دوشنبه 28 خرداد 1403

ضرورت اجرای طرح توانمندسازی زنان سرپرست برای تحقق عدالت اجتماعی

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
ضرورت اجرای طرح توانمندسازی زنان سرپرست برای تحقق عدالت اجتماعی

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، زهرا شمس احسان، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در خصوص طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانواده شهر تهران، در توضیحاتی اظهار داشت: همانطور که می‌دانید طرح جامع «توانمندسازی زنان سرپرست خانواده شهر تهران» پس از کارشناسی‌های دقیق و با هدف رفع چالش‌ها و معضلات این قشر از بانوان و ارتقای کیفیت زندگی آنان، در سال 1401 به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید....

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، زهرا شمس احسان، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در خصوص طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانواده شهر تهران، در توضیحاتی اظهار داشت: همانطور که می‌دانید طرح جامع «توانمندسازی زنان سرپرست خانواده شهر تهران» پس از کارشناسی‌های دقیق و با هدف رفع چالش‌ها و معضلات این قشر از بانوان و ارتقای کیفیت زندگی آنان، در سال 1401 به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید. متأسفانه علیرغم گذشت بیش از 16 ماه از تصویب این طرح مهم، شاهد عملیاتی شدن و اجرای آن در عمل نبوده‌ایم. این تأخیر نه تنها فرصت‌های مغتنم برای اقدامات هماهنگ، مشارکتی و هم‌افزای همه ارکان دست‌اندرکار در این حوزه را از بین برده؛ بلکه موجبات نارضایتی عمیق و دل نگرانی شدید این قشر زحمتکش از جامعه را نیز فراهم آورده است.

وی افزود: فراتر از این، به دلیل عدم برگزاری منظم جلسات شورای سیاستگذاری طرح و ابلاغ نشدن دستورالعمل‌ها و مأموریت‌های اجرایی به واحد‌های ذیربط، روند پیاده‌سازی و عملیاتی شدن این طرح مهم به طور کامل متوقف شده است. این در حالی است که یکی از رویکرد‌های اصلی طرح، بهره‌گیری از ظرفیت‌های حلقه‌های میانی و جلب مشارکت عمومی حداکثری بوده است.

شمس احسان با بیان اینکه ادامه این روند و عدم اجرای طرح جامع توانمندسازی، پیامد‌های ناگوار و جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت که از آن جمله می‌توان به تشدید مشکلات و چالش‌های پیش روی زنان سرپرست خانوار، افزایش شدید نارضایتی‌ها و گلایه‌مندی‌های عمومی در افکار عمومی و نقض آشکار حقوق شهروندی این قشر شریف، زحمتکش و آسیب‌پذیر از جامعه اشاره کرد؛ اظهار داشت: با توجه به اهمیت تأمین حقوق شهروندی و توجه ویژه نظام جمهوری اسلامی ایران به مقوله خانواده و جایگاه والای زنان در این نظام مقدس، انتظار می‌رود دستورات لازم از سوی مقامات ذیصلاح صادر شود تا در اسرع وقت، جلسات شورای سیاستگذاری طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به طور منظم برگزار گردد. موانع و مشکلات پیش روی اجرای این طرح، بررسی شود و دستورالعمل‌های صریح و قاطعی مبنی بر اجرای تمام و کمال مأموریت‌ها و اقدامات ابلاغی در این طرح به کلیه دستگاه‌ها و واحد‌های ذیربط ابلاغ گردد. همچنین گزارش مبسوط، کامل و مستندی از مجموعه اقدامات صورت گرفته در راستای عملیاتی نمودن این طرح تهیه و به شورای اسلامی شهر تهران ارائه شود.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در پایان ابراز امیدواری کرد با عزم جدی، پیگیری‌های لازم و اقدامات قاطعانه مسئولان، زمینه اجرای سریع و کامل این طرح فراهم شود تا گامی اساسی و مؤثر در جهت رفع معضلات و مشکلات فراروی زنان سرپرست خانواده شهر تهران و ارتقای کیفیت زندگی آنان برداشته شود.