند.

انتهای پیام /