دوشنبه 9 مهر 1403

صنعت خودرو سوگولی بانک مرکزی شد

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
صنعت خودرو سوگولی بانک مرکزی شد

داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که نسبت ارز واردات به صادرات برای «سایر صنایع» و پس از آن صنایع «حمل و نقل و خودرو، معدنی و ماشین‌آلات و تجهیزات تولید» بیشتر از سایر صنایع بوده است.

بر اساس داده‌های بانک مرکزی، از اول فروردین تا 7 مهرماه امسال، مجموعاً 25 میلیارد و 523 میلیون دلار ارز برای صنایع تأمین شده است. در این میان، «سایر صنایع» و پس از آن «حمل و نقل و خودرو، تجهیزات برق و الکترونیک و معدنی» بیشترین مقدار ارز نیمایی را دریافت کرده‌اند.

آنطور که داده‌های این نهاد پولی و بانکی نشان می‌دهد؛ میزان ارز نیمایی اختصاص یافته به صنعت «منسوجات و پوشاک» اما کمتر از سایر صنایع بوده است.

داده‌های بانک مرکزی حاکی از آن است که میزان ارز واردات در مقابل صادرات نیز برای «سایر صنایع» و پس از آن صنایع «حمل و نقل و خودرو، معدنی و ماشین آلات و تجهیزات تولید» بیش از صنایع دیگر بوده است.

این گزارش می‌افزاید: تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل 2 میلیارد و 567 میلیون دلار، «صنایع معدنی» یک میلیارد و 913 میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل یک میلیارد و 688 میلیون دلار، «صنایع شیمیایی و پلیمری» یک میلیارد و 829 میلیون دلار، «صنایع و تجهیزات برق و الکترونیک» معادل دو میلیارد و 183 میلیون دلار، «منسوجات و پوشاک» معادل 896 میلیون دلار صورت گرفته است.

گزارش نهاد ناظر بر بازار پولی و ارز نشان می‌دهد این صنایع همچنین به ترتیب یک میلیارد و 790 میلیون دلار، یک میلیارد و 480 میلیون دلار، یک میلیارد و 368 میلیون دلار، 620 میلیون دلار، 262 میلیون دلار، 50 میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز 7 مهر ماه سال جاری دریافت کرده‌اند.

همچنین در این بازه زمانی، «سایر صنایع» معادل 6 میلیارد و 945 میلیون دلار ارز نیمایی و یک میلیارد و 943 میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات دریافت کرده‌اند.

برپایه این گزارش، مجموع ارز توافقی و نیمایی به صنایع خودرو معادل 4 میلیارد و 357 میلیون دلار، صنایع معدنی معادل 3 میلیارد و 393 میلیون دلار، ماشین آلات و تجهیزات تولید 3 میلیارد و 56 میلیون دلار، صنایع شیمیایی و پلیمری معادل 2 میلیارد و 449 میلیون دلار، تجهیزات برق و الکترونیک معادل 2 میلیارد و 445 میلیون دلار و منسوجات و پوشاک معادل 946 میلیون دلار و سایر صنایع معادل 8 میلیارد و 888 میلیون دلار بوده است.

صنعت خودرو سوگولی بانک مرکزی شد 2