سه‌شنبه 17 مهر 1403

صفر تا صد مزایای "هنرکارت" و خدماتی که از آن بی‌اطلاعید!

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
صفر تا صد مزایای "هنرکارت" و خدماتی که از آن بی‌اطلاعید!

مدیرعامل شرکت مَ‌کارت (هنرکارت) "صندوق اعتباری هنر" امکانات، مزایا و خدمات مختلف و ویژه هنرکارت برای اعضای صندوق اعتباری هنر را به تفصیل تشریح کرد.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، "هنرکارت" بستر ارائه خدمات به اعضای صندوق اعتباری هنر است. هدف اصلی هنرکارت، ارائه خدمات متنوع و تخفیف‌های ویژه به اصحاب رسانه و خبرنگاران، فرهنگ، هنر است تا بتوانند از مزایای بیشتری برخوردار شوند.

تخفیف در خرید کالاهای روزمره، خدمات درمانی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، هتل‌ها و اقامتگاه‌ها، تفریحات و سرگرمی و... از جمله خدماتی است که روی این کارت برای اصحاب فرهنگ و رسانه فراهم شده است.

استقبال بیش از 6000 عضو هنرکارت از طرح وام خرید کالا

در رابطه با مزایای، خدمات و تسهیلات هنرکارت و صفر تا صد نحوه دریافت و فعال‌سازی آن، گفت‌وگویی با حیدر مرادی؛ مدیرعامل شرکت مَ‌کارت (هنرکارت) و یلدا شهابی؛ معاون شرکت هنرکارت داشتیم که در ادامه مشروح آن تقدیم مخاطبان ارجمند تسنیم شده است.

تسنیم: آقای مرادی! ماهیت شرکت شما برای بسیاری از دارندگان هنرکارت ناشناخته است و این مجموعه را جزو صندوق اعتباری هنر می‌دانند. لطفاً درباره ماهیت شرکت و اقداماتی که انجام می‌دهید، توضیح دهید.

مرادی: نام شرکت ما «مهان اندیشان آکام» و نام تجاری شرکت، «مَ‌کارت» است. این شرکت، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق اعتباری هنر است که در حال حاضر، با تمرکز بر سه حوزه چاپ کارت، توسعه خدمات با تخفیفات ویژه برای هنرمندان، و توسعه زیرساخت فروش محصولات هنرمندان فعالیت دارد.

تا حدود 2 سال پیش و پیش از ورود ما به این شرکت، این مجموعه صرفا به چاپ کارت و توزیع آن اقدام می‌کرد. تا آن زمان، حدود 60 هزار کارت چاپ و توزیع شده بود. در دوره جدید مدیریتی، با تغییر سیاست‌های صندوق اعتباری هنر در خصوص توسعه خدمات ارائه شده به هنرمندان بر بستر هنرکارت، اقدام به ایجاد زیرساختی آنلاین و قابل دسترس برای تمام هنرمندان عضو هنرکارت کردیم.

هنرکارت، علاوه بر اینکه یک کارت بانکی (بانک آینده) محسوب می‌شود و می‌توان تمام تراکنش‌های مالی را با آن انجام داد، یک کارت هویتی نیز هست؛ در مطالعه‌ای که داشتیم متوجه شدیم حداقل در 5 کشور دیگر دنیا نیز، چنین کارتی برای هنرمندان صادر می‌شود. با بررسی نحوه عملکرد دیگر کشورها بر روی کارت‌های مشابه، تمرکز خود را بر روی توسعه خدمات بیشتر کردیم.

بازگشت نقدی 5 تا 100 درصدی خریدهای هفتگی با "هنرکارت"

در همین راستا و در طی چندین جلسه همفکری با فعالان حوزه فرهنگ، هنر و مدیریت، به این نتیجه رسیدیم که بهترین روش برای توزیع یکپارچه امکانات ارائه‌شده بر روی این کارت به تمامی 100 هزار عضو هنرکارت، ایجاد یک فروشگاه آنلاین است. به این ترتیب، همه هنرمندان عضو در سراسر کشور می‌توانند از مزایای این کارت به صورت یکسان استفاده کنند. این فروشگاه از اسفند 1402 با نام فروشگاه آنلاین مَ‌کارت راه‌اندازی شد. هنرمندان با فعال کردن کارت‌های خود می‌توانند از بیش از 1500 فروشگاه دیگر نیز امتیازات و بازگشت نقدی دریافت کنند.

هنرکارت در حال حاضر با همکاری «بانک آینده» چاپ می‌شود و تمام خدمات ایران‌کارت بانک آینده شامل 5 تا 100 درصد بازگشت نقدی بر اساس سطح کارت در بیش از 1500 فروشگاه در سراسر کشور، برای هنرکارت نیز در دسترس است. لیست این فروشگاه‌ها نیز در وب‌سایت ما به آدرس makart.ir و وب‌سایت ایران‌کارت موجود است.

یک چالشی که وجود دارد این است که اطلاع‌رسانی درستی نشده و متاسفانه بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر از امکاناتی که هنرکارت برای آنها فراهم کرده است به طور کامل آگاهی ندارند. برای مثال، هنرمندان ما را با صندوق اعتباری هنر یکی می‌دانند و از ما درخواست بیمه و واریز وجه دارند؛ در حالی که کار حمایتی مانند بیمه تأمین اجتماعی و بیمه تکمیلی بر عهده صندوق است. ما زیرمجموعه صندوق هستیم اما هیئت مدیره جدا داریم و در بخش ارائه خدمات به هنرمندان و اهالی رسانه مشغول به فعالیت هستیم. شرکت ما ردیف بودجه مشخصی از هیچ نهادی ندارد و به صورت درآمد هزینه‌ای اداره می‌شود. فقط در مواردی، صندوق اعتباری هنر مبالغ کوچکی را به ما کمک می‌کند اما ردیف اعتباری در صندوق اعتباری هنر نداریم.

شهابی: لازم به توضیح است که با هدف تسهیل فرایند درخواست هنرکارت، زیرساخت اختصاصی هنرمندان در سایت makart.ir راه‌اندازی شد که علاوه بر امکان ثبت درخواست صدور کارت به صورت کاملا آنلاین، هنرمندان گرامی می‌توانند از تمامی خدمات کارت خود نیز در پروفایل شخصیشان در این سایت اطلاع پیدا کنند. این در حالی است که پیش از این، برخی مراحل دریافت و فعالسازی کارت به صورت دستی انجام می‌شد و نیاز به حضور فیزیکی داشت.

قسمت صدور کارت و صدور مجدد کارت به صورت کاملاً آنلاین انجام می‌شود و پشتیبانی تلفنی و امکان ثبت تیکت نیز در بخش پنل کاربری اعضای هنرکارت فراهم شده است تا هر سوالی که داشتند با ما در تماس باشند. زمانی که تیکت ثبت می‌شود، در کمترین زمان ممکن پاسخ داده خواهد شد.

تسنیم: همان‌طور که خودتان اشاره کردید، اطلاع‌رسانی درستی درباره خدمات هنرکارت و امکانات فروشگاه آنلاین مَ‌کارت انجام نشده است. دقیقاً استفاده از این کارت و خدمات آن چه مزایایی دارد؟

شهابی: یکی از دغدغه‌های ما از روز نخست که وارد این مجموعه شدیم این بود که هنرمندان از مزایا و امتیازات هنرکارت خود اطلاعی ندارند. به عنوان مثال، آیا می‌دانید که هنرمندان اگر مسافرت بروند، می‌توانند از وب‌سایت اتاقک برای اجاره محل اقامت استفاده کنند و از 30% تا 80% بازگشت نقدی بر اساس سطح کارت خود بهره ببرند؟ همچنین، برای تهیه بلیط هواپیما، قطار، رزرو هتل‌های داخلی و خارجی نیز می‌توانند با خرید از سامانه طرف قرارداد با ایران‌کارت از 1 میلیون تومان تا بیش از 10 میلیون تومان به همراه ترانسفر رایگان فرودگاهی ویژه هنرمندان استفاده کنند.

سطوح هنرکارت به ترتیب آبی، نقره‌ای، طلایی و پلاتینیوم است و دارندگان کارت با تراکنش‌هایی که انجام می‌دهند، می‌توانند سطح کارت خود را ارتقا دهند. این شرایط، پس از آن ایجاد شد که ما دو سال پیش با بانک آینده صحبت کردیم و قرار شد تمام خدماتی که به «ایران کارت آینده» داده می‌شود برای هنرکارت نیز اعمال شود. این سطح‌بندی آبی، نقره‌ای، طلایی و پلاتینیوم نیز از طریق بانک آینده اعمال شده و به همین دلیل است که تراکنش مالی در آن اهمیت دارد.

برای مثال، یکی از خدمات برای سطح طلایی و پلاتینیوم این است که دارندگان کارت می‌توانند بدون پرداخت هزینه، از CIP فرودگاهی در چندین فرودگاه داخلی و خارجی استفاده کنند یا از ترانسفر فرودگاهی رایگان بهره ببرند. یا مثلا در همین فصل تابستان، دارندگان هنرکارت می‌توانستند از وب‌سایت پول تیکت بلیط استخر تهیه و بین 20 تا 80 درصد بازگشت نقدی بر اساس سطح کارت دریافت کنند. این مثال‌ها، تنها قسمت کوچکی از مزایایی است که هنرمندان بر روی هنرکاتشان دارند و با فعال کردن کارت‌های خود می‌توانند از بیش از 1500 فروشگاه دیگر نیز امتیازات و بازگشت نقدی دریافت کنند.

همان‌طور که می‌دانید گستردگی اعضای ما بسیار زیاد است و از شمال تا جزایر جنوب کشور هم تعداد زیادی هنرمند داریم. لذا همان‌طور که اشاره شد، ما برای اینکه همه هنرمندان فرصت یکسان برای استفاده از خدمات هنرکارتشان داشته باشند و این شائبه پیش نیاید که هر امتیازی که ارائه می‌شود برای پایتخت‌نشینان است، زیرساخت ارائه خدمات را به سمت زیرساخت آنلاین بردیم و نهایتاً به فروشگاه آنلاین ویژه هنرمندان و اهالی رسانه به آدرس shop.makart.ir رسیدیم.

ایجاد این زیرساخت به قدری انرژی و زمان ما را گرفت که هنوز به اطلاع‌رسانی نرسیدیم؛ اما الان می‌توانیم بگوییم که این پلتفرم امتحان خود را پس داده و کار زیرساخت تقریباً تمام شده است. مراحل ایجاد این زیرساخت به طور کامل توسط شرکت «مَ‌کارت» و با تلاش همکاران و با همفکری بسیاری از فعالان صنعت انجام شد.

ما دو هدف را از ایجاد فروشگاه آنلاین مَ‌کارت دنبال می‌کنیم؛ یک هدف عرضه محصولات با بیشترین کیفیت و کمترین قیمت از جمله خودرو، موتور سیکلت، لوازم خانگی و... به هنرمندان و اهالی رسانه و هدف دیگر، عرضه محصولات خود هنرمندان در این فروشگاه و کمک به بهبود کسب و کار آنها (با شعار از هنرمندان برای هنرمندان) است.

این سایت برای هنرمندانی که تولیداتی دارند و می‌خواهند آن‌ها را به فروش برسانند، بسیار مناسب است. هدف ما از این کار، توانمندسازی هنرمندان است. به عنوان مثال، یک فروشنده محصولات موسیقی در میدان بهارستان تهران که متعلق به یکی از هنرمندان دارای هنرکارت بود اخیراً توانست با کمک همکاران ما محصولاتش را در فروشگاه آنلاین مَ‌کارت عرضه کند که مورد استقبال خوب هنرمندان عرصه موسیقی هم قرار گرفت. البته باز هم تاکید می‌کنم که برای هنرمندی که می‌خواهد محصول خود را عرضه کند نیز، دو شرط بهترین کیفیت و بهترین قیمت وجود دارد.

کیفیت محصول و همچنین قیمت واقعی آن توسط کارشناسان ما بررسی می‌شود. قیمت تمام محصولاتی که ما روی سایت ارائه می‌کنیم با فروشگاه‌های آنلاین معتبر دیگر مانند دیجی کالا مقایسه می‌شود و اگر کالایی قیمتش بالاتر باشد، امکان ارائه بر روی سایت را ندارد.

مرادی: یکی دیگر از مزایای هنرکارت بازگشت درصدی از هر خرید است؛ یعنی هنرمندان دارای کارت بر اساس سطح کارت خود، زمانی که از هر فروشگاهی خرید می‌کنند، از 0.75 درصد تا 1.5 درصد مبلغ کل خرید بر اساس سطح کارتشان، دوشنبه هفته آینده به حسابشان باز می‌گردد.

میزان این بازگشت نقدی، بستگی به سطح کارت هنرمندان (آبی، نقره‌ای، طلایی و پلاتینیوم) دارد. علاوه بر این، دارندگان هنرکارت می‌توانند در مراکز طرف قرارداد نیز از 5 تا 100 درصد بازگشت نقدی داشته باشند.

تسنیم: آیا خدمات درمانی نیز با هنرکارت ارائه می‌شود؟

شهابی: بله؛ خدمات آزمایشگاهی و دندان‌پزشکی از خدمات پرطرفدار هنرکارت هستند که البته همچنان کمترشناخته شده‌اند. "نمونه‌گیری رایگان خون در محل"، یکی از خدمات مَ‌کارت به اعضاست که فعلاً در استان‌های تهران و البرز قابل استفاده است اما صدور نسخه الکترونیکی برای آزمایش، به صورت کاملا رایگان توسط پزشکان برای هنرمندان در سراسر کشور امکان‌پذیر شده. افراد می‌توانند پس از ثبت درخواست در shop.makart.ir و تماس پزشک با آنها، به پزشک بگویند درخواست چه آزمایشی دارند یا می‌توانند مشکلشان را مطرح کنند و پزشک در مشاوره تلفنی که به آنها می‌دهد، نوع آزمایش را مشخص کند.

آزمایش در منزل و بیمه دندانپزشکی؛ خدمات جدید "هنرکارت"

صدور نسخه آزمایش به‌طور رایگان است. برای هنرمندان ساکن تهران و البرز نیز نمونه‌گیری خون، به‌طور کاملاً رایگان و در محل مورد نظر آزمایش‌دهنده، انجام می‌پذیرد. این امکان برای اعضای خانواده هنرمند نیز وجود دارد. این خدمت برای افراد سالمندی که قادر به حضور در آزمایشگاه نبوده‌اند، و یا هنرمندانی که مشغله زیادشان اجازه به صرف وقت در آزمایشگاه‌ها را نمی‌دهد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

از طرف دیگر، به این دلیل که هزینه‌های دندانپزشکی بسیار بالاست، ما یک "طرح بیمه اختصاصی دندانپزشکی" نیز ویژه اعضا ارائه کرده‌ایم؛ به این ترتیب که هنرمندان می‌توانند با خرید هر کدام از طرح‌ها، بین 30 تا 50 درصد تخفیف روی خدمات دندان‌پزشکی در 350 مرکز در سراسر کشور دریافت کنند. این نوع بیمه، در 4 سقف مبلغی ارائه می‌شود که دو پوشش بیمه انفرادی و دو پوشش شامل خانواده شخص بیمه‌شده نیز می‌شود. لازم به ذکر است این بیمه، متفاوت از بیمه تکمیلی صندوق اعتباری هنر است و با هدف پوشش هزینه‌های بالای درمان دندان مورد مذاکره قرار گرفته و در بیش از 350 مرکز سراسر ایران ارائه می‌شود.

تسنیم: چه طرح‌های دیگری تاکنون داشته‌اید؟

شهابی: یکی از طرح‌های ما که استقبال زیادی از آن شد وام خرید کالا از فروشگاه آنلاین مَ‌کارت بود. از ابتدای سال 1403، ما به دنبال روشی برای تسهیل خرید هنرمندان در سایت مَ‌کارت بودیم. بدین منظور ابتدا با چندین بانک مطرح، صحبت کردیم. ولی تمامی بانک‌ها بین 24 تا 48 درصد سود برای ارائه وام می‌خواستند. بعد از آن طرح‌های اقساطی چندین سایت آنلاین را نیز بررسی کردیم و متوجه شدیم آن‌ها هم سودی مشابه بانک‌ها، و حتی بیشتر ازآن از کاربرانشان دریافت می‌کنند. با توجه به اینکه می‌خواستیم کمترین هزینه برای هنرمندان ایجاد شود، بهترین راه، مذاکره با تولیدکنندگان برای تسهیل بازپرداخت مبلغ کالاهای خریداری شده بود.

بدین منظور طی چند ماه مذاکره با تعدادی از تولیدکنندگان و واردکنندگان اصلی کالاهای مختلف، موفق شدیم بیش از 500 کالای متنوع از جمله یخچال، فریزر، تلویزیون، موبایل، لپ تاپ، مبلمان، فرش و... را با اقساط 10 ماهه بدون سود، بدون کارمزد و بدون ضامن به هنرمندان عزیز ارائه کنیم. در این کمپین، تمام مراحل از جمله اعتبارسنجی و احراز هویت به صورت رایگان انجام شد و تمام فرآیند، به صورت آنلاین صورت گرفت. اگر جای دیگری بخواهید این خدمت را دریافت کنید، نیاز به پرداخت هزینه برای ارزیابی، رتبه‌بندی و... و یا مراجعه حضوری خواهد داشت؛ اما در اینجا برای هنرمندان و اصحاب رسانه به طور کاملا رایگان انجام شد.

تسنیم: طیف گسترده‌ای از هنرمندان و اصحاب رسانه دارای هنرکارت هستند که از نظر مالی ممکن است حقوق چند ده میلیونی تا در‌آمد میلیاردی در ماه را داشته باشند؛ آیا این تنوع اعضا را در طرح‌هایی که ارائه می‌شود، در نظر دارید؟

شهابی: اعضای هنرکارت از نظر درآمدی شامل طیف گسترده‌ای هستند. لذا ما در طرح‌های مختلف، شرایطی را در نظر می‌گیریم که نظر اکثر اعضا را جلب کنیم. در بخش درمان، سعی داریم شرایطی باشد که همه هنرمندان بتوانند از آن استفاده کنند. در بخش کالاها و شرایط پرداخت هم با توجه به شروع کار سایت shop.makart.ir از اوایل امسال، ما هنوز اطلاعات دقیقی درباره رفتار خرید هنرمندان نداریم. لذا فعلاً در مرحله بازارسنجی هستیم و محصولات متنوع عرضه می‌کنیم تا ببینیم چه شرایطی بیشتر مورد توجه اعضا قرار می‌گیرد.

به عنوان مثال، در بحث عرضه خودرو j4 استقبال خوبی شد و در کمتر از 36 ساعت، بیش از7000 نفر برای خرید ثبت نام کردند. در بحث موتور هم در یک بازه زمانی طولانی، این تعداد بسیار بیشتر شد. بسته خواربار را هم عرضه کردیم که 2000 نفر در یک زمان کوتاه ثبت نام کردند. سعی ما بر این است که در برنامه‌های آتی، محصولات و شرایط ارائه‌شده بر روی سایت اختصاصی هنرمندان، به نیازهای ایشان نزدیک‌تر شود.

تسنیم: چرا طرف قرارداد شما بانک آینده است؟

شهابی: تصمیم در خصوص شروع کار با بانک آینده، در سال 1398 اتخاذ و شروع افتتاح حساب‌ها، همزمان با واریزی‌های کمک هزینه کرونا در سال 1399 انجام شد.

در سال گذشته، طی بررسی‌های به‌عمل آمده بر روی خدمات بانک‌های مختلف، یکی از مهمترین ویژگی‌های بانک آینده، خدمات ایران‌کارت آن برآورد شد که هیچ یک از بانک‌های دیگر چنین تخفیفات و امتیازاتی را به کاربرانشان نمی‌دهند. ولی با این وجود با توجه به اینکه هدف اصلی شرکت مَکارت، ایجاد امتیاز و اعتبار برای هنرمندان و اهالی رسانه بر روی هنرکارت است، ما در تلاشیم تا در صورت احراز ارائه خدمات بهتر از سوی دیگر بانک‌ها، همکاری با بانک‌های دیگر را نیز مدنظر قرار دهیم.

صفر تا صد مزایای "هنرکارت" و خدماتی که از آن بی‌اطلاعید! 2
صفر تا صد مزایای "هنرکارت" و خدماتی که از آن بی‌اطلاعید! 3
صفر تا صد مزایای "هنرکارت" و خدماتی که از آن بی‌اطلاعید! 4
صفر تا صد مزایای "هنرکارت" و خدماتی که از آن بی‌اطلاعید! 5