یک‌شنبه 1 مهر 1403

صدور دو هشدار هواشناسی برای تشدید بارش‌ها در 6 استان کشور

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
صدور دو هشدار هواشناسی برای تشدید بارش‌ها در 6 استان کشور

کبری رفیعی کارشناس هواشناسی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به صدور دو هشدار هواشناسی در مناطق شمال غرب و جنوب شرق کشور خبر داد و گفت: امروز در استان های آذربایجان غربی، نیمه شمالی آذربایجان شرقی، شمال اردبیل، گیلان و نیمه غربی مازندران شاهد رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقت خواهیم بود.

وی ادامه داد: احتمال آبگرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، صاعقه، لغزندگی بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلو‌های تبلیغاتی، داربست و سازه‌های موقت و احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات در این مناطق وجود دارد.

کارشناس هواشناسی اظها ر کرد: عدم اتراق و برپا کردن چادر‌های مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت کوه‌نوردی بویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها، خودداری از محلول پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع، انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف را هم وطنان در دستور کار خود قرار دهند.

رفیعی همچنین از صدور هشدار هواشناسی دیگر خبر داد و گفت: طی امروز وفردا دوشنبه در شرق استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان شاهد وزش باد نسبتا شدید در نواحی مستعد همراه با گرد و خاک خواهیم بود.

او بیان کرد: وزش باد شدید، در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلو‌های تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال و احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات از جمله مخاطرات این سامانه بارشی است.

وی افزود: اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، پرهیز از کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم انجام پرواز‌های سبک شامل گلایدر، بالگرد و...، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال توصیه می شود.

خبرنگار: محبوبه کباری