دوشنبه 26 شهریور 1403

طارمی؛ از کوچه‌های بوشهر تا قلب میلان / آماده درخشش در «سن‌سیرو»

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
طارمی؛ از کوچه‌های بوشهر تا قلب میلان / آماده درخشش در «سن‌سیرو»

مهدی طارمی مهاجم تیم ملی فوتبال ایران که فوتبال خود را از بوشهر آغاز کرد پس از گذراندن یک فصل پر کش و قوس در پورتو، سرانجام از این تیم جدا شد تا راهی سری آ ایتالیا شود.

مهدی طارمی مهاجم تیم ملی فوتبال ایران که فوتبال خود را از بوشهر آغاز کرد پس از گذراندن یک فصل پر کش و قوس در پورتو، سرانجام از این تیم جدا شد تا راهی سری آ ایتالیا شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی طارمی مهاجم تیم ملی فوتبال ایران پس از گذراندن یک فصل پر کش و قوس در پورتو، سرانجام از این تیم جدا شد و امروز چهارشنبه با حضور در باشگاه اینتر، قراردادش را با این تیم امضا کرد تا یکی از معدود لژیونرهای ایرانی باشد که به یکی از تیم‌های تراز اول جهان منتقل می‌شود.

شروع فوتبال؛ از کوچه‌های بوشهر تا تیم ملی

طارمی دوران فوتبال خود را از بوشهر آغاز کرد و به مدت 4 سال در تیم‌های شاهین بوشهر و ایرانجوان بوشهر حضور داشت. اما انتقال این بازیکن به تیم فوتبال پرسپولیس نقطه عطف بسیار مهمی در زندگی او بود و در مدت 6 فصل حضور در پرسپولیس در 87 بازی موفق به ثبت 45 گل شد تا در میان بهترین گلزنان تاریخ این باشگاه قرار بگیرد.

طارمی در شرایطی که در تیم پرسپولیس حضور داشت از سوی کارلوس کی‌روش به تیم ملی فوتبال ایران هم دعوت شد و در 9 سال‌های اخیر یکی از مهاجمان کلیدی تیم ملی بود و در 85 بازی ملی موفق به ثبت 50 گل شد. این بازیکن بوشهری در 2 جام جهانی 2018 و 2022 هم برای تیم ملی به میدان رفت.

از قطر تا پرتغال

او در فصل 1397 پرسپولیس را به مقصد الغرافه قطر ترک کرد و یک سال بعد هم به ریوه آوه پرتغال پیوست. طارمی در سال 1399 با قرارداری 4 ساله به عضویت تیم فوتبال پورتو درآمد و اینجا بود که موفق شد خود را به عنوان یک مهاجم مطرح در سطح جهان مطرح کند. او در اولین فصل حضور خود در پورتو توانست سومین گلزن برتر و بهترین پاسور فصل پرتغال شود و در ادامه هم روند گلزنی‌های او ادامه داشت. در لیگ قهرمانان اروپا دروازه یوونتوس را باز کرد و سپس با گلی که در دیدار برابر چلسی با ضربه برگردان و به زیبایی به ثمر رساند نامزد دریافت جایزه پوشکاش شد و عنوان بهترین گل فصل 2021 لیگ قهرمانان را به دست آورد.

در فصل دومش در پرتغال قهرمان لیگ برتر و جام حذفی شد و عنوان مؤثرترین بازیکن فصل را از آن خود کرد و مجموعاً با 37 گل در 51 بازی (با محاسبه مجموع بازی‌های باشگاهی و ملی) چهارمین گل‌زن برتر سال 2022 اروپا شد.

او بر اساس آرای مخاطبان و خوانندگان روزنامه «اُ جوگو» ی پرتغال نیز به‌عنوان بهترین بازیکن پرتغال در سال 2022 معرفی شد.

طارمی مجموعاً در 182 بازی برای پورتو در رقابت‌های مختلف 91 گل به ثمر رساند و خود را به عنوان یکی از بهترین ادوار این تیم معرفی کرد و در نهایت هم با پایان مهلت قراردادش با پورتو به عنوان بازیکن آزاد از این تیم جدا شد تا ماجراجویی‌های خود را در سری آ ایتالیا و در تیم اینتر دنبال کند.

حضور در قلب فوتبال ایتالیا

طارمی که یک سال پیش از جدایی از پورتو در فصل 2023 در آستانه پیوستن به آث میلان قرار داشت در نهایت این انتقال صورت نگرفت تا آخرین سال قراردادش با پورتو را هم در این تیم پشت سر بگذارد. اما این فصل در نهایت فصل موفقی نبود و انتقادات زیادی نسبت به این بازیکن مطرح و حتی منجر به نیمکت نشینی در مقاطعی از فصل شد.

طارمی پس از کش و قوس‌های فراوان، امروز چهارشنبه 20 تیر در باشگاه اینتر حاضر شد تا پس از حضور در معاینات پزشکی، قراردادش را به طور رسمی با این تیم امضا کند.

برخی طارمی را یک برگ برنده ارزشمند برای اینتر می‌دانند. او بازیکنی است که شم گلزنی بالایی دارد و بدون آنکه اینتر مبلغی بابت رضایت نامه به پورتو بپردازد موفق به جذب او شد. اما برخی دیگر هم به انتقاد از اینتر پرداختند و مهم‌ترین عامل انتقادی را هم سن و سال این بازیکن می‌دانند.

طارمی در دوران فوتبال حرفه‌ای خود در این 6 باشگاه مجموعاً 404 بازی انجام داده است و 202 گل به ثمر رسانده است.

افتخارات پسر بوشهری فوتبال ایران

طارمی در دوران حضور خود در تیم پرسپولیس، نقش کلیدی در قهرمانی‌های این تیم ایفا کرد. او با پرسپولیس توانست دو بار در فصل‌های 96-1395 و 97-1396 به قهرمانی لیگ برتر خلیج فارس دست یابد و همچنین یک بار نیز در فصل 95-1394 به عنوان نایب‌قهرمانی رسید. علاوه بر این، او با پرسپولیس توانست در سال 1396 سوپر جام ایران را نیز به دست آورد.

این مهاجم 31 ساله در پورتو نیز موفقیت‌های فراوانی کسب کرد. او در فصل 22-2021 با پورتو قهرمان لیگ برتر پرتغال شد و دو بار نیز در فصل‌های 21-2020 و 23-2022 نائب‌قهرمان این لیگ شد. همچنین، طارمی با پورتو توانست سه بار قهرمان جام حذفی پرتغال در فصل‌های 22-2021، 23-2022 و 24-2023 شود. او همچنین در فصل 23-2022 جام اتحادیه پرتغال را به دست آورد و دو بار نیز در سال‌های 2020 و 2022 سوپر جام پرتغال را فتح کرد.

در سطح ملی، طارمی در تیم ملی ایران در سال 2023 توانست قهرمان تورنمنت کافا شود و با شش گل زده، عنوان آقای گل این تورنمنت را کسب کند. همچنین، او به عنوان بهترین بازیکن این تورنمنت انتخاب شد.

او با به ثمر رساندن 8 گل، بهترین گل‌زن ایرانی لیگ قهرمانان اروپا است و دو بار عنوان آقای گل لیگ برتر فوتبال ایران را در فصل‌های 95-1394 و 96-1395 کسب کرده است. طارمی همچنین دو بار بهترین بازیکن لیگ برتر فوتبال ایران شده و در فصل 94-1393 به عنوان بهترین مهاجم لیگ انتخاب شد. او در سال 2019 به عنوان بازیکن سال ریوآوه شناخته شد و در فصل 20-2019 پرتغال با 18 گل زده به عنوان آقای گل مشترک پریمیرا لیگا پرتغال را کسب کرد.

در فصل 23-2022 نیز با 22 گل، آقای پریمیرا لیگا پرتغال شد و در فصل 21-2020 با 11 پاس‌گل، عنوان بهترین پاسور پریمیرا لیگا را کسب کرد. او در سال 2021 نیز به عنوان بهترین لژیونر سال آسیا انتخاب شد و نامزد دریافت جایزه پوشکاش فیفا بود. او همچنین چندین بار به عنوان بازیکن ماه لیگ برتر پرتغال انتخاب شد و در سال 2022 عنوان برترین بازیکن سال لیگ پرتغال و برترین گلزن آسیایی قاره اروپا را به خود اختصاص داد.

طارمی با عملکرد فوق‌العاده خود توانسته است جایگاه ویژه‌ای در فوتبال ایران و جهان پیدا کند و همچنان به عنوان یکی از بهترین مهاجمان در سطح بین‌المللی شناخته می‌شود. حال باید دید این بازیکن در قلب سن سیرو چه عملکردی از خود به نمایش خواهد گذاشت و باید دید آیا می‌تواند در رقابت با مهاجمان تراز اول اینتر، جایگاه ثابتی برای خود دست و پا کند؟

طارمی؛ از کوچه‌های بوشهر تا قلب میلان / آماده درخشش در «سن‌سیرو» 2
طارمی؛ از کوچه‌های بوشهر تا قلب میلان / آماده درخشش در «سن‌سیرو» 3
طارمی؛ از کوچه‌های بوشهر تا قلب میلان / آماده درخشش در «سن‌سیرو» 4