جمعه 7 اردیبهشت 1403

صالح آبادی: نگاه اقتصادی کشور باید صادرات محور باشد

خبرگزاری میزان مشاهده در مرجع
صالح آبادی: نگاه اقتصادی کشور باید صادرات محور باشد

رئیس کل بانک مرکزی درچهارمین جلسه کارگروه هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری تاکید کرد: نگاه اقتصادی کشور باید صادرات محور باشد.

خبرگزاری میزان - طبق گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، چهارمین کارگروه مشترک وزارت صمت و بانک مرکزی به منظور هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری کشور و هدایت ارز حاصل از صادرات به سمت چرخه تجاری و تولیدی کشور تشکیل شد.

صالح آبادی در این جلسه با اشاره به اهمیت نگاه صادرات محور در حوزه اقتصادی کشورتصریح کرد: نگاه ارزآوری و صادرات محور یک نگاه مترقی در اقتصاد است و کشور‌هایی در اقتصاد دنیا موفق بوده اند که بر ارزآوری از محل صادرات تکیه کرده اند. در این راستا وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها باید در جهت سیاست‌ها و برنامه‌هایی گام برداند که منجر به ورود ارز به کشور شود..

رئیس کل بانک مرکزی همچنین با اظهار امیدواری در خصوص افزایش درآمد‌های ارزی در سال آتی افزود: حمایت از تولید داخل و سرمایه گذاری در زیرساخت‌های اقتصادی کشور باید در دستور کار قرار گیرد و از هدررفت منابع ارزی برای واردات کالا‌های غیرضرور و لوکس جلوگیری شود.

صالح آبادی با اشاره به شروع اجرایی شدن فرآیند تامین مالی زنجیره تولید در شبکه بانکی اظهار داشت: در تامین مالی واحد‌های تولیدی و صنعتی از ظرفیت‌های این طرح و همچنین اوراق گام با هماهنگی وزارت صمت استفاده می‌کنیم تا بتوانیم بیشترین بهره وری را از منابع پولی کشور داشته باشیم..

فاطمی امین؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این جلسه بر هماهنگی و کارایی سیاست‌های ارزی و تجاری تاکید کرد و افزود: با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط رویه‌های مربوط به صادرات غیر نفتی و تشویق به هدایت ارز‌های حاصل از صادرات به چرخه تجاری و تولیدی کشور و همچنین تامین مالی زنجیره تولید تسهیل خواهد شد.

تامین مالی واحد‌های تولید‌ی و صنعتی، برنامه ریزی تامین ارز کالا‌های وارداتی با توجه به درآمد‌های ارزی کشور در سال 1401، اصلاح فرآیند‌های تجاری به منظور تسهیل رویه‌های مربوطه و همچنین برنامه اقدام واردات از طریق رمز دارایی‌ها از موضوعات مورد بحث در چهارمین جلسه کارگروه مشترک بانک مرکزی و وزارت صمت بود.