پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

صداوسیما و سیاست سوا کن؛ جدا کن!

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
صداوسیما و سیاست سوا کن؛ جدا کن!

شبکه ورزش در حالی در بازی‌های المپیک و پارالمپیک از آوردن نام ورزشکار مهاجر ایرانی طفره می‌رفت که بدون هیچ خط قرمز و مشکلی بازی تیم ملی فوتبال آذربایجان را با حضور دو فوتبالیست ایرانی به صورت زنده پخش کرد!

با توجه به اینکه در سال های گذشته تعدادی از ورزشکاران ایرانی به کشورهای دیگری کوچ کردند و تصمیم گرفتند که برای ادامه فعالیت خود کشور دیگری را انتخاب کنند، حالا شاهد این هستیم که در رقابت ها و رشته های متعدد ایرانی هایی در قالب تیم های دیگر به میدان می روند.

جدال ناهید کیانی و کیمیا علیزاده همانند مبارزه میلاد بیگی تکواندوکار ایرانی آذربایجان با مهدی خدابخشی در المپیک حواشی زیادی داشت. در پارالمپیک توکیو نیز حامد حیدری که در ریو برای ایران مدال نقره گرفته بود برای آذربایجان طلا گرفت و نقره به امان الله پاپی رسید؛ در سال های گذشته این اتفاق در کشتی نیز تکرار شده بود.

نکته جالب توجه در خصوص مسابقات اخیر واکنش مجریان و گزارشگران صداوسیما بود که انتقادهای زیادی را به همراه داشت. هیچ یک از آن ها حاضر نشدند نام ورزشکار ایرانی الاصل را در گزارش خود به کار ببرند و حتی برخی نیز الفاظ توهین آمیزی خطاب به آن ها به کار بردند. ورزشکار رقیب، حریف، نماینده آذربایجان، ورزشکار بی سرزمین و... از جمله عباراتی بود که برای پنهان نگه داشتن نام آن ها استفاده شد.

اما همین چند شب پیش در مقدماتی جام جهانی 2022 قطر تیم های ملی پرتغال و آذربایجان به مصاف هم رفتند که هردو بازیکن ایرانی الاصل یعنی حجت حق وردی و علی قربانی در ترکیب آذربایجان حاضر بودند. اگر بنا به ادامه رویه برخورد با وزرشکاران مهاجر بود این مسابقه اصلا نباید پخش می شد اما در کمال تعجب نه تنها این اتفاق رخ داد بلکه به راحتی نام آن ها در زمان مسابقه گفته می شد؛ تصویرشان نشان داده می شد و حتی پوستری نیز با عکسشان طراحی شده بود!

پخش کردن این مسابقه فوتبال و یا هر رقابت مشابه ورزشی دیگر اتفاقا مثبتی به شمار می‌آید اما موضوع سوال برانگیز این است که اگر قرار به پخش نشدن یا نام نبردن از این چنین ورزشکاران است پس چطور می شود که دو فوتبالیستی که اتفاقا سابقه طولانی در لیگ برتر ایران داشتند جزو تحریم شدگان قرار نمی گیرند؟

تفاوت هدف رقابت علی قربانی و حجت حق وردی با حامد حیدری برای آذربایجان چیست؟ آیا مسابقه دادن دو فوتبالیست ایرانی برای آذربایجان باعث افتخار است و مشکل فقط دیگر ورزشکاران است؟

صرف نظر از حواشی به وجود آمده در خصوص مهاجرت ورزشکاران رفتار عجیب و غریب صداوسیما شائبه برخورد سلیقه ای در چنین موضوعاتی را ایجاد می کند و به نظر می رسد دست اندرکاران نه با یک ترازوی مشخص بلکه براساس علایق خود برخورد می کنند و اگر دوست داشته باشند نام یک ورزشکار را هم برزبان نمی‌آوردند و اگر بخواهند عکسش را با بهترین طرح گرافیکی در برنامه نشان می دهند!

253 251

کد خبر 1553019